تبیان، دستیار زندگی

«سایه» به حرف آمد

دو رمان «گنامینوها قدر آدم‌ را نمی‌دانند» اثر مریم راهی و «سایه» اثر طیبه نجیب منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گنامینوها قدر آدم‌ را نمی‌دانند، سایه


 انتشارات کتاب نیستان دو اثر داستانی تازه با عناوین « گنامینوها قدر آدم‌ها را نمی‌دانند» اثر مریم راهی و سایه اثر «طیبه نجیب» را منتشر کرد.

«گنامینوها قدر آدم را نمی‌دانند» رمانی است نوجوانانه  اثر مریم راهی  که می‌توان آن را ادامه‌دهنده سبکی نو و کمتر پرداخته شده در داستان دینی دانست که از آن به عنوان اقتباس از یک روایت مستند یاد شده است. اقتباسی که در آن یک روایت و بازگویه مستند و یا حتی غیرمستند تاریخی دستمایه خلق اثری داستانی می‌شود که در آن شخصیت‌ها و رودادهایی با حقیقتی مستند و یا غیرمستند که سابقه مواجهه مخاطب با آن پیش از این در کتاب‌های مقدس و متون روایی دینی وجود داشته است، دستمایه خلق و نوعی آفرینش ادبی می‌شوند که در آن به صورت غیرمستقیم نقشی برای آنها در نظر گرفته می‌َشود.

مریم راهی در مقام نویسنده این اثر پس از تجربه نگارش رمان‌هایی با مضمون اقتباس از زندگی یک شخصیت، این‌بار اقتباس از یک روایت را دستمایه خلق رمان خود قرار داده است. رمانی با محوریت چهار نوجوان که به صورتی عجیب برای حضور در کلاسی در منزل معلم سابق مدرسه خود با عنوان «کلاس انتخاب» معرفی می‌شوند و قصه آشنایی آنها با گنامینوها یا فرزندان شیطان که بر مبنای روایات در درون انسان‌ها رشد می‌کنند از نخستین حضور آنها در این کلاس شکل می‌گیرد.

داستان این اثر با زبان روایی طنزآمیز و در عین حال به دور از لودگی تلاش کرده است تا مخاطب پایه نوجوان و در ادامه مخاطب بزرگسال را با مبنا قرار دادن یکی روایت دینی، به سوی تدبر و نگاهی تازه به ساختار زیست انسانی و اجتماعی خود هدایت کند و با نوعی خودشناسی معنوی برساند.

این اثر در ۲۴۰ صفحه و با قیمت ۱۵۰۰۰ تومان منتشر شده است. 

رمان سایه اثر «طیبه نجیب» در ادامه مسیر دوم از مسیر خلق آثار اجتماعی در دهه نود شکل گرفته است. داستانی که خانواده و مناسبات عاطفی و اجتماعی حاکم بر آن تم اصلی آن را شکل می‌دهد و سعی دارد برخی از بلوغ‌ها و انشقاق‌های عاطفی حاکم بر روابط خصوصی و اجتماعی خانواده‌های امروز ایران را مورد توجه قرار دهد.

«سایه» رمانی است پر قصه. نویسنده تلاش بسیاری به خرج داده تا با خلق و پیوند دادن خرده روایت‌های داستانی در این اثر، مخاطب خود را از تفسیر و خودگویی‌های متعددش در مقام نویسنده دور و دست او را در دست قصه برای حرکت در دریای داستانی خود بگذارد.

تم اصلی «سایه» که موضوع ازدواج و دخالت خانواده‌ها و مسائل آن را بازگو می‌کند، بسیار تلاش داشته تا از کلیشه‌های راج در این زمینه مصون بماند؛ اما نویسنده سعی بسیاری را نیز به خرج داده است تا مخاطب خود را در بطن داستان با اتفاقاتی قابل پیش‌بینی رها نکند. او در مقام راوی برای هر لحظه از داستان خود اتفاقی تازه را تصویر کرده که تصویری جذاب و حقیقی از خانواده ایرانی را به نمایش می‌کشد و برای همین است که این داستان را می‌توان تا انتها و با سرعتی قابل توجه ادامه داد و خواند.

کتاب نیستان رمان «سایه» را در 176 صفحه و با قیمت 19000 تومان منتشر کرده است. 

منبع: خبرگزاری مهر