تبیان، دستیار زندگی

امکان تصویربرداری از سلول زنده با نانوذرات نورده

محققان لابراتوار برکلی وابسته به وزارت انرژی آمریکا، راهکاری جدید برای تصویربرداری از سلول های درون بافت های زنده با استفاده از نانوذرات نورده ابداع کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نانو
این نانوذرات ابعادی در حدود 12 تا 15 نانومتر دارند و به سادگی می توانند وارد بافت شوند. پوسته این ذرات در یک ساختار چند لایه ساخته می شود و به گونه ای طراحی شده است که با استفاده از نور لیزر بسیار کم توان در طول موج های نزدیک به مادون قرمز تحریک می شوند.
این طول موج ها برای بدن انسان خطرناک نیستند و توان لیزر مورد استفاده برای این کار کمتر از لیزرهای سبز مورد استفاده به عنوان نشانگر است. سلول های بدن این نور را جذب و نور مرئی تولید می کنند. به این ترتیب می توان با استفاده از تجهیزات استاندارد موجود در بازار از این سلول ها تصویربرداری کرد.
محققان در آزمایشات اولیه با استفاده از این شیوه از سلول های موجود در عمق چند میلیمتری بافت های بدن موش تصویربرداری کردند. توان لیزر مورد استفاده برای این کار به اندازه ای کم بود که هیچ آسیبی به سلول ها وارد نکرد.
اکنون محققان در تلاش هستند تا این نانوذرات را به گونه ای بهبود بخشند که به اجزای مختلف سلول ها متصل شوند و امکان تصویربرداری مستقل از یک سلول را فراهم کنند. به این ترتیب برای مثال می توان موقعیت هر یک از سلول های سرطانی موجود در بدن را با تصویربرداری، شناسایی کرد.
منبع:ایرنا