تبیان، دستیار زندگی

در گفتگوی اختصاصی با سی‌ان‌ان؛

ظریف: قابل‌اعتماد بودن ترامپ به خود او بستگی دارد/ ذهنیت آمریکا همان ذهنیت زمان کودتای ۲۸ مرداد است

وزیر امور خارجه ایران در گفتگوی اختصاصی با سی‌ان‌ان درباره مسائل مختلفی از جمله بدعهدی آمریکا در قبال برجام صحبت کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ظریف: قابل‌اعتماد بودن ترامپ به خود او بستگی دارد/ ذهنیت آمریکا همان ذهنیت زمان کودتای ۲۸ مرداد است

در گفتگوی اختصاصی با سی‌ان‌ان؛ ظریف: قابل‌اعتماد بودن ترامپ به خود او بستگی دارد/ ذهنیت آمریکا همان ذهنیت زمان کودتای ۲۸ مرداد است وزیر امور خارجه ایران در گفتگوی اختصاصی با سی‌ان‌ان درباره مسائل مختلفی از جمله بدعهدی آمریکا در قبال برجام صحبت کرد. به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ،  محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگوی اختصاصی با سی‌ان‌ان تاکید کرد هرگونه مذاکره احتمالی با آمریکا بستگی به این دارد که ترامپ بتواند ایران را قانع کند که آمریکا شریکی قابل اعتماد است یا خیر.

نیک پیتون والش، خبرنگار سی ان ان که با ظریف گفتگویی اختصاصی انجام داده بود درباره اینکه بعید به نظر می رسد ایران تن به خواسته‌های ترامپ بدهد گفت نه بسیار بعید است که چنین اتفاقی روی دهد. ظریف اشاره کرد که در واکنش به پمپئو، فهرستی از آنچه که آمریکا باید انجام بدهد در دست دارد، این در واکنش به فهرستی است که پمپئو درباره تغییر رفتارهای ایران ارائه کرده است. در واقع دورانی بسیار تاریک را برای دیپلماسی بین واشنگتن و تهران شاهدیم.

ظریف درباره هرگونه احتمال دیدار روحانی و ترامپ در نیویورک گفت: نه با مردی که پیشرفتی که به دست آورده بودیم کنار زد (دیداری صورت نخواهد گرفت).

وی ادامه داد این تصمیم بسته به این دارد که آیا بتوانیم به آمریکا اعتماد کنیم یا نه؛ این تصمیم سیاسی ساده ای برای دولت ایران، شخص من و رئیس جمهور روحانی نیست که بخواهیم با وزیر امور خارجه (آمریکا) بنشینیم (و گفتگو کنیم).

ظریف گفت باور من این است که نوعی بیماری در آمریکا وجود دارد و آن اعتیاد به تحریم است. حتی در دوران اوباما، آمریکا بیشتر از تمرکز بر تعهدات خود و تحریم هایی که برداشته شده بودند، تاکید بیشتر خود را بر حفظ تحریم هایی گذاشته بود که هنوز برداشته نشده بودند. 

ظریف درباره اینکه چرا با وجود اطلاع از این اعتیاد، توافق را ادامه دادند تاکید کرد شاید این یکی از اشتباه ها بود. بخشی از مشکل اینجاست که احساس می کردیم آمریکا آموخته باشد که دستکم در خصوص ایران، تحریم ها می توانند باعث بروز مشکلات اقتصادی شوند ولی نتایج سیاسی که این تحریم ها دنبال می کنند در پی نخواهند داشت. تصور من این بود که آمریکایی ها این درس را آموخته باشند ولی متاسفانه اشتباه می کردم.

وی درباره اینکه گفته شده است ایران می خواهد توافق هسته ای را بازبینی کند ولی ترامپ علاقه ای به این کار ندارد، گفت ما به دنبال بازنگری در توافق هسته ای نیستیم، فقط از آمریکا می خواهیم این توافق را اجرا کند. امروز نزدیک ترین متحدان آمریکا در برابر این تحریم ها مقاومت می کنند. آمریکایی ها به دنبال فشار وارد آوردن و البته نمی خواهم این را به کار ببرم ولی به دنبال قلدری هستند. با این حال به نظر من همه به این رفتارها به همین چشم (قلدری) نگاه می کنند.

وی درباره آسیبی که تحریم‌های آمریکا در ماه نوامبر بر جای می‌گذارد، افزود تحریم های آمریکا همیشه آسیب می رسانند ولی کسانی آسیب می بینند که به دنبال خرید دارو هستند، کسانی که می خواهند غذا بخرند. آشفتگی هایی که این روزها در اقتصاد ایران می بینید به دلیل اقداماتی است که باید برای آماده شدن برای چنین روزهایی صورت گیرد. ما برای بدترین سناریو آمادگی داریم.

وی درباره اینکه آیا می توان با ترامپ به توافق رسید یا نه گفت خوب این بستگی به رئیس جمهور ترامپ دارد، اینکه بخواهد ما را متقاعد کند شریکی قابل اعتماد است. اگر ما زمان صرف کنیم و توافق دیگری را امضا کنیم، این توافق تا چه زمانی دوام می آورد؟ تا پایان عمر این دولت؟ تا زمانی که از جایی که امضا را زده است بلند شود؟

انتهای پیام/

مصاحبه محمدجواد ظریف با سی ان ان

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .