تبیان، دستیار زندگی

اهمیت نگهداری درست مسواک

باکتری‌های مسواک بیشتر از توالت

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که باکتری‌های موجود بر روی مسواک، ممکن است بسیار بیشتر از باکتری‌های موجود در محل نشستن توالت فرنگی باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : صادق مظفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مسواک
بررسی‌های صورت گرفته از سوی مؤسسات تحقیقاتی وابسته به شرکت‌های عرضه کننده‌ی لوازم بهداشتی و آرایشی نشان داده که میزان باکتری‌های موجود در توالت شامل بیش از 32 میلیون باکتری در هر اینچ مربع می‌باشد و این در حالی است که مسواک می‌تواند تا 200 هزار باکتری، آلودگی بیشتری را در خود داشته باشد. توجه داشته باشید که برس‌های هر مسواک می‌توانند شامل میلیون‌ها میکروارگانیسم باشند، هرچند که برخی از آن‌ها می‌توانند بی‌ضرر باشند، اما برخی دیگر می‌توانند موجب به خطر انداختن سلامت انسان شوند.

بستن در توالت‌های فرنگی، قبل از استفاده از فلش (سیفون) یکی از راه‌های کاهش آلودگی مسواک‌ها به باکتری E.coli به شمار می‌آید


بر اساس تحقیقاتی که در سال 2012 منتشر گردید، محل نگهداری و حفاظت از مسواک‌ها می‌تواند برای ادامه‌ی حیات و تکثیر باکتری‌ها بسیار تعیین کننده و اثربخش باشد. بسیاری از سرویس‌های بهداشتی در منازل طوری طراحی می‌شوند که محل نگهداری از مسواک‌ها و توالت در مجاورت و یا نزدیکی هم قرار می‌گیرند. هر بار که از سرویس بهداشتی (توالت) استفاده می‌شود، باکتری‌ها در فضای آن مجموعه آزاد می‌شوند.
مواد دفعی بدن (مدفوع) می‌تواند حاوی باکتری اشریشیاکولی (E.coli) باشند که از جمله باکتری‌هایی به شمار می‌آید که با بیماری‌های گوارشی مرتبط می‌باشد.

به عقیده‌ی محققان، استرپتوکوک موتانس، نوعی از باکتری که مسئول فساد دندان‌ها هستند نیز می‌توانند بر روی محیط مسواک زنده مانده، ادامه‌ی حیات دهند و همچنان فعالیت کنند. از دیگر باکتری‌های مورد توجه که می‌توانند در مسواک وجود داشته باشند، می‌توان به باکتری‌های مسئول پوسیدگی و حفره‌های دندانی، لاکتو باسیلوس و سدوموناس اشاره کرد، باکتری‌ای که در بروز عفونت‌های چشمی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. حتی ممکن است مسواک‌ها تبدیل به مرکز تجمع ویروس‌هایی نظیر ویروس هرپس سیمپلکس نوع اول، که اصطلاحاً هرپس دهانی نیز نامیده می‌شود نیز گردند. از دیگر ویروس‌هایی که ممکن است در مسواک‌ها وجود داشته باشند می‌توان به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) اشاره کرد که با بیماری‌هایی نظیر سرطان دهان، سرطان دهانه رحم و سرطان مری مرتبط است. باید به این نکته‌ی مهم توجه داشت که با هر بار استفاده از مسواک، ممکن است خود را در معرض ابتلا به این بیماری‌ها، آن هم از طریق دهان قرار دهیم.


به رغم تمامی این خطرات و تهدیدهای بهداشتی بالقوه موجود در مسواک‌ها، می‌توان با استفاده از شیوه‌هایی ساده و بهره‌گیری از عادات درست، میزان باکتری‌های موجود در مسواک و نتیجتاً خطر ابتلا به این بیماری‌ها را به حداقل رساند:
* مسواک‌هایی که در ناحیه‌ی برس هایشان ساییدگی وجود دارد و یا شروع ساییدگی ملاحظه می‌شود باید دور انداخته شده و با مسواک‌های نو جایگزین شوند. بسیاری از انجمن‌های دندان‌پزشکی معتقدند که هر 3 و یا 4 ماه، مسواک‌ها باید جایگزین شوند. اما اگر نشانه‌های ساییدگی زودتر هم مشاهده شد، می‌توانید این کار را زودتر انجام دهید.

* محل نگهداری و حفاظت از مسواک نیز نقش بسیار مهم و کلیدی را در حفظ بهداشت آن‌ها ایفا می‌کند. توجه داشته باشید که حتماً مسواک را دور از محل توالت نگهداری کنید. همچنین از یک نگه‌دارنده‌ی تمیز و بهداشتی برای حفاظت از آن استفاده کنید. یک مسواک مرطوب مشوقی برای افزایش میزان رشد باکتری‌ها بر روی آن خواهد بود. بسیاری از متخصصان اعتقاد دارند که پس از استفاده از مسواک، باید آن را تا حد امکان خشک نمود.

به توصیه‌ی متخصصان، استفاده از مسواک‌های با رنگ برس روشن و واضح می‌تواند بهتر از استفاده از مسواک‌هایی با رنگ تیره و یا رنگی باشد. مسواک‌هایی با رنگ برس روشن تا 50 درصد می‌توانند حاوی میزان باکتری‌های کمتری باشند


* اگر از بیش از یک مسواک در محلی مشترک نگهداری می‌کنید، مطمئن شوید که جدا از هم قرار گرفته و با هم تماس نداشته باشند تا میزان بروز آلودگی متقاطع به حداقل برسد.

* هرگز مسواک‌ها را تعویض نکنید، زیرا این کار می‌تواند سبب ایجاد تغییر در مایعات و میکروارگانیسم‌های بدن شده و موجب افزایش خطر بروز عفونت گردد.

* بستن در توالت‌های فرنگی، قبل از استفاده از فلش (سیفون) یکی از راه‌های کاهش آلودگی مسواک‌ها به باکتری E.coli به شمار می‌آید. شستشوی دست‌ها قبل از استفاده از مسواک و حتی قبل از استفاده از فلش (سیفون) دستشویی از دیگر راه‌ها به شمار می‌آید.

* همچنین پس از مسواک زدن، آن را تمیز کرده و از بقایای مواد غذایی و خمیردندان پاکیزه نمایید.

* به نوع مسواکی که استفاده می‌کنید توجه کنید. به توصیه‌ی متخصصان، استفاده از مسواک‌های با رنگ برس روشن و واضح می‌تواند بهتر از استفاده از مسواک‌هایی با رنگ تیره و یا رنگی باشد. مسواک‌هایی با رنگ برس روشن تا 50 درصد می‌توانند حاوی میزان باکتری‌های کمتری باشند. همچنین استفاده از مسواک‌هایی با دسته‌های پلاستیکی جامد به دلیل داشتن فضای کمتر برای رشد و پنهان شدن باکتری‌ها مناسب‌تر است.

رعایت اصول بهداشت دهان نیز می‌تواند کمک فراوانی به این امر نماید. باکتری‌ها می‌توانند سبب بروز بیماری‌های دهانی، پوسیدگی دندان و تنفس بدبو گردند. شستشوی دهان به وسیله‌ی یک ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی، آن هم قبل از مسواک زدن، سبب کاهش میزان باکتری‌های موجود در دهان خواهد شد.
شما می‌توانید با مراجعه به دندان‌پزشک، اطلاعات بیشتری را در خصوص سلامت دهان و دندان به دست آورید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.