تبیان، دستیار زندگی

بیست و هشتم مرداد در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز یکشنبه بیست و هشتم مرداد 1397 هجری خورشیدی، هفتم ذی الحجه 1439 هجری قمری و نوزدهم آگوست 2018 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رخداد
28 مرداد 1363
آذر اندامی پزشک، محقق و باکتری‏ شناس مشهور ایرانی در 58 سالگی درگذشت. نام او را به دلیل خدمات علمی و انسانی از جمله تولید واکسنی جدید برای بیماری فراگیر وبا بر روی یکی از حفره های برخوردی روی سیاره ناهید گذاشتند.

28 مرداد 1360
ربایندگان ناوچه تبرزین پس از تحویل ناوچه به دولت فرانسه، درخواست پناهندگی سیاسی کردند. این ناوچه ایرانی در 23 مرداد به وسیله یک گروهک سلطنت طلب در مسیر انتقال از فرانسه به ایران در آب های اسپانیا ربوده شد. این ناوچه با دخالت کشور اسپانیا آزاد شد و به ایران بازگشت.

28 مرداد 1358
نخستین جلسه مجلس خبرگان قانون اساسی با حضور نمایندگان برگزیده مردم و پیام امام خمینی گشایش یافت. این مجلس پس از سه ماه تلاش و فعالیت زیاد، کار پر مسوولیت تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را در 24 آبان 1358هجری خورشیدی در 12 فصل و 175 اصل و یک مقدمه به پایان رساند. این قانون در 12 آذر 1358 هجری خورشیدی به تصویب نهایی ملت ایران رسید.

28 مرداد 1357
سینما رکس آبادان شب هنگام در حالی که تعدادی از شهروندان در آن حضور داشتند به آتش کشیده شد. در این فاجعه بیش از 300 تن در پشت درهای بسته سالن این سینما در آتش سوختند.

28 مرداد 1357
600 تن از دانشجویان سازمان های مختلف دانشجویی ایران در خارج از کشور به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد برکناری محمد مصدق از نخست وزیری، در لندن راهپیمایی کردند. دانشجویان با سردادن شعارهایی، خواستار سرنگونی حکومت پهلوی شدند و این رژیم را دست نشانده امپریالیسم خواندند.

28 مرداد 1342
دانشجویان ایرانی ساکن نیویورک با اعلام نارضایتی خود از حکومت پهلوی در برابر مقر سازمان ملل متحد تجمع کردند. در بیانیه پایانی این تجمع که از طرف اتحادیه دانشجویان نیویورک و کنفدراسیون دانشجویان ایرانی صادر شد، رژیم دیکتاتوری موجود در ایران به شدت محکوم شد.

28 مرداد 1341
سرلشکر نعمت الله نصیری رییس شهربانی به مناسبت سالروز کودتای 28 مرداد 1332 خورشیدی به درجه سپهبدی ارتقای درجه یافت.

28 مرداد 1341
فرستنده 100 کیلوواتی کرمانشاه آغاز به کار کرد و تا سال ها تنها فرستنده غرب کشور به شمار می رفت و برای پوشش داخلی و خارجی (برون مرزی) از آن استفاده می شد.

28 مرداد 1332
کودتایی با حمایت و طراحی دولت های آمریکا و انگلیس در ایران اتفاق افتاد. با این کودتا کابینه دوم «محمد مصدق» سقوط و محمدرضا پهلوی برای 25 سال دیگر در کشور حکومت کرد. پس از وقوع این کودتا «فضل الله زاهدی» تشکیل کابینه داد.

28 مرداد 1320
رضاخان به دنبال آخرین شرط لندن و مسکو درباره اخراج آلمانی ها از ایران در مراسم پایان تحصیل دانشجویان دانشکده افسری در مورد حساسیت وضعیت پیش آمده و حادثه های احتمالی پس از آن، سخنرانی کرد. چند روز بعد یعنی در سوم شهریور، ایران به وسیله متفقین اشغال و رضاخان در 25 شهریور تبعید شد.

28 مرداد 1320
علی منصور نخست وزیر در پاسخ اروین اتل وزیر مختار آلمان در ایران، درباره خواسته متفقین گفت: آنها یک درخواست بیشتر ندارند و آن اخراج آلمانی ها و این امر تنها بهانه ای برای حمله به ایران است.

28 مرداد 1309
سند حاوی تصویب نامه هیات وزیران درباره مقررات حاکم بر استملاک زمین، برای افراد خارجی که به شهروندی ایران درآمده اند به حکومت یزد ابلاغ شد. برپایه این مصوبه شهروندان بیگانه ای که تابعیت ایران را پذیرفته اند و در زمان تابعیت خود در خارج از کشور، دارای املاک بوده اند، از مقررات مربوط به استملاک شهروندان بیگانه معاف شده اند.