تبیان، دستیار زندگی

«با حافظ در آلاسکا» منتشر شد

مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه زهره حاتمی در قالب مجموعه‌ای با عنوان «با حافظ در آلاسکا» منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
«با حافظ در آلاسکا»


نشر مروارید مجموعه داستان «با حافظ در آلاسکا» به قلم زهره حاتمی را روانه بازار کتاب کرد.

مجموعه‌ «با حافظ در آلاسکا» برگزیده‌ سه دهه تجربه در شیوه‌های متفاوت داستان‌نویسی در آثار زهره حاتمی است. از داستان‌ کلاسیک «مادربزرگ» ۱۳۶۴ تا جریان سیال ذهن در «روز اول» تا داستان مینیمالیستی «آن‌سوی اتوبان» ۱۳۷۶. داستان‌های این مجموعه طیف گسترده‌ای از زمان و گاه مکان را در برمی‌گیرند. در آنها می‌توان از محله‌های قدیمی تهران تا بنادر آلاسکا را دید و شخصیت‌هایی را مورد توجه قرار داد که به تنوع فضا و گونه‌گونی شخصیت‌ها کمک کرده‌اند.

 انتخاب داستان‌های قدیمی در این مجموعه نیز بر اساس باور نویسنده به تازه بودن موضوع و شیوه‌ بیان آنها صورت گرفته است.

 یکی از ویژگی‌های این مجموعه حضور زنان به‌عنوان انسان‌هایی معمولی در بطن این داستان‌هاست. انسانی که می‌تواند هم قهرمان باشد و هم ضد قهرمان. انسانی که معمولی اما واقع است.

زهره حاتمی در بخشی از مقدمه خود برای این کتاب توشته است: دهه شصت برای من، بعد از چند سالی تحصیل در علوم انسانی و مطالعات جغرافیایی و تحقیقات مردم‌شناسی، زمان بازگشت به دنیای شعر و داستان بود. دنایی که سایه‌اش همیشه در حاشیه اما پرقدرت بود. حتی در پایان‌نامه‌ام که درباره «ظرفیت دامداری بویین زهرا و رابطه‌اش با میزان مراتع» و احتمالا میزان اشتهای گاوها و گوسفندهای منطقه بود نیز دیده می‌شد.

حاصل آن بازگشت به اصل، تولد داستان‌هایی بود از کوچه‌های دهه چهل و پنجاه تهران. داستان‌هایی که گویی در تمام سال‌هایی که من در روستاها سخت سرگرم مونوگرافی و توپوگرافی بودم، در چراگاهی در پس زمینه ذهنم، در انتظار  بازگویی و رهایی بودند.

این داستان‌های در مجلات ادبی سال‌های شصت و هفتاد چاپ شد. بعد از تطیلی این مجلات، داستان‌ها راهی فراموشی  و من راهی سفری درازمدت شدم.. بازگشت به ایران در سال ۹۰ سفری دوباره به غربت بود. سفر به تهرانی که اگر در آنها رها می‌شدم، گم می‌شدم و شیوه زندگی‌ای که با آنچه من به یاد داشتم مثل تفاوت زمین و آسمان بود.

این مجموعه داستان را نشر مروارید در ۱۴۱ صفحه و قیمت ۱۶۵۰۰ تومان منتشر کرده است.

منبع: مهر