تبیان، دستیار زندگی

بوی بد ممنوع

7 مشکل رایج بهداشتی آقایان در تابستان

معمولاً آقایان علاقه چندانی به روزهای گرم فصل تابستان ندارند زیرا بیشتر از خانم‌ها عرق می‌کنند و بیشتر هم با مشکلات بهداشتی و پوستی در این فصل مواجه می‌شوند. به همین دلیل در این مطلب به بررسی رایج‌ترین خطاهای بهداشتی آقایان در فصل تابستان پرداخته و راه مقابله با هر یک از آن‌ها را نیز ارائه کرده‌ایم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بوی بدن

1- بوی نامطبوع پا

بوی نامطبوع پا در فصل تابستان برای خیلی از آقایان آزاردهنده است و باعث خجالت‌زدگی آن‌ها هنگام ورود به مکان‌هایی می‌شود که مجبور هستند کفش خود را عوض کنند.
چاره چیست؟
برای پیشگیری از بو گرفتن بیش از اندازه پاهای خود یک روز در میان کف پاها را با صابون‌های مخصوص اسکراب ماساژ دهید و سپس آن‌ها را با آب خنک آبکشی کنید. حتماً هر روز جوراب‌های خود را عوض کنید. جوراب نخی و یا رنگ روشن بپوشید تا الیاف و رنگ‌های شیمیایی در واکنش با گرما کمتر باعث ایجاد بو شوند. در فصل تابستان، کفش‌هایی بپوشید که روزنه‌های مخصوصی برای تهویه هوا داشته باشند تا فضای مناسب برای رشد باکتری‌ها و بو گرفتن پاها ایجاد نشود. اگر قرار است به مراسم خاصی بروید، حتماً یک جفت جوراب نخی تمیز در کیف خود داشته باشید. پس از رسیدن به منزل نیز از قرار دادن کفش خود بلافاصله در مکانی مانند جاکفشی خودداری کنید و آن را حداقل برای یک ساعت در معرض هوای آزاد قرار دهید.

2- جوش زدن پس از اصلاح

یکی دیگر از مشکلات شایع مردانه در فصل تابستان، جوش زدن غیرطبیعی پوست صورت پس از اصلاح است. این مشکل شایع گاهی در بلندمدت باعث آسیب‌های پوستی یا به جا ماندن لکه‌های ناشی از این جوش‌ها خواهد شد.
چاره چیست؟
هرگز صورت خود را در حالی که دانه‌های عرق روی آن است، اصلاح نکنید. پس از هر بار اصلاح در فصل تابستان، ژیلت خود را ابتدا با فشار آب بشویید تا هیچ تکه‌ای از مو یا پوست مرده صورت در آن باقی نماند. سپس تیغ‌های ژیلت را با کمک الکل ضدعفونی کنید. در فصل تابستان و پس از اصلاح کردن، پوست خود را با کمک کمی مرطوب کننده بر پایه آب ماساژ دهید تا التهاب آن را کم کنید.

3- بو گرفتن بدن

به‌طور طبیعی آقایان بیشتر از خانم‌ها عرق می‌کنند و امکان رشد باکتری در محل تعریق و بو گرفتن بدن هم در آن‌ها بیشتر می‌شود. این مشکل با افزایش تعریق در فصل تابستان تشدید می‌شود و مردان را با چالش بزرگی که همان بو گرفتن بدن باشد، مواجه می‌کند.
چاره چیست؟
حتماً زیرپوش نخی، سفید و آستین‌دار زیر لباس اصلی خود بپوشید. لباس‌های زیر خود را به صورت روزانه عوض کنید. حتماً در فصل تابستان به صورت روزانه و با آب ولرم دوش بگیرید. قبل از خشک شدن کامل بدن، لباس‌های خود را نپوشید. به اصلاح منظم موهای زائد بدن بی‌توجه نباشید و در صورت امکان هر شب قبل از خواب، زیر بغل، کشاله ران و چین‌های گردن را با ترکیبی از آب ولرم و جوش‌شیرین بشویید. این کار به پیشگیری از بو گرفتن بیش از اندازه بدن در طول روز کمک می‌کند.

4- بو گرفتن بیش از حد پیراهن

برخی آقایان در فصل تابستان از بو گرفتن بیش از حد پیراهن‌هایی که حتی یک روز کامل هم آن‌ها را نپوشیده‌اند، شکایت دارند و نمی‌دانند ریشه این مشکل چیست.
چاره چیست؟
حداقل 2 بار در هفته، موهای زائد زیر بغل خود را اصلاح کنید. این کار به کاهش تجمع باکتری‌هایی که در اثر تعریق ایجاد می‌شوند، کمک می‌کند. حتماً به صورت روزانه از محصولات خوشبوکننده و ضدعرق کمک بگیرید. حتماً در فصل تابستان، پیراهن‌هایی با جنس نخی، رنگ روشن و کمی گشاد بپوشید. پیراهن‌هایی که دارای الیاف مصنوعی و چسبان هستند، می‌توانند بوی نامطبوع عرق را چند برابر کنند. برای پیشگیری از بدبو شدن بیش از اندازه تعریق خود در فصل تابستان و به دنبال آن بو گرفتن پیراهن و بدن خود، مصرف ادویه‌ها یا خوراکی‌های بودار مانند سیر و پیاز را در روزهای گرم سال محدود کنید و تا می‌توانید آب ساده و میوه‌های تازه را بیشتر در برنامه غذایی خود بگنجانید. اگر بتوانید هر روز پس از رسیدن به منزل، پوست خود را با ترکیبی از روغن درخت چای و سرکه سفید ماساژ دهید و سپس دوش بگیرید، کمک بزرگی به تنفس پوستتان در فصل تابستان و پیشگیری از رشد باکتری‌های روی آن خواهید کرد.

5- عرق‌سوز شدن کشاله ران

یکی دیگر از چالش‌های بهداشتی پیش روی آقایان در فصل تابستان، عرق‌سوز شدن کشاله ران آن‌ها به دلیل تعریق بیش از اندازه در این قسمت از بدن است.
چاره چیست؟
بهتر است در فصل تابستان از پوشیدن لباس‌های زیر و شلوارهای جین تنگ و چسبان خودداری کنید تا جایی که می‌توانید، شلوارهای تابستانی خود را از میان رنگ‌های روشن و الیاف نخی انتخاب کنید. در ساعت‌هایی که در منزل هستید، حتماً ناحیه کشاله ران را خشک نگه دارید و در منزل نیز شلوارهای پارچه‌ای کاملاً گشاد بپوشید. شلوارهای تنگ حاوی الیاف مصنوعی، راه تنفس پوست را می‌بندند و علاوه بر عرق‌سوز شدن پوست، باعث ایجاد بوی نامطبوع در ناحیه کشاله ران هم می‌شوند.

6- چرب شدن بیش از حد گوش‌ها

بی‌توجهی به بهداشت گوش‌ها باعث چرب شدن آن‌ها و تجمع جرم در گوش می‌شود که این مسئله از نظر بهداشتی و زیبایی ظاهری، بسیار نامطلوب و ناپسند است.
چاره چیست؟
حتماً هنگام استحمام به شستشوی مناسب لاله گوش هم توجه کنید و بعد از حمام کردن، گوش‌های خود را بدون فرو بردن گوش پاک‌کن در آن‌ها، با کمک دستمالی نرم و نخی خشک و پاک کنید. برای پیشگیری از تجمع جرم و ایجاد ظاهری نامناسب در گوش‌ها، به اصلاح موی آن‌ها با کمک دستگاه‌های مخصوص اصلاح گوش توجه داشته باشید.

7- بدبو شدن دهان

معمولاً آقایان در طول روز چنان مشغول انجام کارهای خود می‌شوند که گاهی فراموش می‌کنند نیاز به تأمین آب بدنشان هم در فصل تابستان وجود دارد. کم آب شدن بدن، از عوامل بدبو شدن دهان در فصل تابستان است.
چاره چیست؟
همیشه یک بطری یا قمقمه آب خنک کنار دست خود داشته باشید تا یادتان نرود هر ساعت یکبار نیاز به نوشیدن آب دارید. برای پیشگیری از بدبو شدن دهان می‌توانید یکی برگ نعناع تازه یا نصف لیموی برش خورده را داخل بطری آب مصرفی بیندازید، استفاده از میوه‌های فصل تازه هم به خوشبو شدن دهان کمک بزرگی می‌رساند.

منبع: هفته نامه سلامت
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.