تبیان، دستیار زندگی

۱۱ شی عتیقه با قدمت ۵ هزار ساله در جیرفت کشف شد

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان جیرفت از کشف۱۱ شی عتیقه مربوط به عصر مفرغ با قدمت ۵ هزار سال در این شهرستان خبر داد و گفت: دستگاه قضائی با قاچاقچیان اشیای عتیقه برخورد قانونی خواهد کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عتیقه
به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری میزان، حسین سلامی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان جیرفت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، از کشف ۱۱ شی عتیقه مربوط به عصر مفرغ با قدمت ۵ هزار سال در این شهرستان خبر داد و گفت: دستگاه قضائی با قاچاقچیان اشیای عتیقه برخورد قانونی خواهد کرد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان جیرفت در تشریح جزییات این خبر عنوان کرد: صبح امروز پس از انجام یکسری کار اطلاعاتی توسط پلیس امنیت عمومی جیرفت، تعداد ۱۱ شی عتیقه مربوط به عصر مفرغ با قدمت ۵ هزار ساله کشف و ضبط گردید.

سلامی در رابطه با مشخصات اشیای کشف شده، گفت: در این عملیات یک کاسه سفالی به قطر دهانه ۱۹ سانتی متر و ارتفاع ۱۱ سانتی متر، یک جام پایدار سفالی به قطر دهانه ۱۲/۹ و ارتفاع ۱۵ سانتی مترو یک کاسه سفالی به قطر دهانه ۱۹/۳ سانتی متر و ارتفاع ۱۲/۲ سانتی متر، یک قطعه کاسه سفالی با قطر دهانه ۱۶ سانتی متر و ارتفاع ۷ سانتی متر، یک قطعه کاسه سفالی به قطر دهانه ۱۰ سانتی متر و ارتفاع ۷/۵ سانتی متر و یک قطعه کوزه سفالی به قطر دهانه ۵ سانتی متر و ارتفاع ۷/۵ سانتی متر، یک قطعه کوزه کوچک شکم دار سفالی به قطر دهانه ۵ سانتی متر و ارتفاع ۱۳ سانتی متر، بخش بالای یک کوزه مفرغی اکسیده شده و خرده شده به قطر دهانه ۱۲ سانتی متر و ارتفاع ۱۴/۵ سانتی متر، یک ظرف مفرغی آبریزدار اکسیده شده و خرده شده به قطر دهانه ۱۵/۵ سانتی متر و ارتفاع ۲۳ سانتی متر، یک شی مفرغی میله مانند اکسیده شده به طول ۱۵ سانتی متر و یک شی مفرغی میله مانند اکسیده شده و خرده شده به طول یازده سانتی متر کشف گردید.

دادستان عمومی جیرفت در ادامه خاطرنشان کرد: بر اساس نظریه کارشناس میراث فرهنگی قدمت هر یازده شی کشف شده قدمتی بالغ بر ۵ هزار سال دارند و مربوط به عصر مفرغ می‌باشند.

سلامی ضمن تشکر از مردم در خصوص همکاری جهت کشف اشیاء عتیقه اظهار کرد: تلاش برای دستگیری قاچاقچیان عتیقه ادامه دارد و دستگاه قضایی با شدت و قاطعیت با این افراد برخورد خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری میزان، در هفته گذشته این دومین کشف اشیا عتیقه در شهرستان جیرفت می‌باشد که جمعا ۱۴ قطعه شی عتیقه تاکنون کشف و ضبط گردیده است.
منبع: خبرگزاری میزان