تبیان، دستیار زندگی

بازیافت کننده ی ضد سرطان، دستاورد برتر دبستان شهید مهدوی، کرمان

امروزه استفاده از نان های خشک و کپک زده یکی از معضلات اصلی خانواده های ایرانی می باشد. در کشورمان ایران، خانواده ها سعی می کنند نان را بیرون نریزند و حتی اگر نان خشک و یا کپک زده شد آن را به دام های خود بدهند تا این نعمت خدا هدر نرود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره از 20 استان کشور در سه بخش به تفکیک، 350 گروه در بخش غرفه های نمایشگاهی، 650 گروه در بخش سمینارهای علمی و 750 گروه در بخش مسابقات دانش آموزی از مدارس و پژوهش سراهای دانش آموزی سراسر کشور انتخاب شده اند و به جشنواره کشوری دعوت شده اند.
که تعداد 53 گروه در بخش سمینارهای علمی مقام برتر را کسب نمودند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.

مقطع: دبستان
موضوع: بازیافت کننده ی ضد سرطان نان
نام مدرسه: شهید مهدوی، کرمان
نام استاد: دکتر یاسین حیات ابدی
دانش آموزان: محمد امین ترکزاده، رضا پارسا، امیر علی عاقلی
بازیافت کننده ی ضد سرطان، دستاورد برتر دبستان شهید مهدوی، کرمان

چکیده:
 تعریف نیاز
امروزه استفاده از نان های خشک و کپک زده یکی از معضلات اصلی خانواده های ایرانی می باشد. در کشورمان ایران، خانواده ها سعی می کنند نان را بیرون نریزند و حتی اگر نان خشک و یا کپک زده شد آن را به دام های خود بدهند تا این نعمت خدا هدر نرود. اما امروزه بررسی های دانشمندان نشان می دهد که وجود رطوبت در نان باعث ایجاد شرایط مطلوب جهت رشد کپک در نان ها می شود و از سوی دیگر کپک نان ماده سمی و سرطان زای آفلاتوکسین وجود دارد که حضور این ماده سمی در نان و خورده شدن آن توسط دام و یا سپس استفاده انسان از شیر یا گوشت این دام منجر به افزایش احتمال سرطان در بدن انسان ها خواهد شد. لذا این پروژه براساس نیاز بشر برای استفاده از نان های خشک و عدم کپک زدن این نان ها تدوین و اجرا شده است تا با کمک یک دستگاه ساده بتواند تمامی نان های بیات و خشک را به صورت یک محصول قابل استفاده و ریز شده آماده سازی نماید تا انسان ها بتوانند از آن در کنار غذاهای مختلف خود از قبیل کتلت استفاده کنند از طرفی دیگر چون که تکه های نان به طور کامل خرد و ریز می شوند و کاملاً رطوبت خود را از دست می دهند می توان از آن ها برای خوراک دام ها و طیور استفاده کرد و دغدغه کپک زدن این محصول و نعمت الهی را نداشت.

مشخصات طرح و ویژگی های ظاهری
شکل: استوانه
ابعاد: 70× 30
وزن: 5/3 کیلوگرم
ظاهر: ظرف استیل (آماده)
بازیافت کننده ی ضد سرطان، دستاورد برتر دبستان شهید مهدوی، کرمان

ویژگی های فیزیکی
شرح عملکرد: این وسیله به صورت یک استوانه دو بخشی ساخته شده است که در یکی از بخش ها نمونه به اجزای ریزتر تبدیل می شود و در بخش دیگر نمونه ریز شده توسط گرما رطوبتش را از دست خواهد داد. لازم به ذکر است که هر چه نمونه ریزتر باشد سرعت حذف رطوبت نان بالاتر خواهد رفت.

روش گام به گام
برای ساخت ابداع پیشنهادی ابتدا مشکل و نیاز جامعه از طریق یک برنامه تلویزیونی کشف شد که در این برنامه به اهمیت دور ریختن نان های کپک زده و عدم استفاده از این نان ها به عنوان غذای دام پرداخته بود. پس از این مرحله اقدام به جست و جو برای دلایل ایجاد سرطان از طریق نان کپک زده و دام ها نمودیم و آزمایشاتی را بر روی انواع نان ها و عوامل مختلف ایجاد کپک بر روی نان نمودیم. سپس اقدام به رسم دستگاهی نمودیم که قابلیت خشک و خرد نمودن نان را داشت کردیم و در نهایت مدل اولیه را ساختیم که مدل اولیه دارای نواقصی بود که با رفع نواقص توانستیم دستگاه نهایی خود را با ساده ترین مواد مصرفی بسازیم. لازم به ذکر است که تصاویر مراحل مختلف این ابداع از ایده تا ساخت ارایه شده است.
بازیافت کننده ی ضد سرطان، دستاورد برتر دبستان شهید مهدوی، کرمان

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی