تبیان، دستیار زندگی

10 خوردنی خوش اخلاق کننده!

غذاهای حال خوب کنی که باید در خانه داشته باشید

تا به حال شده از دنده‌ی چپ بیدار شده باشید و تمام روزتان را تحت تأثیر آن، با خلق و خوی بد سپری کرده باشید؟ همه‌ی ما تجربه‌اش را داریم و به نظر می‌رسد این امکان وجود ندارد که بتوانیم حال بدی را که دلیلی هم برایش نداریم به حال خوب تبدیل کنیم. اما نگران نباشید؛ می‌توانید چیزهایی بخورید که تا حدودی به تغییر حال و هوایتان کمک کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
غذاهای خوش اخلاق کننده

ماهی‌های چرب

افرادی که کمبود امگا 3 دارند بیشتر مستعد افسردگی و بی‌حالی‌اند. اسیدهای چرب امگا 3 بخش بزرگی از بافت مغز ما را تشکیل می‌دهند. حدود 60 درصد از وزن مغز، چربی است که 30 درصد آن به شکل امگا 3 است. سالمون و ساردین نمونه‌هایی از ماهی‌های چرب هستند که مصرف منظم آن‌ها مغزتان را سالم نگه داشته و با کمکی که به سلول‌های مغزی می‌کنند حالتان را نیز خوب نگه می‌دارند.

جو دوسر

جو دوسر در بهبود خلق و خو بسیار مؤثر است زیرا شاخص گلیسمی پایینی دارد و انرژی را به آرامی در بدن آزاد می‌کند، بنابراین قند خون تثبیت شده و دچار افت و خیزهای ناگهانی نخواهد شد، در نتیجه عصبی و کج خلق نمی‌شوید. جو دوسر حاوی سلنیوم نیز است.

جو دوسر در بهبود خلق و خو بسیار مؤثر است زیرا شاخص گلیسمی پایینی دارد و انرژی را به آرامی در بدن آزاد می‌کند، بنابراین قند خون تثبیت شده و دچار افت و خیزهای ناگهانی نخواهد شد، در نتیجه عصبی و کج خلق نمی‌شوید


موز

موز دارای آمینو اسید تریپتوفان و ویتامین‌های A، B6 و C، فیبر، پتاسیم، فسفر، آهن و کربوهیدرات است. کربوهیدرات‌های حال خوب کن به جذب تریپتوفان در مغز کمک می‌کنند و ویتامین B6 کمک می‌کند تریپتوفان به هورمون سروتونین (هورمون حال خوب) تبدیل شود. در نتیجه حالتان بهتر شده و بهتر هم می‌توانید بخوابید. تریپتوفان به این دلیل که می‌تواند سروتونین را افزایش بدهد، در درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند بی‌خوابی، افسردگی و اضطراب کاربرد دارد.

عدس

عدس کربوهیدرات پیچیده‌ای است بنابراین مانند موز کمک می‌کند تولید سروتونین در مغز بیشتر شود. در نتیجه با اضطراب کمتری، احساس آرامش و شادی خواهید کرد. ضمناً عدس کمکتان می‌کند قند خونتان را تثبیت کنید و دچار نوسانات خلقی نشوید. عدس، اسیدفولیک زیادی نیز دارد؛ کمبود اسیدفولیک منجر به افسردگی و شیدایی می‌شود.

مرغ و بوقلمون

سینه‌ی مرغ و بوقلمون کمک می‌کند تا تریپتوفان بیشتری دریافت کنید، همان تریپتوفانی که گفتیم سروتونین می‌سازد. ضمناً تریپتوفان برای تولید ملاتونین که هورمون تنظیم کننده‌ی خواب است نیز مفید است. مرغ و بوقلمون بدون چربی حاوی آمینو اسید دیگری به نام تیروزین نیز هستند که به کاهش علائم افسردگی کمک کرده و حالتان را خوب می‌کند. تیروزین برای تولید هورمون آدرنالین به کار می‌رود که کمبود آن باعث افسردگی خواهد شد.

اسفناج

کمبود ویتامین‌های گروه B باعث افسردگی می‌شود زیرا تولید سروتونین با پایین بودن سطح ویتامین B در بدن محدود خواهد شد. ویتامین‌های B مهمی که باید بیشتر دریافت کنید شامل اسیدفولیک، ویتامین B6، B3 و B12 می‌شود. سبزیجات برگ‌دار مانند اسفناج یا بروکلی نیز در این زمینه کمکتان می‌کنند.

آب

آب برای عملکرد مناسب بدن بی‌نهایت اهمیت دارد و حتی کمترین میزان کم آبی در بدن می‌تواند سلامت جسمی و روانی را به خطر بیندازد. وقتی دهیدراته می‌شویم توانایی تمرکزمان واقعاً افت می‌کند.


غلات

کلسیم می‌تواند از میزان استرس و اضطراب کم کند و غلات غنی شده‌ی صبحانه منابع خوبی از کلسیم‌اند.

شکلات تلخ

اینکه بیشتر اوقات سراغ شکلات می‌رویم دلیل خوبی دارد. یک تکه‌ی کوچک از شکلات باعث می‌شود مغز اندورفین ترشح کرده و سطح سروتونین بالا برود. مطالعات نشان داده آن‌هایی که به طور مرتب شکلات تلخ مصرف می‌کنند، هورمون استرس کمتری تولید کرده و اضطراب کمتری دارند.

آجیل برزیلی

آجیل برزیلی یکی از بهترین منابع سلنیوم است و مطالعات نشان داده افرادی که کمبود سلنیوم دارند بیشتر در معرض افسردگی، آسیب پذیری، اضطراب و خستگی‌اند.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.