تبیان، دستیار زندگی

هفت مرحله سکونت در قلعه سردار بوکان کشف شد

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوکان گفت: از زمان آغاز کاوش ها و لایه نگاری ها در قلعه سردار بوکان تاکنون هفت مرحله سکونت در دوره های مختلف باستان شناسی در این تپه کشف شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
هفت مرحله سکونت در قلعه سردار بوکان کشف شد

اسعد جمیانی روز شنبه در گفت ‌و گو با خبرنگار افزود: نخستین لایه در این محوطه به دوران قاجار مربوط بوده که در این مرحله کاوش دیوارهای بنای «پیریزی دیوان» قلعه سردار و مقداری سفال کشف شده است.
وی اضافه کرد: بعد از اتمام دوره قاجاریه وارد مرحله دیگری از تاریخ مربوط به دوره ایلخانی (مغول ها) و حکومت نوادگان آنان می شویم که آثار آن دوران نیز بر روی این قلعه مشهود است.
جمیانی بیان کرد: در این دوره نشانه هایی از آتش سوزی آثار آن دوره در تحقیقات لایه نگاری مشخص شده است.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوکان گفت: بعد از دوره ایلخانی و طبق شواهد موجود لایه های سفالینه رنگی مربوط به دوره اسلامی در قلعه سردار بوکان خودنمایی می کند.
وی در خصوص دیگر کشفیات و لایه نگاری های صورت گرفته در این قلعه بیان کرد: در لایه های زیرین نشانه هایی از آثار سوختگی و سفال های پخته شده دیده می شود که به احتمال زیاد مربوط به حمله دوره آشور به تمدن مانایی هاست که چشم دوستداران تاریخ را می نوازد.
جمیانی گفت: در این بخش دیوارهای با خشت خام و منظم یافت شده که با یافته های باستان شناسی دوره مانایی در قلایچی بوکان همخوانی دارد.
وی افزود: دانه‌های گیاهی سه هزار ساله درون کاسه‌ای سفالی در چهارمین فاز معماری عصر آهن به دست آمد که شامل دانه‌های گندم، دانه‌های علف‌های هرز و مقادیری از دانه‌های جو است.
جمیانی با بیان اینکه وجود رودخانه سیمینه‌رود و چشمه های آبی که بزرگترین آنها «حوزه گه وره» است، عامل اصلی استقرار بیش از 11 متر نهشته (آثار بدون نوشته) باستانی از دوره‌های مفرغ و آهن بوده است، تاکید کرد: در کنار این کاسه سفالی که دانه های جو در آن نگهداری می شد، هاون و کوبه سنگی نیز به دست آمد.
وی افزود: در لایه های بعدی کاوش که در عمق 12 متری زمین قرار دارد، دیواری با ریزش ناگهانی مشاهده شده که نشان از وقوع زلزله مهیب در این منطقه بوده است.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوکان افزود: با گذشت از عصر آهن در عمق بیش از 12 متری زمین نشانه هایی از ورود به عصر مفرغ پیدا شده است.
جمیانی ادامه داد: در این مدت از کاوش ها تاکنون آثاری از جمله سفالینه های خام و پخته که شکسته شده اند، مهرهای سنگی خام، تکه هایی از فلزات و پایه های ستون، دانه های جو، بقایای دیوار خشتی، سنگ چین، هاون و کوبه سنگی در این محوطه کشف شده است.
به گزارش ایرنا، قلعه سردار یا اَرگ بوکان در سال 1868 میلادی و 1247 شمسی توسط 'عزیزخان مکری' سردارکل عساکر منصوره و فرمانده کل قوای ایران در حکومت ناصرالدین شاه قاجار بنا شد.
بخش‌های دیگر این ساختمان توسط فرزندان و نوادگان او تکمیل و گسترش یافته و بر روی تپهٔ تاریخی بنا نهاده شده است که در طول زمان مکانی برای اجرای سیاست‌های دولت‌ها بوده و در بین عشایر و طوایف کُرد این قلعه از اعتبار خاصی برخوردار بوده است؛ ارتفاع این ارگ از سطح زمین 13 تا 15 متر و طول آن 30 متر است.
شهر باستانی بوکان در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد و در داخل و اطراف شهر آثار باستانی فراوانی کشف و به ثبت ملی رسیده است.

منبع : خبرگزاری ایرنا