تبیان، دستیار زندگی

یک جامعه‌شناس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان پاسخ داد؛

سفر چه تاثیری بر سلامت فرد و جامعه دارد؟

رفتن به گوشه گوشه جهان همواره جذابیت خاصی برای انسان داشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سفر چه تاثیری بر سلامت فرد و جامعه دارد؟

یک جامعه‌شناس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان پاسخ داد؛ سفر چه تاثیری بر سلامت فرد و جامعه دارد؟ رفتن به گوشه گوشه جهان همواره جذابیت خاصی برای انسان داشته است. به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری   گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  رفتن به گوشه گوشه جهان همواره جذابیت خاصی برای انسان داشته است؛ بنابراین اقشار مختلف تلاش می‌کنند که در اولین موقعیت به دست آمده برای سفر به شهر‌ها و مناطق مختلف کشور خودشان و جهان استفاده کنند.

دین اسلام نیز بار‌ها به سفر کردن تأکید کرده است. البته برخی مواقع دلایل مختلفی همچون افزایش هزینه‌های سفر باعث می‌شود که اقشار مختلف جوامع بشری قید سفر را بزنند و این امر به طور حتم عواقبی دارد.

بنا بر این گزارش؛ ما در این گزارش تلاش کردیم به تشریح جامعه‌شناسی کاهش توان مردم برای سفر بپردازیم و به همین بهانه به سراغ جعفر بای، جامعه‌شناس رفتیم تا از وی بپرسیم کاهش سفر چه تأثیری روی جامعه می‌گذارد؟

جعفر بای به خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: روند رشد اقتصاد جامعه بر سرانه سفر شهروندان تأثیر مستقیمی دارد. گردشگری در سبد خانواده‌های ایرانی از اولویت چندانی برخوردار نیست و متأسفانه با توجه به مشکلات سفر که معمولا محصول عدم رعایت قوانین و مقررات از سوی شهروندان است، همیشه با اتفاقات ناگواری در مسافرت‌ها مواجه هستیم و این اتفاقات منجر به حذف سفر از سبد خانوار می‌شود.

وی افزود: کاهش سفر باعث می‌شود که فشار و استرس برای شهروندان جامعه به حداکثر ممکن برسد و بیماری‌های روانی در چنین جامعه‌ای بیشتر شود.

این جامعه‌شناس اظهار کرد: مسافرت باعث ارتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه می‌شود و جامعه‌ای که به سفر نرود، فرهنگ عمومی بالایی ندارد؛ بنابراین سفر کردن یکی از شاخص‌های سلامت جامعه است و در اسلام نیز توصیه‌های زیادی به سفر کردن شده است. سفر برای پختگی، رشد و بالندگی جامعه اهمیت زیادی دارد و اگر جامعه‌ای سفر زیادی داشته باشد، جامعه توسعه‌یافته و رشد‌یافته‌ای تلقی می‌شود و از آرامش و نشاط بیشتری برخوردار است. این جامعه سلامت روانی بالایی دارد و جامعه متعادلی است که تنش‌های اجتماعی در آن به حداقل می‌رسد. در اصل کاهش سفر باعث تشدید مشکلات جامعه خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .