تبیان، دستیار زندگی

روستای گرسماسر، زمستانی در دل تابستان

در نزدیکی رامسر ییلاقی دوست داشتنی به نام روستای گرسماسر دارای منظری بی مثال از طبیعت زیبا و دیدنی، جاذبه‌های گردشگری با تنوع و آب ‌وهوای خنک و دلنواز از بهترین مقاصد طبیعت گردی در کشورمان عزیزمان محسوب می گردد. این روستا از زیباترین نقاط رامسر و به واقع از شاهکار های خلقت است دارای هوایی مطبوع و خنک در فصل تابستان می باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
روستای گرسماسر رامسر


بهشت روزهای داغ تابستان


دشت‌هایی سر سبز و زیبا، کوه‌های بلند و چشمه های خنک وجه تمایز این ییلاق با سایرین است. کوهی با نام دزکول که در این ییلاق واقع شده است و بسیار بلند است، از دیگر جذابیت های این مکان منحصر به فرد محسوب می گردد، به گونه ای که از روی این کوه به تمام نقاط رامسر و تنکابن مشرف خواهید بود. همچنین مسیر مناسب گرسماسر جهت صعود به کوه سماموس نیز مورد توجه کوهنوردان می باشد. سایر مکان های گردشگری روستای گرسماسر شامل رستم سر، تله بن، راه کنار، مسجد آبجی، دزکول، فولاد چشمه و… می باشند که هر کدام از زیبایی های خاصی برخوردارند. در صورتی که قصد رفتن به این ییلاق را دارید می بایست از جاده تنکابن به رامسر وارد جاده هریس شوید و حدود یک ساعت و نیم  به طرف کوه‌های بلندی که در پیش رویتان است پیش روید.

موقعیت جغرافیایی


این روستا از توابع بخش مرکزی شهرستان رامسراست که در ۴۰ کیلومتری جنوب غربی رامسر و دارای مختصات جغرافیایی ۵۰ درجه و ۳۵ دقیقه طول شرقی و ۳۶ درجه و ۴۹ دقیقه عرض شمالی است. روستای گرسماسر از شرق به روستای بزشی محله و از غرب به روستای رستم سر، از شمال و جنوب هم به رشته کوه البرز محدود است. ۲ هزار متر ارتفاع از سطح دریا دارد و دارای میانگین بارندگی سالانه آن ۹۸۳ میلی متر است و آب وهوای کوهستانی، زمستان‌هایی نسبتاً سرد و تابستان‌های معتدل دارد.
روستای گرسماسر رامسر


قدمت و علت نام گذاری


نام این روستا، از قلعه گرزمان بر گرفته شده است که مکانی در بالای بهشت معنی آن است که از موقعیت طبیعی محل استقرار این قلعه اخذ ‌شده است، همچنین قلعه ای به همین اسم در روستای گرسماسر وجود دارد که بقایای آن در اطراف روستا باقی مانده است. گرزمان سر با گذشت زمان، به گرسماسر تغییر یافته است. این که این قلعه از آثار تاریخی دوره حسن صباح است، محتمل است. روستای گرسماسر قدمتی هزارساله دارد.

درباره اهالی روستا


این روستا اگرچه ییلاقی است اما جمعیت آن حدودا  ۲ هزار نفر گزارش شده است و درآمد اکثر مردم روستای گرسماسر به مانند بسیاری از روستاها از بخش فعالیت‌های زراعی، باغ داری، دام داری و صنایع دستی تأمین می گردد. اکثر محصولات زراعی آن شامل گندم، جو، سیب زمینی و سبزیجات است و محصولات باغی آن از جمله گردو، سیب و فندق است. گیاه دارویی گل گاوزبان که دمنوشش بسیار مشهور است در مراتع این روستا بسیار یافت می شود که آن هم جزئی از منابع درآمد اهالی این روستا در نظر گرفته می شود. دام داری به ویژه پرورش گوسفند در روستای گرسماسر نیز با توجه به وجود مراتع غنی رواج دارد. علاوه بر این، پرورش طیور خانگی و زنبور عسل در این روستا رونق دارد. زنان در این روستا هم دوش مردان در فعالیت های اقتصادی نقش دارند و علاوه بر امور کشاورزی به تولید صنایع دستی بسیار متنوعی از قبیل چادر شب، نمد، جاجیم، سبدهای چوبی، چوخا، شولا، کوشیر، سفره، زنبیل، ظروف چوبی مثل لاک و کوزه گری مشغول هستند.
روستای گرسماسر رامسر

در ارتفاع و مشرف به منطقه


روستای گرسماسر با کوچه های مارپیچ گونه همراه با شیب ملایم، خانه های قدیمی با سقف های شیروانی و دیوارهای گلی و معماری سنتی مشخص و متمایز است. مصالح به کاررفته در ساختمان های قدیمی اکثرا گل، سنگ، خشت و چوب است، اما برای ساخت خانه‌های جدید از آجر، سیمان، سنگ، گچ و آهن استفاده می گردد. جنگل های انبوه هیرکانی که با گونه های شاه بلوط، شمشاد، اقاقیا و راش همراه است و ارتفاع بلند این ییلاق و چشم اندازش به زمین های اطراف از جاذبه های خاص این روستای دوست داشتنی است.

راه دسترسی به روستا


کتالم شهری آشنا در جوار رامسر است، حتما آن را می شناسید، وقتی یخواهید از این شهر عبور کنید، جاده جنگلی آسفالته و زیبای وجود دارد که ما را به بهشتی به نام روستای گرسماسر هدایت می کند که قدمتی تاریخی دارد و یکی از زیباترین و باشکوه ترین ییلاق در نزدیکی شهرستان رامسر است. این روستا در مسیر آنهایی است که به منظور کوهنوردی و جهت استفاده از مناظر طبیعی و زیبای لپاسر، راهی این قله ۳۶۰۰ متری و پر برف سماموس می‌شوند، قرار دارد. در مجاورت این روستای ییلاقی نیز قلعه تاریخی گرسماسر با قدمتی بیش از ده قرن قرار دارد که دلیلی بر قدمت این منطقه است.
روستای گرسماسر رامسر


کدام فصل بهترین زمان برای سفر است؟


روستای گرسماسر به مانند بسیاری از جاذبه های طبیعی در مازندران دارای چشم انداز ها و جلوه‌های طبیعی بسیار زیبا به ویژه در فصول بهار، تابستان و پاییز دارد و بسیاری از طبیعتگردان و گردشگران را در این فصول گرد خود جمع می کند. اما در فصل زمستان به دلیل اینکه این منطقه در ارتفاعات قرار دارد پوشیده از برف است و البته جلوه ای دیگر از طبیعت را نشان می دهد.

منبع:مجله گردشگری الی گشت