تبیان، دستیار زندگی

«موسیقی ایرانی در شعر سایه» به چاپ دوم رسید

کتاب «موسیقی ایرانی در شعر سایه» نوشته «مهدی فیروزیان» که همزمان با نودمین زادروز امیرهوشنگ ابتهاج (سایه) منتشر شده بود، در کمتر از شش ماه نایاب شد و حالا به چاپ دوم رسیده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
موسیقی ایرانی در شعر سایه

 «موسیقی ایرانی در شعر سایه» که مورد توجه منتقدان و دانشجویان ادبیات و موسیقی قرار گرفته است، نخستین جلد از طرح پژوهشی پنج‌بخشیِ «سایه و موسیقی» است.

طرح مذکور دارای بخش‌های زیر است: «سالشمار زندگی سایه»، «فرهنگ بسامدی واژه‌های موسیقایی» بر اساس سه کتاب سیاه‌مشق، تاسیان و بانگ نی، «ایهام‌های موسیقایی» دربردارنده ایهام‌های شعر سایه در زمینه بهره‌گیری از اعلام موسیقایی، نام سازها، دستگاه‌ها، گوشه‌ها و سایر اصطلاحات موسیقی، «نمایه حوزه‌های معنایی» و «نمایه سروده‌های سایه» شامل دسته‌بندی قالبیِ اشعار ابتهاج و ذکر تعداد اشعار و ابیات او در هر یک از قوالب شعری همراه با تاریخ و محل سرودن اشعار.

فیروزیان نگارش جلد دوم این طرح پژوهشی را نیز به پایان رسانده است. این جلد با نام «شعر سایه در موسیقی ایرانی» به شناسایی، نقد و بررسی آثار موسیقاییِ پدیدآمده با شعر ابتهاج، مباحثی درباره تلفیق شعر و موسیقی و ثبت خاطرات ابتهاج با موسیقی‌دانان مطرحی چون محمدرضا شجریان، محمدرضا لطفی، حسین علیزاده و... اختصاص دارد و به‌زودی منتشر خواهد شد.

کتاب «موسیقی ایرانی در شعر سایه» که با فاصله کمتر از شش ماه از نخستین چاپ، با تغییراتی اندک به چاپ دوم رسیده، در ۲۶۲ صفحه با همان قیمت قبلی (۲۵ هزار تومان) به بازار کتاب عرضه شده است.

منبع: مهر