تبیان، دستیار زندگی

ساسان ناطق:

خاطرات رزمندگان شناسنامه امنیت فرهنگی ملت است

نویسنده کتاب «نامه‌رسان» و خاطره‌نگار رزمندگان دفاع مقدس، گفت: ثبت خاطرات و انتشار آن‌ها در قالب کتاب، شناسنامه هویتی، امنیت و فرهنگی ملت ما است؛ دانش‌آموزان و آینده‌سازان ایران با خواندن رشادت رزمندگان بیمه می‌شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
خاطرات رزمندگان شناسنامه امنیت فرهنگی ملت است

ساسان ناطق، نویسنده، پژوهشگر و خاطره‌نگار رزمندگان دفاع مقدس در گفت‌وگو با پایگاه خبری حوزه هنری، درباره کتاب نامه‌رسان که کتاب خاطرات محمود منصوری از آزادگان دفاع مقدس است، گفت: خاطرات آزادگان و ثبت آن‌ها ویژگی منحصر به فردی دارد که در مقایسه با سایر ژانرها انسانی ترین وجه ادبیات مقاومت را نمایان می کند. رزمندگانی که پشت خاکریز جنگ را به پایان رسانده اند در برابر دشمن ایستاده اند و خاطراتشان از رویارویی با دشمن است اما زمانی که یک آزاده از خاطراتش می گوید بیان حقایق بسیاری از درون دشمن است، او در دل دشمن ایستادگی کرده است و قطعا حرف های او شنیدنی تر و البته منحصر به فردتر است.

وی ادامه داد: خاطرات یک آزاده بیان احساسات یک انسان است از همین رو احساسات انسانی درخاطراتش موج می زند و این مسئله سبب می شود تا تاثیرگذاری خاطرات او بر مخاطب دوچندان شود، من به عنوان خاطره نگار، زمانی که شنوای خاطرات آزادگان بودم حس و حالی متفاوت داشتم، زمانی که این خاطرات در قالب کتاب نامه رسان منتشر شد و بازخورد آن را دیدم دریافتم که خوانندگان نیز چنین احساسی دارند از همین رو حرف ها و نقل اتفاقاتی که برای آزادگان افتاده است شنیدنی تر و البته بکرتر است.

این نویسنده اضافه کرد: خاطره‌نگاری یک تکنیک است که باید بر اساس اصول خودش جلو برود، روایت یک رخداد واقعی و ثبت خاطرات یک نفر که به عنوان شاهد در آن ماجرا، در آن زمان و در آن مکان حضور داشته است نیازمند شرایط خاص و البته مقدمات بسیار است، یکی از آن‌ها حضور چند نفر دیگر از دوستان و شاهدانی است که در آنجا حضور داشته اند. زمانی که یک نفر خاطره ای را نقل می کند نمی تواند همه ابعاد و شرایط را با جزئیات لازم به خاطر بیاورد، از همین رو در کتاب نامه‌رسان من با چند نفر از دوستان محمود منصوری تماس گرفتم و طی جلساتی مسائلی مطرح شد که مسائل را با جزئیات بیشتری بیان کردند.

ساسان ناطق در ادامه تصریح کرد: خاطره نگاری دفاع مقدس و در خاطره نگاری برای همه باید با جزئیات تمام باشد، یعنی همان جزئیات است که خواننده را با خود همراه کرده و در پیچ و تاب داستان غرق می کند، اگر بخواهیم در کنار حقایق دست به توصیفات، دشت نمایی ها و تفاسیری بزنیم که زاییده ذهن نویسنده است، قطعا مخاطب از خواندن آن کتاب زده خواهد شد. شعار آفت خاطره نگاری است، اگر به سمت شعار برویم خواننده لذتی را که از رخداد واقعی به دست می آورد، کسب نخواهد کرد و دلزده می شود.

وی در بیان اینکه سینما و کارگردان ها چرا از خاطرات رزمندگان کمتر استقبال می کنند، گفت: من به عنوان یک نویسنده خوشحال می شوم کتابم به صورت فیلم تولید شود و در این قالب به مخاطبین عرضه شود، اما باید چند مسئله را در نظر گرفت، در درجه اول باید کارگردان ها و تهیه کنندگان خودشان کتاب‌خوان باشند، از طرفی باید نویسندگان نیز به سینما بروند و فیلم های مرتبط با ژانر کاری خود را ببینند، نویسنده باید تصور کند چگونه قرار است یک داستان واقعی روی پرده سینما بازتولید شود، در هالیوود یک داستان تخیلی به قدری با تکنیک ساخته می شود که مخاطبان جهانی آن را تحسین می کنند، حال در ایران داستان های واقعی بکری وجود دارد اما متاسفانه یا به دلیل مشکلات فنی و یا نبود بودجه امکان تولید با کیفیت آثار وجود ندارد.

این نویسنده خاطرنشان کرد: در بعضی از فیلم ها متاسفانه به جای پرداختن به اصل داستان و برجسته کردن جذابیت واقعی روایت، به سمت شعار می رویم؛ همین شعار خود آفت کار است، اگر داستان به صراحت روایت شود، هم جذاب است و هم برای مخاطب واقع پذیر، اما زمانی که پای شعار وسط می آید همه چیز به هم می خورد و عملا مخاطب نمی تواند با اثر ارتباط برقرار کند.

ساسان ناطق درباره به‌کارگیری خاطره ها و رخدادها در کتب درسی برای دانش آموزان نیز گفت: زمانی رزمندگان در میدان جنگ از تمامیت ارضی و امنیت ملی کشور دفاع می کردند، امروز داستان ها و خاطرات این رزمندگان سند امنیت اجتماعی و فرهنگی ملت ایران است، اگر ما این خاطرات را در میان نسل جوان رواج دهیم آن‌ها را با اصل فرهنگ مقاومت آشنا ساخته ایم، روایت و داستان های واقعی از دلاورانی که همانند همین نسل جوان، وارد میدان شده و جان خود را به خطر انداختند، دانش آموزان با خواندن این داستان ها با ابعادی از زندگی اجتماعی آشنا می شوند که این روزها کمتر به انها پرداخته می شود. امیدوارم که مسئولین و مشاورین درآموزش و پرورش به این جمع بندی برسند که از خاطرات رزمندان و آزادگان در کتب درسی بهره مند شوند.

منبع :پایگاه خبری حوزه هنری