تبیان، دستیار زندگی

قرارداد بین ایران و روس در 28 مرداد سال 1374

نیروگاه هسته ای بوشهر

از جمله فعالیت هایی که دولت های مختلف در عرصه ی انتخاباتی شان داشته اند اتمام پروژه ی نیروگاه هسته ای بوشهر بوده است....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
نیروگاه هسته ای بوشهر
نیروگاه هسته‌ای بوشهر یکی از مهمترین نیروگاه‌های ایران و اولین نیروگاه هسته‌ای در ایران است، کلنگ تاسیس این نیروگاه در زمان محمدرضاشاه پهلوی بر زمین خورد و سه سال بعد با وقوع انقلاب سال 1357 احداث آن متوقف شد.

در 28 مرداد 1374 یك هیأت روسی برای ساخت نیروگاه هسته ای بوشهر عازم ایران شد. قرارداد تكمیل این نیروگاه نیز روز پنجم شهریور بین تهران و مسكو به امضا رسید.

نیروگاه بوشهر نخستین و تنها نیروگاه هسته‌ای غیرنظامی تولید انرژی در خاورمیانه است. تاسیسش سه سال قبل از انقلاب بوده است. دو سال از تاسیس سازمان هسته ای می گذشته است که حکومت تصمیم به تاسیس این نیروگاه می کند. مسوولیت ساخت آن در دوران پهلوی بر عهده ی آلمانی ها بود و در زمان تاسیس برنامه ی بیست ساله ای برای تکمیل این نیروگاه رقم خورده بود.

" در سال ۱۳۵۷ ، در شرایطی كه حدود ۷۵ درصد واحد اول و ۶۰ درصد واحد دوم نیروگاه ساخته شده بود با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران ، طرف آلمانی كار بر روی پروژه را متوقف كرد .دولت ایران از شركت آلمانی در دادگاه داوری بین المللی شكایت كرد." (1) 

سه سال بعد نتیجه ی شکایت ایران مبنی بر اینکه آلمان ها حق امتیاز این نیروگاه را ندارند در اسفند ۱۳۶۰ آمد: بر اساس رای دادگاه بین المللی قرار شد همه قطعات و دستگاه‌های ساخته شده دو نیروگاه بوشهر تا آن زمان ، به اضافه نیمی از سوخت هسته‌ای به مالكیت ایران درآید و پیمانكار موظف شد كه این قطعات را بصورت تحویل در بندر بوشهر ، به ایران تحویل دهد . 

"در دهه ۶۰ بار دیگر کار در نیروگاه بوشهر از سر گرفته شد، اما همزمان با حضور کارشناسان آلمانی در نیروگاه، حمله موشکی عراق به بخشی از ساختمان نیروگاه بوشهر، آلمان را از ادامه پروژه منصرف کرد."(2)

در جنگ هشت ساله ی ایران و عراق، با اصابت موشک های صدام به تاسیسات این نیروگاه خسارت بسیار زیادی به این نیروگاه وارد شد و ادامه ی احداث این نیروگاه را دشوارتر کرد.  

در سال ۱۳۶۸، با سفر آقای هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت به روسیه ، موافقتنامه همكاری هسته‌ای میان ۲ كشور تدوین شد و احداث این نیروگاه از سر گرفته شد. 

اما از سال 1368 توافق نامه هایی امضا می شد که ایران و روسیه همکاری لازم را مبنی بر تکمیل و اتمام این نیروگاه دارند اما هرچند سال یکبار تاریخ اتمام آن به عقب رانده می شد.  

روس قول همکاری را با ایران داده بودند به این شرط که پسماندهای هسته ای بازپس گرفته شود.

در نهایت در شهریور سال ۱۳۹۰ انتظار ۳۶ ساله به سر رسید و بهره برداری مقدماتی از نخستین نیروگاه اتمی جمهوری اسلامی ایران و عصر جدید تولید برق هسته ای آغاز شد. هـر چند مـدت زمان ساخت نخستین نیروگاه اتمی كشور با كار شكنی برخی كشورها و سازمانهای بین المللی كه باید مدافع حق هسته ای كشورهای عضو باشند طولانی شد اما به لطف و فضل الهی ثمره آن تجربه اندوزی متخصصان جوانی شد كه امید آینده ایرانند و ملت ایران چشم انتظار ، نظاره گر بكارگیری این تجربه گران سنگ در ساخت نیروگاه های اتمی دیگر امـا این بار نه با كمك مهندسان خارجی بلكه بـه دست فرزندان برومند و غیرتمند خود هستیم.

اتمام طولانی مدت این نیروگاه اگرچه دشواری های زیادی را به همراه داشت اما شروع راهی بود که ایران و ایرانیان بتوانند با استفاده از انرژی صلح آمیز هسته منبعی غیر اتمام برای تولید انرژی و مصرفی زندگی شان داشته باشند.


پی نوشت:
1- تاریخچه نیروگاه اتمی بوشهر، سایت صدا و سیمای بوشهر
2- «نیروگاه هسته‌ای بوشهر؛ انتظار سی ساله برای آغاز فعالیت»