تبیان، دستیار زندگی

10 عامل ابتلا به سرماخوردگی

چرا اغلب اوقات سرماخورده هستم

اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که دائما احساس سرماخوردگی می‌کنید، تنها نیستید. برخی افراد ممکن است بیش از سایرین مستعد سرماخوردگی باشند؛ اما کارها و عادات زیادی نیز وجود دارند که اگر آن‌ها را انجام دهید احتمال بیشتری دارد که به سرماخوردگی مبتلا شوید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سرماخورده
سرماخوردگی بسیار قابل انتقال است. ویروس‌های آن (معمولاً رینوویروس‌ها) هم از طریق لمس و هم از طریق هوا گسترش می‌یابند. شما حتی می‌توانید از طریق تنفس عطسه دیگران به بیماری آن‌ها دچار شوید.
نشانه‌های معمول سرماخوردگی شامل گرفتگی بینی، گلودرد، بدن درد، سردرد، عطسه و تب خفیف است. آنفلوانزا، نوع دیگری از بیماری تنفسی، علائم مشابهی ایجاد می‌کند که بیشتر و شدیدتر هستند.

1. دست‌هایتان را به اندازه کافی نمی‌شویید

یکی از راه‌های جلوگیری از سرماخوردگی شستن دست‌ها چه با صابون‌های سنتی و آب و چه با ژل‌های الکلی دست که بسیار قابل دسترس هستند، می‌باشد. شستن دست‌ها باید 20 ثانیه طول بکشد. اگر در موقعیتی هستید که نمی‌دانید که آیا شستن دست‌هایتان ضروری است یا خیر، لیست زمان‌هایی که شما به شستن دست‌هایتان نیازمندید را به شما خواهیم گفت:
* قبل، بعد و در حین آماده‌سازی غذا
* قبل از غذا خوردن
* قبل و بعد از مراقبت از فرد بیمار
* قبل و بعد از درمان بریدگی و زخم

استراحت کافی، خوابیدن و مصرف یک رژیم غذایی سالم به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا در مواجهه با عفونت‌ها مقاومت کند

* بعد از استفاده از سرویس بهداشتی
* بعد از تعویض پوشک یا استفاده از سرویس بهداشتی توسط کودک
* بعد از دمیدن بینی، سرفه و عطسه
* بعد از تماس با حیوانات، غذای حیوانات، و فضولات آن‌ها
* بعد از غذا دادن به حیوان خانگی یا درمان او
* بعد از دست زدن به زباله‌ها

2. نمی‌توانید دست از لمس صورتتان بردارید

اگر درحالی‌که دست‌هایتان آلوده هستند، با آن‌ها صورتتان را لمس کنید، بی‌شک شانس بیمار شدن خود را افزایش داده‌اید. این به این دلیل است که ویروس‌های سرماخوردگی از طریق چشمان، بینی و دهان شما وارد بدن شما می‌شوند. دور نگه داشتن دست‌ها از صورت بهترین کاری است که می‌توان انجام داد.

3. خواب کافی ندارید

اگر خواب کافی نداشته باشید، سیستم ایمنی بدنتان نمی‌تواند با عفونت ناشی از ویروس سرماخوردگی مبارزه کند. یک مطالعه کوچک بر روی 11 دوقلو نشان داد که عدم استراحت کافی و چرت نزدن در طول روز می‌تواند سیستم ایمنی را سرکوب کند. استراحت کافی، خوابیدن و مصرف یک رژیم غذایی سالم به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا در مواجهه با عفونت‌ها مقاومت کند. بزرگسالان نیاز به حداقل هفت ساعت خواب در شب دارند.

4. بدنتان کم‌آب است

پزشکان بر اهمیت هیدراته شدن بدن بسیار تأکید دارند، خواه شما در حال تلاش برای جلوگیری از سرماخوردگی باشید و خواه در حال مبارزه با ویروسی که به آن مبتلا شده‌اید، باشید. در حالی که تحقیقات زیادی وجود ندارد که نشان دهد که نوشیدن مایعات اضافی به شما کمک می‌کند تا سرماخوردگی را سرکوب کنید، اما این نکته واضح است که کم آبی بدن، سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند و موجب آسیب بیشتر به بدن توسط سرماخوردگی می‌شود. به اندازه کافی هیدراته باقی ماندن (حدود 15.5 فنجان آب در روز برای مردان و 11.5 فنجان برای زنان) به عملکرد بهتر بدن کمک می‌کند.

5. شما یک آلرژی اساسی دارید

وقتی آلرژی باعث گرفتگی بینی می‌شود، حتی یک سرماخوردگی خفیف هم می‌تواند غیرقابل تحمل شود. به عنوان مثال اگر فردی به گردوخاک آلرژی داشته باشد، ممکن است انسداد بینی بیشتری را تجربه کرده و در نهایت یک سرماخوردگی جزئی شرایط را بدتر کند.
اگر سرماخوردگی‌تان در زمان استاندارد خود (عموماً 7 تا 10 روز) بهبود نیافت، به یک متخصص گوش و حلق و بینی یا متخصص آلرژی مراجعه کنید.

6. واکسینه نشده‌اید

واکسن آنفلوانزا را دریافت کنید. واکسن آنفلوانزا می‌تواند در جلوگیری از گسترش این عفونت مهم در فصل زمستان کمک کند. در حالی که اثربخشی آن هر ساله بر اساس نوع شایع آنفولانزا متفاوت است، به طور کلی، واکسن آنفولانزا 65 درصد در جلوگیری از ابتلا به این ویروس مؤثر می‌باشد. و حتی اگر پس از واکسیناسیون نیز به آن دچار شوید، علائم شما تقریباً به همان اندازه شدید نخواهند بود.

محققان در مطالعه‌ای متوجه شدند، زنان دارای اضافه وزن که تمرین متوسط را به مدت 45 دقیقه و به مدت 5 روز در هفته انجام دادند، به میزان قابل توجهی کمتر از آن دسته از زنانی که فقط یک بار در هفته 45 دقیقه ورزش می‌کنند دچار سرماخوردگی می‌شوند


7. به واسطه شغلتان در معرض میکروب‌ها قرار دارید

وقتی به خاطر شغلتان، کودکان زیادی در اطرافتان هستند درحالی‌که سرماخورده‌اند در هنگام عطسه و سرفه جلوی دهانشان را نمی‌گیرند و به خوبی دست‌هایشان را نمی‌شویند، با احتمال زیادی شما نیز بیمار خواهید شد. معلمان همیشه بیش از دیگران در معرض سرماخوردگی قرار دارند. و طبق گفته پزشکان، برای برخی افراد خطر ابتلا به سرماخوردگی به محیط کارشان مربوط می‌شود.
کار کردن در یک مهدکودک، کار در یک شرکت با یک کیبورد آلوده و یا سفرهای مکرر کاری احتمال بیمار شدنتان را افزایش می‌دهند.
بدیهی است که شما نمی‌توانید شغلتان را تغییر دهید، تنها می‌توانید با اهمیت دادن به شستن دست‌ها با آب و صابون یا استفاده از دستمال‌های ضدعفونی کننده الکلی، از خودتان مراقبت کنید.

8. قید ورزش را زده‌اید

ورزش منظم متعادل، حتی اگر یک پیاده‌روی روزانه باشد، ممکن است سلامت ایمنی را افزایش دهد. محققان در مطالعه‌ای متوجه شدند، زنان دارای اضافه وزن که تمرین متوسط را به مدت 45 دقیقه و به مدت 5 روز در هفته انجام دادند، به میزان قابل توجهی کمتر از آن دسته از زنانی که فقط یک بار در هفته 45 دقیقه ورزش می‌کنند دچار سرماخوردگی می‌شوند. در واقع، در پایان مطالعه نشان داده شد که، گروهی که به طور منظم ورزش نمی‌کنند سه برابر بیش از سایرین در معرض سرماخوردگی قرار دارند.
چرا؟ محققان خاطرنشان می‌کنند که این کار ممکن است سطوح ایمونوگلوبولین A (IgA) بزاق را افزایش دهد. IgA یک آنتی‌بادی است که در موکوس وجود دارد و برای عملکرد مناسب سیستم ایمنی بسیار ضروری است.

9. سیستم ایمنی‌تان آسیب دیده است

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی به واسطه ابتلا به انواع خاصی از سرطان (مثل لنفوم یا لوسمی) یا مصرف داروهایی که سیستم ایمنی را تضعیف می‌کنند (مثل شیمی‌درمانی) دارند، بیش از سایرین در معرض ابتلا به عفونت‌ها ازجمله سرماخوردگی می‌باشند.
اختلالات سیستم ایمنی بدن می‌تواند از خفیف تا شدید دسته‌بندی شود. این در واقع به علت IgA کم در خون شما است، که شما را در معرض خطر بیشتر عفونت‌های تنفسی قرار می‌دهد.
البته، سن نیز نقش مهمی در قدرت سیستم ایمنی بدن و توانایی‌های مبارزه با سرماخوردگی دارد. نوزادان و افراد مسن در معرض خطر بیشتری برای عفونت‌های شدید به علت مشکلات ایمنی هستند.

10. نزدیک بودن به افراد مبتلا

در فصول سرد معمولاً افراد تمایل به با هم بودن آن هم در محیط سرپوشیده و بسته دارند و این مسئله احتمال دریافت بیماری از دیگران را افزایش خواهد داد. در این شرایط خواب کافی و هیدراته کردن بدن بهترین کاری است که می‌توان انجام داد.


چگونه از سرماخوردگی جلوگیری کنیم؟
علاوه بر شستن دست‌ها و دور نگه‌داشتن آن‌ها از صورت، چند روش دیگر برای جلوگیری از سرماخوردگی وجود دارد:
* ضدعفونی کردن تلفن همراه و صفحه کلید با دستمال مرطوب
* برنامه‌ریزی برای استراحت و خواب در طول روز و شب
* مصرف غذاهای غنی از ویتامین D (مانند تخم‌مرغ، ماهی قزل‌آلا و شیر غنی‌شده)، مواد حاوی روی (مانند گوشت گاو و غلات غنی شده) و پروبیوتیک‌ها


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.