تبیان، دستیار زندگی

تولید اسپری دهان شویه ضد درد دندان با کمک عصاره هسته خرما و پوست گردو

عصاره های گیاهانی چون نعناع، دارچین، میخک، بابونه، استویا، پنیرک، بنفشه و هسته خرما و پوست سبز گردو در تولید دهان شویه می باشد. از آنجا که هسته خرما، تسکین دهنده درد دندان است از همین خاصیت آن برای تولید دهان شویه استفاده گردید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: تولید اسپری دهان شویه ضد درد دندان با کمک عصاره هسته خرما و پوست گردو
نام ارائه دهنده/دهند گان: صبا حسنی، هانیه گلی و مائده سادات طبائی
زمینه و نوع پروژه: شیمی
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: مدرسه دخترانه شهید طهماسبی

 چکیده پروژه
هدف از انجام این پژوهش استفاده از عصاره های گیاهانی چون نعناع، دارچین، میخک، بابونه، استویا، پنیرک، بنفشه و هسته خرما و پوست سبز گردو در تولید دهان شویه می باشد. از آنجا که هسته خرما، تسکین دهنده درد دندان است از همین خاصیت آن برای تولید دهان شویه استفاده گردید.

مقدمه
فرآورده های دارویی دهان و دندان، محصولات بهداشتی هستند که سال هاست به طور وسیع در بین مردم مورد استفاده قرار گرفته است. خمیردندان ها و دهان شویه ها مهم ترین محصولاتی هستند که با مقاصد درمان و زیبایی در دهان استفاده می شوند و بیشترین تقاضای خرید در بین محصولات دندان پزشکی به آن ها مربوط می شود. فرآورده های دارویی دهان و دندان، محصولات بهداشتی هستند که سال هاست به طور وسیع در بین مردم مورد استفاده قرار گرفته است. گیاهان قسمت اعظم طبیعت اطراف آدمی را تشکیل می‌ دهند. بنابراین به عنوان اولین انتخاب برای حل مشکلات زندگی از آن‌ها کمک گرفته شده است اما پیشرفت سریع علم شیمی و کمبود منابع طبیعی باعث شد که ترکیبات شیمیایی جدید جایگزین محصولات گیاهی شود. ولی با توجه به این که محصولات شیمیایی دارای عوارض جانبی بیشتری نسبت به محصولات گیاهی هستند لذا استفاده از نوع گیاهی نسبت به نو شیمیایی بیشتر مورد توجه قرار دارد و دانشمندان امروزه باز به آن روی آورده اند. در فرآورده های دهان و دندان عصاره گیاهانی که موثر بر التهاب، خونریزی و پلاک هستند بیشتر مورد علاقه دندان پزشکان می باشند. در محیط دهانی ساختار دندان تحت شرایط دمینرالیزاسیون و رمینرالیزاسیون قرار می گیرد. اگر این تعادل به هم بخورد، دمینرالیزاسایون پیشرفت کرده و منجر به تخریب ساختار دندان می شود. از آنجایی که محیط دهان و اطراف دندان ها ازجمله آلوده ترین نواحی بدن محسوب می شوند، ضرورت عاری نگه داشتن دندان ها از تجمعات میکروبی پلاک با مسواک زدن به همراه کاربرد دهان شویه ها یکی از موثرترین روش های مقابله با انواع بیماری های مربوط به دندان است.
 
تولید اسپری دهان شویه ضد درد دندان با کمک عصاره هسته خرما و پوست گردو
فلوراید موجود در خمیر دندان و دهان شویه های شیمیایی موجب تضعیف سیستم ایمنی شده و اثرات مخربی روی کلیه ها و کبد دارد. علائم مسمومیت با شدیم فلوراید شامل: ضعف، درد ماهیچه ها، تحلیل حافظه و بی خوابی است. این ماده همچنین باعث کاهش IQ و بیماری آلزایمر می شود. فلوراید همچنین غده پینه آل که مسئول تولید ملاتونین است را آهکی می کند. بدون ملاتونین بدن از خواب کافی محروم شده در نتیجه عملکرد تیروئید دچار مشکل می شود. دهان شویه ها به عنوان ابزار کمکی و در کنار مهار مکانیکی پلاک یعنی مسواک زدن و نخ دندان در کنترل پلاک بالای لثه و ژنژیویت نقشی مهم دارند. دهان شویه مطلوب افزون بر طیف ضد میکروبی بایستی دارای مقاومت دارویی کم نیز باشد و در عین حال کمتر موجب از میان رفتن میکروفلور طبیعی دهان گردد. علم استفاده از گیاهان دارویی در سراسر دنیا از مهمترین علوم پزشکی بوده استفاده از گیاه در درمان بیماری ها در سال های اخیر روند رو به رشدی یافته است. محصولات گیاهی به تازگی تحت بررسی دقیق تر برای پتانسیل آن ها برای پیشگیری از بیماری های دهان و دندان به خصوص بیماری های مربوط به پلاک مانند پوسیدگی قرارگرفته اند. از آنجا که استفاده از طب سنتی و گیاهان دارویی از گذشته های دور تاکنون مدنظر بشر بوده و همواره جهت درمان و رفع نیازهای غذایی خود به طبیعت رو آورده و به جستجو می پرداخته است. استفاده از گیاهان دارویی و طب سنتی از علومی است که به واسطه تجارت پی در پی در اقوام مختلف صورت گرفته و نسل به نسل انتقال یافته است.
تولید اسپری دهان شویه ضد درد دندان با کمک عصاره هسته خرما و پوست گردو
  هدف
هدف از انجام این پژوهش استفاده از عصاره های گیاهانی چون نعناع، دارچین، میخک، بابونه، استویا، پنیرک، بنفشه و هسته خرما و پوست سبز گردو در تولید دهان شویه می باشد. از آنجا که هسته خرما، تسکین دهنده درد دندان است از همین خاصیت آن برای تولید دهان شویه استفاده گردید.

روش
پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهش های آزمایشی است. در پژوهش حاضر دانش آموزان ابتدا به بررسی گیاهانی که برای تقویت دندان و لثه کاربرد داشتند پرداختند سپس گیاهان نعناع، دارچین، میخک، بابونه، استویا، پنیرک، بنفشه و هسته خرما و پوست سبز گردو را انتخاب کردند و سعی کردند که با روش عصاره گیری و ترکیب عصاره گیاهان مختلف دهان شویه ای برای تقویت دندان و لثه تولید نمودند.

 مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با نحوه انجام آزمایش

دانش آموزان در پژوهش حاضر سعی در ساخت چه چیزی داشتند؟ دهان شویه
1. دهان شویه
2. شامپو
3. صابون
4. عطر

مطالب مرتبط:
بررسی اثر عصاره دارچین و میخک بر میکرووب های دهان
ایده های برگزیده شیمی
امکان سنجی ساخت قهوه هسته خرما

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت