تبیان، دستیار زندگی

قائم‌ مقام اجرایی نمایشگاه ایران نوشت مطرح کرد؛

چرا تولیدکننده و مصرف‌کننده نوشت‌افزار بیشتر به شخصیت‌های غربی گرایش دارند؟

کبریایی گفت: شخصیت‌های انیمیشن‌ غربی سال‌ها وجود دارند و برایشان برنامه‌سازی و تبلیغات می‌شود؛ اما ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
صرف‌کننده نوشت‌افزار

محمدجعفر کبریایی قائم‌ مقام اجرایی نمایشگاه ایران نوشت، در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی ؛ در خصوص وضیعت نوشت افزار‌های ایرانی - اسلامی در بازار تهران اظهار کرد: دلیل عمده‌ای که یک کاراکتر کارتونی ایرانی در کشور ما شکل نگرفته این است که وقتی شخصیتی را در یک انیمیشن خلق کردیم، با آن مقطعی برخورد می‌کنیم؛ یعنی در فصلی شخصیت کارتونی شکل می‌گیرد و به زودی تمام می‌شود. قصه ها استمرار ندارد و این باعث می‌شود مخاطب سمت آن کاراکترها نرود.

وی ادامه داد: شخصیت‌های انیمیشن‌های غربی سال‌ها وجود دارند و برایشان برنامه سازی و تبلیغات می‌شود. به همین خاطر تولیدکننده‌ نوشت‌افزار هم به سراغشان می‌رود و عکس آن‌ها را بر روی آثارش حک می‌کند. چون شخصیت کارتونی ایرانی پا نگرفته تولیدکننده‌ها سمتشان نمی‌آیند.

کبریایی تصریح کرد: وقتی در جهان کاراکتری خلق می‌شود، به جلب توجه مخاطب جهانی هم فکر می‌شود. در حالی که طراحان ما حتی به کودکان محله‌ خودشان هم فکر نکردند. با این حال در سال های اخیر، تولیدات خوبی هم در زمینه انیمیشن داشته ایم. انیمیشنی مثل فیلشاه که حتی در کشور‌های عربی چون لبنان هم مخاطب بسیاری داشته است. برای همین، کالا‌ها و نوشت‌افزارهایی مرتبط با فیلشاه ساخته و فروخته شد.

وی افزود: اگر فکر کنیم و با برنامه ریزی حرکت کنیم؛ می توانیم نظر بچه ها را به سمت کاراکترهای ایرانی هم جلب کنیم. باید به دنبال قهرمان سازی باشیم. همین الان در نمایشگاه بچه ها به دنبال نوشت افزار شهید بابایی و شیرودی هستند؛ چرا چون فیلم آنها را دیدند و قهرمانی آنها را باور کردند. سهم ما به عنوان یک تولیدکننده، تولید یک اثر ایرانی درست و حسابی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان