تبیان، دستیار زندگی

اخترشناسان یک سیگنال رادیویی راز آلود کشف کردند

اخترشناسان یک انفجار رادیویی سریع(FRB) قدرتمند و رازآلود دیگر شناسایی کردند که از یک منبع ناشناخته در فضا به زمین رسیده است. اگر فکر می کنید این کشف به اندازۀ کافی برایتان عجیب نیست، باید بدانید که این انفجار رادیویی سریع به طرز باورنکردنی در دامنه فرکانسی ۵۸۰ مگاهرتز قرار دارد؛ یعنی تقریبا ۲۰۰ مگاهرتز پایین‌ تر از هر انفجار رادیویی سریع دیگری که قبلا شناسایی شده، بود. اگر نام «انفجارهای رادیویی سریع» یا «FRB» تابحال به گوشتان نخورده است، بدانید که این سیگنال‌ ها یکی از رازآلودترین و شدیدترین رویدادها در جهان به شمار می روند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
اخترشناسان یک سیگنال رادیویی رازآلود کشف کردند
به گزارش بیگ بنگ، این انفجارها می توانند در عرض چند ثانیه، انرژی برابر با ۵۰۰ میلیون خورشید تولید کنند و احتمال می رود هر یک ثانیه یکبار این اتفاق در جهان بیفتد. مشکل اینجاست که ما هنوز از عامل ایجاد آنها اطلاعی نداریم. یکی از سیگنال‌هایی که کشف کرده‌ایم، به کرّات دریافت شده است. بر اساس این سیگنال، چند انفجار رادیویی سریع فقط از یک موقعیت ارسال می شوند. این عامل به ما اجازه داده تا تشخیص دهیم این سیگنال از کجایِ جهان به دستمان می رسد. فعلا به شما می گوییم که منبع آن، کهکشان ما نیست. هنوز به طور قطعی از عامل ایجاد آن خبری نداریم؛ شاید انواع مختلفی از انفجارهای رادیویی سریع وجود دارد که از منابع مختلف نشات می گیرند. حالا با این سیگنال، چالش دیگری در پیش داریم که باید مورد بررسی قرار دهیم.
بر اساس گزارشی در تلگرام اخترشناسان(The Astronomer’s Telegram) در ۲۵ جولای ۲۰۱۸، آرایه‌ای از تلسکوپ‌های رادیویی در بریتیش کلمبیای کانادا موفق به شناسایی این انفجار رادیویی سریع و بسیار عجیب شد. این انفجار رادیویی سریع با نام «FRB 180725A» شناخته می شود. جالب است این سیگنال شدید با فرکانس رادیوییِ خیلی پایین ۵۸۰ مگاهرتزی شناسایی شد. لذا اولین انفجار رادیویی سریع به شمار می رود که فرکانسی زیر ۷۰۰ مگاهرتز دارد. “تلگرام اخترشناسان” یک هیئت بولتن از مشاهداتی است که محققان معتبر و سرشناس منتشر می کنند. پس اگرچه این ها از جمله شناسایی‌ های اصیل به شمار می روند، اما توجه به این نکته هم خالی از لطف نیست که هنوز تیم‌های تحقیقاتی مستقل به تایید یا رد منشا این سیگنال‌ ها نپرداخته‌اند.

شاید گفتن چنین چیزی قدری احمقانه به نظر برسد، اما فراموش نکنیم که محققان در سال ۱۹۹۸ تصور کردند نوع جدیدی از سیگنال رادیویی را کشف کرده‌اند که از فضا سرچشمه می گیرد؛ در صورتی که ۱۷ سال بعد مشخص شد که آن سیگنال مرموز از یک اجاق مایکروویو در مرکز تحقیقاتی‌ شان نشات می گیرد. ولی خب تاکنون، همه شواهد و قرائن بر جدید بودن این انفجار رادیویی سریع دلالت دارد. «پاتریک بویل» مدیر پروژه «آزمایش ترسیم شدت هیدروژن در کانادا» در بولتن تلگرام اخترشناسان نوشت: «این رویدادها هم در طول روز و هم در طول شب رخ می دهند و زمان رسیدن آن ها با فعالیت‌ های محلی شناخته شده یا سایر منابع شناخته شده در ارتباط نیست.»
اخترشناسان یک سیگنال رادیویی راز آلود کشف کردند

پس دانشمندان فکر می کنند این سیگنال‌های عجیب چه می توانند باشند؟ جدیدترین تحقیقات در زمینه انفجارهای رادیویی سریعی که به دفعات روی می دهند، نشان می دهد که منبع آن ها یک ستاره نوترونی است، اما از جمله سایر فرضیه‌های دیگر در خصوص این رویدادها میتوان به سیاهچاله‌ ها، تپ اخترهایی با ستاره‌ های همدم و … اشاره کرد. البته این احتمال نیز می رود که بیش از یک توضیح برای این رویدادها وجود داشته باشد. البته این نکته غیرممکن نیست که انفجارهای رادیویی سریع به مثابه موتورهایی برای نیرودهی به فضاپیماهای عظیم بیگانه باشند. آنچه ما می دانیم این است که انفجارهای رادیویی سریع از مکان‌های بسیار دوری می آیند و شاید میلیاردها سال نوری با ما فاصله دارند. پس هر آن چیزی که آنها را به وجود می آورد، باید بسیار پرانرژی باشد.
صرف‌نظر از منبع انفجارهای رادیویی سریع، اگر عملکرد بهتری در شناسایی آنها داشته باشیم و به شکل بهتری منشاء آنها را درک کنیم، می توانند سرنخ‌هایی را در خصوص منشا کائنات و دوره اسرارآمیز بازیونش به ما بدهند؛ دوره‌ای که در آن، واسطه میان ستاره‌ای(عمدتا هیدروژن) در جهان اولیه دچار فرایند یونش شد. «آناستازیا فیالکوف» از مرکز اخترفیزیک هاروارد اسمیتسونیان خاطر نشان کرد: «انفجارهای رادیویی سریع مثل چراغ قوه‌های فوق‌العاده قدرتمند هستند که می توانند از این واسطه میان ستاره‌ای گذر کنند و از فواصل بسیار دور هم قابل مشاهده باشند. این عامل می تواند به ما اجازه دهد تا پیدایش جهان را به شیوه جدید مورد بررسی و مطالعه قرار دهیم.»
دانشمندان با بهره‌ گیری از ابزارهای قدرتمند و تازه‌ای که به آنها کمک می کند انفجارهای رادیویی سریع بیشتری را شناسایی کنند، ابراز امیدواری کردند که طولی نخواهد کشید منشاء آن رویدادهای پرانرژی و انفجاری را پیدا کنیم. علاوه بر این، دانشمندان امیدوارند بزودی عامل ایجاد انفجارهای رادیویی سریع را هم بفهمند. ما علاقمندان هم باید تا آن زمان صبر کنیم.


مطالب مرتبط:
سیگنال رادیویی سریع ِ جدیدی کشف شد!
کشف نشانه‌ هایی از نخستین ستارگان کیهان


منبع: https://bigbangpage.com/