تبیان، دستیار زندگی

‌آیا چرت زدن برای بدن مفید است؟

بله؛ به طور خلاصه می‌ توان گفت چرت زدن باعث افزایش کارایی بدن می‌ شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
 ‌آیا چرت زدن برای بدن مفید است؟
✅ بله؛ به طور خلاصه می‌ توان گفت چرت زدن باعث افزایش کارایی بدن می‌ شود. البته مدت زمان چرت زدن هم بسیار مهم است. چرت‌ های ده تا بیست‌ دقیقه‌ ای برای تقویت هوشیاری و انرژی، ایدئال هستند. این مدت زمان، معمولا شما را به مراحل سبک‌ تر خواب غیر عمیق (NREM) محدود می‌کند، که آمادگی آغاز بی‌ درنگ کار را بعد از بیدار شدن ساده‌ تر می‌کند. چرت‌ های سی‌ دقیقه‌ ای ممکن است باعث لختی خواب شود (نوعی احساس کرختی که معمولا تا نیم ساعت پس از بیدار شدن دچار آن هستید)، اما پس از آن مزایای تجدید انرژی چرت، خود را آشکار می‌کند. حتی یک چرت کوتاه می تواند بازیابی شما را بهبود ببخشد.

تحقیقات نشان می دهد که وقتی موضوعی برای اولین بار به مغز وارد می شود، (به خصوص در هیپوکامپ) هنوز شکننده است و به راحتی فراموش می شود به خصوص اگر از مغز خواسته شود تا در همان لحظه چیزهای بیشتری به خاطر بسپرد. چرت زدن، موضوعات را به سمت نئوکورتکس ها هدایت می کند. جایی که ذخیره دائمی تر صورت می گیرد و به این ترتیب از جایگزین شدن آن ها جلوگیری می شود.

اگر 60 دقیقه چرت بزنید، بهترین خروجی را برای بهبود توانایی به یادآوری چهره‌ ها، اسامی و نکات کوچک خواهید داشت. نکته‌ منفی این چرت تجربه‌ کرختی بعد از بیدار شدن است که گاهی گریبان گیر افراد می‌شود. در نهایت چرت نود دقیقه‌ای است که یک چرخه‌ کامل خواب را شامل می‌شود -یعنی همه‌ مراحل سبک‌ تر و عمیق‌ تر خواب را تجربه خواهید کرد که خواب REM را هم (که متناظر با رویا دیدن است) دربر می‌ گیرد و باعث بهبود حافظه‌ احساسی و رویه‌ ای (حافظه مربوط به کارهایی مانند دوچرخه‌ سواری یا نواختن پیانو) و خلاقیت می‌ شود.

مطالب مرتبط:
رقابت سلول‌های بدن انسان با ستارگان
نیمی از بدن انسان را میکروب‌ ها تشکیل داده‌ اند
نیاز غذایی بدن انسان

منبع: مجله دانسننیها