تبیان، دستیار زندگی

دلایل واجب شدن نماز

عضو جامعه مبلغان برتر کشور با اشاره به اینکه نام پیغمبر خدا(ص) و اهل بیت ایشان باید در محافل و مجالس مذهبی زنده‌ نگه داشته شود، اظهار کرد: ارتباط قلبى و زنده نگه‌داشتن نام و یاد پیغمبر(ص) و اهل‌بیت‌(ع) و توسل مداوم به ساحت مقدس این بزگواران، رمز نماز و راز موفقیت تمامی شیعیان در دنیا و آخرت است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نماز

حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین محمد شریفی‌صادقی، استاد حوزه و عضو جامعه مبلغان برتر کشور، در گفت‌وگو با ایکنا؛ در پاسخ به سوالی مبنی بر رمز سعادت و موفقیت جامعه امروز از نگاه قرآن، گفت: ارتباط قلبى و روحى با اهل‌بیت(ع) و توسل مداوم به ساحت مقدس این بزرگواران، رمز موفقیت تمامی شیعیان در دنیا و آخرت است؛ البته این موفقیت در گرو آن است که مجالس، مساجد و محافل مذهبى ما ایجاد‌گر رابطه‌های عمیق روحى و همچنین تقویت‌کننده ارتباطات و اتصالات عمیق معنوی بین عموم مردم و اهل بیت(ع) باشند.

وی در ادامه با ذکر این سوال که چرا خداوند نماز را بر ما واجب کرد، گفت: در کتاب علل‌الشرایع پاسخ زیبا و کاملی برای این پرسش آمده است؛ قطعا این سوال در ذهن همه مسلمانان آمده که چرا نماز بر ما واجب شده و پاسخ‌های متعددی هم شنیده‌اند؛ اما در کتاب علل‌الشرایع علت‌هایی که باعث شده این موضوع شرع شود و دلیل آن با ذکر حدیثی از امام صادق(ع)، تشریح شده است، به نحوی که فرمودند: «خداوند نماز را به دلیل اینکه حداقل پنج مرتبه در روز شما نام پیغمبر خدا(ص) و اهل بیت(ع) را در نماز خود بیاورید واجب شد».
 

به چه دلیل نماز به شما واجب شد 

عضو جامعه مبلغان برتر کشور با بیان اینکه شیعه و سنی هر روز در نماز‌هایشان ذکر و نام حضرت محمد‌(ص) واهل بیت‌(ع) را می‌گویند، ادامه داد: در سلام نماز و ذکر صلواتی که بیان می‌کنیم هر روز یاد و نام پیغمبر خدا(ص) در بین مردم گفته می‌شود و در ادامه این حدیث آمده است که: «خدا خواست تا نام این بزرگواران پوسیده نشود و همیشه تازه باشد، به همین دلیل نماز به شما واجب شد.»

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین شریفی صادقی راز پیروزى در زندگی به سوى حق و رمز ایمنى از آفات دنیا و آخرت را توجه و توسل مداوم به اهل‌بیت(ع) دانست و افزود: پیغمبر(ص) و اهل بیت(ع)، مقتدایان حق‌جویی هستند و ما با تقویت رابطه قلبى و روحى با آن بزرگواران و توجه مدام به وجود مقدس ایشان، می‌توانیم به موفقیت‌های بی‌شمار دست پیدا کنیم و مشمول عنایت‌های ویژه آن بزرگواران باشیم.

توسل بدون عمل فایده‌ای ندارد 

وی ادامه داد: اگر ما به سوى این پناهگاه‌های امن الهى حرکت کنیم و از آن‌ها پناه بجوییم و خود را در اختیار آن‌ها قرار دهیم، به تدریج به آن‌ها نزدیک خواهیم شد، تا آنجایی که با وجود مقدس این بزرگواران پیوند روحى برقرار خواهیم کرد. این توجه، باید با پذیرش ایمان و عمل در گفتار و کردار همراه شود تا پیوند والاى روحى ایجاد شود؛ در غیر این صورت توسل بدون عمل، فایده‌ای ندارد.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین صادقی در ادامه با ذکر حدیثی به ایکنا گفت: در عیون‌الاخبار الرضا(ع)، از وجود امام رضا(ع) نقل است که در یک عباراتی به خداوند سلام می‌دهند و در آن لحطه خداوند به امام رضا(ع) عرضه می‌کند که درود بفرست بر کسی که نماز به خاطر صلوات بر او شرافت پیدا کرد. شما در مسجد نماز می‌خوانید، اما ببینید برای چه مسجد می‌روید؟ قطعا پاسخ این است که برای اینکه نماز بخوانم؛ آن نماز برای چه چیزی است؟ برای یاد پیغمبر خدا(ص) و شرافت آن نماز به چه چیزی است؟ به صلوات بر پیغمبر خدا و اهل بیت(ع).
 

کارکرد اصلی مسجد

وی با اشاره به کارکرد اصلی مسجد، ادامه داد: کارکرد اصلی مسجد این است که نام پیغمبر خدا و اهل بیت ایشان در مسجد زنده نگه داشته شود؛ ما هر مقدار که در مسجد یاد ایشان را زنده نگه داریم، معرفت و تقوای خود را تقویت کرده‌ایم. کار اصلی مسجد همین است و نباید به جزئیات غیر قابل اهمیت بپردازد، در آن صورت است که کار خودش را می‌تواند انجام بدهد. البته رسیدن به این کارکرد حقیقی نزدیک به دو سال زمان می‌برد، اما در صورتی که علمای شیعه همت کنند و بی‌اعتمادی که ایجاد شده را از بین ببرند.

عضو جامعه مبلغان برتر کشور تصریح کرد: قطعا اهل بیت وقتی ببینند ما کاری در جهت رسیدن به فرمایشات آن‌ها کردیم و دلمان می‌خواهد به دستورات آن‌ها عمل کنیم حتما یاریمان می‌کنند؛ علامه‌طباطبایى سخنی را از مرحوم آیت‌الله قاضى(ره) نقل می‌کنند که فرمود: «اگر من به چیزى رسیده‌ام، در سایه قرآن و توسل به سیدالشهدا است»؛ لذا وصل حقیقى، در واقع پیوند قطره‌اى است ناچیز به اقیانوسى بیکران از عظمت، معنویت و نورانیت معصومین(ع).

حجت‌الاسلام‌ صادقی اظهار کرد: این رابطه برای همه ما در مقابل آفات و بلاهاى دنیا و آخرت مصون کننده و روشنی‌بخش دل‌ها است. وابستگی‌های عمیق قلبى و عاطفى به اهل‌بیت(ع) مانند سپرى قدرتمند، بیمه کننده فرد و جامعه در برابر گناهان، آلودگی‌های اخلاقى و فسادهاى اجتماعى است که می‌تواند نه تنها او را به سعادت بلکه به موفقیت‌های دنیایی و اخروی برساند.

منبع: خبرگزاری بین المللی قرآن
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.