تبیان، دستیار زندگی

کتاب «ظهیرالدوله» برگی از تاریخ موسیقی ایران است

کتاب «ظهیرالدوله» نوشته محمدجواد واسعی درباره قبرستان تاریخی ظهیرالدوله و افرادی که در آن مدفون‌اند منتشر و راهی بازار نشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کتاب «ظهیرالدوله»

محمدجواد واسعی نویسنده و پژوهشگر در گفتگو گفت: به تازگی کتابم با عنوان «ظهیرالدوله» درباره قبرستان تاریخی تهران با همین نام منتشر شده که می‌توان آن را برگی از تاریخ موسیقی ایران محسوب کرد. محوریت این کتاب درباره شخصیت ظهیرالدوله و منش و رفتار او به عنوان وزیر تشریفات ناصرالدین شاه است.

وی افزود: این شخصیت عصر قاجار، دید فرهنگی‌هنری داشته و توانست بسیاری از طیف‌های فرهنگی، هنری، سیاسی، نظامی، پزشکی، ورزشی و خلاصه گروه‌های مختلف مردم را دور خود جمع کند. همه این افراد هم وصیت کردند کنار ظهیرالدوله دفن بشوند. باغی که ظهیرالدوله فراهم کرده و تبدیل به محل تجمع این طیف‌های مختلف شده بود، بعد از مرگ ظهیرالدوله تبدیل به آرامگاه خودش و این افراد شد. ظهیرالدوله باغ عجیبی است که بزرگان و شاعران زیادی در آن آرمیده‌اند؛ از جمله ملک‌الشعرای بهار، ایرج‌میرزا، رهی معیری، فروغ فرخزاد و ... . این قبرستان در منطقه یک تهران در خیابان قرار دارد.

این پژوهشگر در ادامه گفت: عمده مطالبی که در کتاب مطرح کرده‌ام درباره موسیقیدان‌هاست. چون فعالیت اصلی در باغ ظهیرالدوله برگزاری کنسرت‌های موسیقی بوده است. غلامحسین درویش یا درویش‌خان به عنوان بزرگِ موسیقی ایران که رِنگ‌ها و چهارمضراب‌های معروفی دارد، هم در این باغ کنسرت برگزار می‌کرده است. اولین کنسرت‌های موسیقی ایران در باغ ظهیرالدوله برگزار شده است. روح‌الله خالقی، حسین تهرانی و ... از دیگر بزرگانی هستند که در باغ ظهیرالدوله برنامه اجرا می‌کرده‌اند.

واسعی گفت: نوشتن کتاب «ظهیرالدوله» را سال ۹۳ تمام کردم اما به علت وضعیت بازار نشر، آن را نگه داشتم تا در زمان مناسب چاپ شود. در این کتاب، روایت تاریخی و زندگینامه افراد تاثیرگذار در موسیقی ایران را درج کرده‌ام و سعی کردم تا آن را از حالت خشک و صرفا تاریخی دور کنم. به همین دلیل انتهای هر متن، به نوعی به متن بعدی ارتباط دارد. یا شخصیت بعدی استاد نفر قبلی است و یا شاگردش. مرجع اصلی‌ام هم برای نوشتن کتاب، استفاده از کتاب «سرگذشت موسیقی ایرانی» نوشته روح‌الله خالقی بوده است. علاوه بر شخصیت‌های اصلی کتاب، در انتهای آن نیز توضیحات کوتاهی درباره ۲۰ تا ۳۰ شخصیت دیگری که در ظهیرالدوله دفن شده‌اند، آورده‌ام.

این نویسنده در پایان گفت: کتاب «ظهیرالدوله» به تازگی توسط انتشارات مولیان، با ۱۴۳ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان منتشر شده است.

کتاب پیشین این نویسنده، با عنوان «لحظه درنگ» درباره معجزات قرآن کریم منتشر شده است.

منبع: مهر