تبیان، دستیار زندگی

آب بی آب

چند سالی است که دغدغه­‌های محیط زیستی در آثار هنرمندان تجسمی دیده می­‌شود. در کشور ایران که همیشه مسئله آب و کمبود آب وجود داشته است و بیشتر درگیری‌­ها و نزاع‌­ها بر سر آب بوده است حضور آثاری حول محور محیط زیست و به ­ویژه آب برای بیان این نگرانی‌­ها دور از انتظار نمی‌­تواند باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
نمایشگاه گروهی


در هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر، در آثار زیادی به مسئله کمبود آب پرداخته شده بود، همچنین در نمایشگاه‌­های گروهی و انفرادی از جمله بی­‌زمین (گالری فردا)، جرز (گالری راه ابریشم)، جغرافیای انقضا (گالری اُ) و بسیاری رخدادهای دیگر با موضوع محیط زیست و با تأکید بر بحران کم­ آبی برگزار شده است.

نمایشگاه گروهی "آب" در نگارخانه لاله با آثاری از قبیل عکس، چاپ دستی، نقاشی، چیدمان، صدا و ویدئو به صراحت -همچون نام نمایشگاه- به مسئله کمبود تهدیدآمیز آب در ایران پرداخته است. این آثار توسط جلال‌الدین مشمولی گردآوری شده و در آن آثاری وجود دارد که پیش از این در رویدادها و نمایشگاه‌‌­های دیگری به نمایش درآمده است.
نمایشگاه گروهی

در نمایشگاه آب؛ آثاری از کوروش ادیم، مهدی مقیم‌­نژاد، مجید کورنگ بهشتی، اسماعیل قنبری، امیر علیمی، محمود مکتبی، حمیدرضا قیاسی، امید هاشمی، هوفر حقیقی، سیاوش امیری­راد، فرزانه فاضلی، فاطمه شفیعی، فرانک فریدونی، محمد حبیبی، شایگان ادیم به نمایش در آمده است. آثاری که به قبل و بعد از خشک شدن زاینده‌­رود اشاره دارد و همچنین در چیدمانی به جاده ابریشم و خاطراتی که اشیا در این مسیر بر دوششان حمل می‌­کنند اشاره شده است. ویدئویی از فاطمه شفیعی که به رها کردن زباله در سواحل ایران پرداخته است و فتومونتاژی از مهدی مقی‌ نژاد و کورش ادیم که به درختانی سرسبز اشاره شده که در سال‌­های آتی دیگر وجود نخواهند داشت و تنها می­‌توانیم از تصاویر آن­ها یاد کنیم و لذت ببریم.

چاپ‌­های دستی حمیدرضا قیاسی به طرح­‌های درهای فاضلاب تهران در دوره‌­های مختلف پرداخته و محمد حبیبی در اثر "جایگزینی" به خاطره­‌ای از یک مقطع تاریخی اشاره کرده‌­است؛ جایی که برخی از عناصر مرتبط با آب جایش را به عناصر مدرن شهرنشینی داده است.
نمایشگاه گروهی

اغلب نمایشگاه‌­های گروهی که با موضوع خاص توسط یک گردآورنده جمع‌­آوری می­‌شوند بیشتر دچار پراکندگی مفهوم و ارائه هستند اما می‌­توان گفت این نمایشگاه کمتر دچار این مسئله شده، چراکه مفهوم از دست دادن و خاطره شدن در بیشتر آثار به چشم می‌­خورد.

نمایشگاه  "آب" تا 18 شهریور در نگارخانه لاله برپاست. این نگارخانه در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، جنب هتل لاله  قرار دارد.

منبع: هنر آنلاین