تبیان، دستیار زندگی

بررسی میزان ویتامین c در شرایط محیطی متفاوت، دستاورد برتر دوره اول فرزانگان 4

ویتامین ث یک منبع غذایی طبیعی الی و دارای ارزش غذایی بالا است ویتامین ث به منظور پیشگیری از انواع سرماخوردگی و آنفولانزا و به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی به درمان بیماری های لثه، سرطان ریه، سینه، روده، مقعد، معده، دهان، حنجره یا حلق، مری وجود دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره از 20 استان کشور در سه بخش به تفکیک، 350 گروه در بخش غرفه های نمایشگاهی، 650 گروه در بخش سمینارهای علمی و 750 گروه در بخش مسابقات دانش آموزی از مدارس و پژوهش سراهای دانش آموزی سراسر کشور انتخاب شده اند و به جشنواره کشوری دعوت شده اند.
که تعداد 53 گروه در بخش سمینارهای علمی مقام برتر را کسب نمودند.

بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
 

مقطع: دوره اول متوسطه
موضوع: بررسی میزان ویتامین c در انواع  آبمیوه های ترکیبی. طبیعی و صنعتی در شرایط محیطی متفاوت
نام مدرسه: فرزانگان 4
نام استاد: الهه نجفیان
دانش آموزان: ستاره نژادرستم، مدیسا معلم زاده، کیانا کرمی وفا
بررسی میزان ویتامین c در شرایط محیطی متفاوت، دستاورد برتر دوره اول فرزانگان 4

چکیده:
ویتامین ث یک منبع غذایی طبیعی آلی و دارای ارزش غذایی بالا است  ویتامین ث به منظور پیشگیری از انواع سرماخوردگی و آنفولانزا و به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی به درمان بیماری های لثه، سرطان ریه، سینه، روده، مقعد، معده، دهان، حنجره یا حلق، مری وجود دارد. آبمیوه ها منبع سرشار از ویتامین ث هستند آنجا که آبمیوه ها مصارف زیادی دارد. ولی تاکنون توجه زیادی به ویتامین سی موجود در آبمیوه ها نشده است. این مطلب علمی می تواند به آگاه سازی افراد در مورد اهمیت ویتامین سی ‍‍‍‍‍؛میزان ان در انواع آبمیوه های صنعتی ،طبیعی و ترکیبی و نیز شرایط موثر بر حفظ این ویتامین می باشد . از انجایی که ویتامین سی دارای ارزش غذایی بالایی است همچنین این ویتامین در شرایط  محیطی مختلف میزان آن تغییر می کند لذا هدف از این طرح بررسی ویتامین سی در آبمیوه های طبیعی صنعتی و ترکیبی و شرایط نگهداری آن است این مطلب هم برای آگاه سازی افراد و هم برای اینکه منبع غذایی حفظ گردد طراحی شده است.  ولی  بیشتر افراد نمی دانند که این ویتامین در آبمیوه های طبیعی ؛به طور خالص وجود دارد و میزان ان در شرایط مختلف تغییر می کند با استفاده از نشاسته و لوگول میزان تغییر رنگ بدست آمده و در نتیجه میزان ویتامین سی را در انواع آبمیوه های صنعتی و طبیعی در میوه های پرتقال، انار، کلم، کرفس، هلو و ترکیبی از میوه های کلم،کرفس و پرتقال با در نظر گرفتن عواملی مانند نور ،زمان و ظرف نگهدارنده مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل آزمایش نشان داد که انواع آبمیوه ها  در ظرف شیشه ای پر رنگ ویتامین سی آنها به طور قابل توجهی حفظ می شود ولی در بین همه ی آبمیوه ها انواع طبیعی آنها نسبت به صنعتی به طور خیلی زیاد دارای ویتامین سی است و با گذشت دو هفته آبمیوه های طبیعی ویتامین ث خود را از دست دادند و آبمیوه های صنعتی در مدت زمان سه هفته به دلیل مواد نگهدارنده ویتامین ث موجود در خود را از دست دادند. اگر آبمیوه ها کپک بزند ویتامین سی آن ها تخریب می شود. با ترکیب سه میوه ی سرشار از ویتامین سی هنگامی که باهم ترکیب می شوند یک آبمیوه ی سرشار از ویتامین ث را تشکیل می دهند که با گذشت پنج هفته ویتامین ث موجود در خود را از دست دادند.
بررسی میزان ویتامین c در شرایط محیطی متفاوت، دستاورد برتر دوره اول فرزانگان 4

جمع بندی و نتیجه گیری :
پس از ازمایش نتایج ذیل حاصل شد :
۱.ویتامین ث موجود در آبمیوه ی طبیعی بسیار بیشتر از آبمیوه ی مشابه صعتی است .
۲.پس از طی ۳هفته ویتامین ث موجود در آبمیوه ی  صنعتی کاملا تخریب شده و از بین می رود لکن آبمیوه به دلیل مواد نگهدارنده کپک نزد ولی در آبمیوه ی طبیعی پس از ۴ هفته که در هر هفته نسبت به هفته قبل میزان ویتامین ث آن کاهش پیدا می کرد ولی در هفته چهارم آبمیوه کپک زده بود.
۳.طبق تحقیقات نور باعث کاهش میزان ویتامین ث در هر دو آبمیوه طبیعی و صنعتی می گردد.
۴.در ظروف شیشه ای ماندگاری ویتامین ث بیشتر از ظروف پلاستیکی است.
۵.ظرف شیشه ای تیره رنگ به دلیل جلوگیری از نفوذ نور بهتر از ظرف شیشه ای رنگ روشن از آبمیوه محافظت می کند.

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی