تبیان، دستیار زندگی

مدیرعامل شرکت برق حرارتی در گفت و گو با فارس:

روی کاغذ تا سال آینده ۵ هزار مگاوات برق وارد مدار می‌شود

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی با بیان اینکه برنامه‌ روی کاغذ نشان می‌دهد که ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه تا سال آینده وارد مدار خواهد شد، گفت:تا قبل از پیک سال آینده نیروگاه سیکل ترکیبی بندرعباس با توربین کلاس F وارد مدار می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
روی کاغذ تا سال آینده ۵ هزار مگاوات برق وارد مدار می‌شود

محسن طرزطلب در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد اینکه مقامات ارشد وزارت نیرو می‌گویند که قرار است تا سال آینده 5 هزار مگاوات نیروگاه وارد مدار شود، آیا این امکان‌پذیر است، گفت: باید تأمین مالی مناسب انجام شود و با توجه به شرایط موجود، کار سختی است که اگر تأمین مالی انجام شود، برنامه‌ریزی‌های روی کاغذ نشان می‌دهد که این گونه خواهد بود.

وی ادامه داد: پس اگر تامین مالی مناسب صورت گیرد، برنامه زمان‌بندی پروژه‌ها به گونه‌ای است که می‌توان امیدوار بود که این 5 هزار مگاوات نیروگاه در 27 نقطه از استان‌های مختلف وارد مدار خواهد شد.

هفته گذشته رضا اردکانیان وزیر نیرو اعلام کرده بود که بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، مجموعه وزارت نیرو در تلاش است تا پیش از نقطه اوج مصرف برق سال 98 بالغ بر 25 واحد جدید نیروگاهی را به مجموع ظرفیت قریب به 5000 مگاوات وارد مدار کند.

طرزطلب در پاسخ به این سؤال که ظاهراً 2800 میلیارد تومان نیاز است تا این 5 هزار مگاوات وارد مدار شود، اظهار داشت: اکثر این نیروگاه‌ها چون توسط بخش خصوصی راه‌اندازی می‌شود و LC (خط اعتبار اسنادی) دارند و یک بخش کمی از آن دولتی است و یک بخشی هم واحدهای خود مصرف است و سرمایه‌گذار برای مصارف خود این نیروگاه را ایجاد می‌کند، حداقل پولی که نیاز است، سه هزار میلیارد تومان است که روی کاغذ امکان اینکه این واحدها به سرانجام برسد، وجود دارد، به شرط اینکه این منابع امروز به تدریج در اختیار ما قرار گیرد.

*منابع مالی باید توسط دولت تأمین شود

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی در پاسخ به این سؤال که آیا این منابع مالی مورد نیاز برای ورود نیروگاه‌ها به مدار تا سال آینده باید توسط دولت تأمین شود، گفت: این منابع مالی باید توسط دولت تأمین شود، چرا که اینها مطالبات بخش خصوصی است و از محل فروش برق مطالبه دارند و ما باید این پول‌ها که بسیار اندک است را پرداخت کنیم تا آنها بتوانند پروژه‌ها را سرعت بیشتری بدهند.

طرزطلب در مورد اینکه آیا تفاهم‌نامه روز سوم خرداد ماه سال 95 برای احداث 5 هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی بین شرکت تولید برق حرارتی و شرکت مپنا (توربین کلاس F) عملیاتی شده است یا خیر؟گفت: این اقدام عملیاتی شده است و احتمالاً یک واحد گازی از واحدهای کلاس F نیروگاه 910 مگاواتی بندرعباس وارد مدار می‌شود و بقیه کارگاه‌ها نیز آرام آرام فعال می‌شود.

وی در باره نیروگاه‌های سیکل ترکیبی کلاس F گفت: 5 هزار مگاواتی که باید تا پیک سال آینده وارد مدار شود 600 مگاوات آن مربوط به نیروگاه‌های سیکل ترکیبی کلاس F است، اما برای آن هم باید سرمایه‌گذاری مناسبی صورت گیرد، چرا که سال به سال که پروژه شروع نمی‌شود که همان سال هم به اتمام برسد، یعنی برای سال 99 هم باید از هم اکنون سرمایه‌گذاری را آغاز کرده باشیم.

طرزطلب در پاسخ به این سؤال که از 5 هزار مگاوات نیروگاهی که قرار شده مپنا با توربین‌های کلاس F احداث کند، در چه وضعیتی هستند، گفت: عملیات اجرایی این پروژه‌ آغاز شده و پروژه بندرعباس آغاز شده و واحد گاز آن قبل از پیک تابستان سال وارد مدار می‌شود و نیروگاه اندیمشک هم شروع شده است و با تمهیداتی که صورت گرفته است، قرار شده عملیات اجرایی نیروگاه خرم‌آباد، بناب سهند، رامین اهواز و بوئین‌زهرا در قالب ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی در کلاس F را هم سرعت دهیم.

انتهای پیام/ب

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .