تبیان، دستیار زندگی

قوزبند هشدار دهنده، دستاورد برتر دوره اول ندای صالحین

زندگی عصر حاضر، اگرچه پیشرفت های صنعتی و تکنولوژی و رفاه بسیاری را برای بشر به ارمغان آورده و منشاء خدمات ارزنده ای به انسان ها شده؛ اما عوارض متعددی را نیز همراه داشته است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره از 20 استان کشور در سه بخش به تفکیک، 350 گروه در بخش غرفه های نمایشگاهی، 650 گروه در بخش سمینارهای علمی و 750 گروه در بخش مسابقات دانش آموزی از مدارس و پژوهش سراهای دانش آموزی سراسر کشور انتخاب شده اند و به جشنواره کشوری دعوت شده اند.
که تعداد 53 گروه در بخش سمینارهای علمی مقام برتر را کسب نمودند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.

مقطع: دوره اول متوسطه
موضوع: قوز بند هشدار دهنده
نام مدرسه: ندای صالحین
نام استاد: بابک شمس
دانش آموزان: محسن پورپاک، امیرحسین عبداللهی، محمدامین زمانی، محسن درودیان
قوزبند هشدار دهنده، دستاورد برتر دوره اول ندای صالحین

زندگی عصر حاضر، اگرچه پیشرفت های صنعتی و تکنولوژی و رفاه بسیاری را برای بشر به ارمغان آورده و منشاء خدمات ارزنده ای به انسان ها شده؛ اما عوارض متعددی را نیز همراه داشته است. از اساسی ترین عوارض آن می توان به جایگزینی ماشین به عنوان نیروی عضلانی اشاره کرد که زمینه ساز فقرحرکتی، بی تحرکی و چاقی می شود. علاوه براین الگو های غلط در نشستن، ایستادن و راه رفتن، استفاده از پوشاک نامناسب، بیماری ها، وراثت، وضعیت های شغلی، فرهنگ و... باعث ضعف و اختلال در رشد شوند اختلال و ضعف در رشد می توانند باعث ایجاد ناهنجاری های بدنی شده و شخص وضع بدنی مناسب خود را از دست می دهند.       
یکی از مهمترین مشکلات ساختار قامتی کیفوز(kyphosis)است .

Kyphosis یا گوژپشتی چیست؟
در یک تعریف ساده: اگر مهره های پشت قفسه سینه بیش از حد معمول منحنی باشد فرد دچار کیفوز است.

کیفوزبه۳ دسته زیر تقسیم می شود:
1.کیفوز وضعیتی (postural kyphosis)
شایع ترین نوع کیفوز است که افزایش قوس به صورت طبیعی انجام می شود مثل بلند کردن بار سنگین. در دختران بیشتر از پسران است بدلیل چاقی و عدم تحرک.

2.کیفوز scheuermann
شورمن رادیالوژیست دانمارکی که این نوع را کشف کرد. شدت این نوع از نوع قبلی بیشتر است در بین نوجوانان بین ۱۰ـ۱۶ ساله رخ می دهد و بعد از بلوغ خود به خود از بین می رود.

3.کیفوز مادرزادی congenital kyphosis
در این نوع ستون مهره جنین در زمانی که در شکم مادر است خوب تشکیل نشده است یا به هم چسبیده یا نقص تشکیل شده است.

بیان مسئله
با توجه به این که مشکلات ساختار قامتی به ویژه  (kyphosis) در حال شیوع بین نسل جوان است، در نتیجه شیوع این بیماری، باعث نقص در ساختار قامتی در این نسل که نسلی آینده ساز است، با توجه به مشکلات ذکر شده در خصوص مشکلات ساختار قامتی (قوز)، بر آن شدیم تا با انجام تحقیقاتی پروژه ای را طراحی بنمائیم که در اصلاح ساختار قامتی موثر باشد.  و از ابتلا به این مشکل جلوگیری کند؟

کاربرد طرح
از آنجا که مشکل ساختار قامتی با سلامت جسمانی و روانی در ارتباط است و در بین نسل جوان و آینده ساز در حال رشد می باشد این مشکل می تواند باعث : خستگی عضلات، فشردگی نخاع، کاهش فضای قفسه سینه و از کار افتادن قلب و بسیاری عوارض دیگر می شود. کار برد این طرح به صورتی است که باعث اصلاح ساختار قامتی و جلوگیری از (کیفوز) و مشکلات فوق است.

اهمیت و ضرورت
شیوع مشکلات ساختار قامتی در قشر جوان جامعه باعث از کار افتادن آن ها و به خطر افتادن آینده آن جامعه است چون نسل جوان، آینده ی جامه را  می سازد اما اگر جوانان از کار افتاده باشد آینده جامعه به خطر می افتد. این طرح از مشکلات ساختار قامتی جلوگیری می کند و از اهمیت بسزایی برخورداراست. در ادامه نحوه طراحی و اجزای فنی بکارگیری در پروژه ارائه می گیرد.          

منابع

1. کریمیان، راضیه و همکاران (1395)،میزان شیوع ناهنجارهای قامتی کودکان و ارتباط آن با فعالیت های ورزشی. نشریه: مجله دانشگاه علوم پزشكی فسا:  بهار 1395 , دوره 6 , شماره  1 , از صفحه 106 تا صفحه 112.
2. دکتر مهرداد منصوری متخصص ارتوپد.types of kyphosis.( www.iranorthoped.com)
3. Daneshmandi H, Alizadeh GH. Corrective exercises. 6nd ed. Tehran: Publication of the Samt; 2007; p34

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی