تبیان، دستیار زندگی

احمد یوسف زاده در مراسم بازخوانی کتاب «اردوگاه اطفال»:

«اردوگاه اطفال» چهره دیگر اسارت را نمایان می‌کند

احمد یوسف زاده نویسنده کتاب «اردوگاه اطفال» گفت: در اردوگاه اطفال ما شاهد یک جنگ نابرابر بین این ۴۰۰ نوجوان اسیر و دو لبه قیچی، دشمن عراقی و جاسوسان ایرانی بودیم که متفاوت از ماجرای «آن بیست و سه نفر» است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
«اردوگاه اطفال» چهره دیگر اسارت را نمایان می‌کند

مراسم معرفی و بازخوانی کتاب «اردوگاه اطفال» خاطرات خودنوشت احمد یوسف زاده که در ادامه کتاب «آن بیست و سه نفر» نگاشته شده، با حضور سعید اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، محمد حمزه زاده، قائم مقام رئیس حوزه هنری، عبدالحمید قره داغی، مدیرعامل انتشارات سوره مهر، مهدی طحانیان، راوی کتاب «همه سیزده سالگی‌ام» و با اجرای حامد عسگری شاعر کشورمان در فرهنگسرای مهر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم احمد یوسف زاده، در این مراسم گفت: این کتاب ماجرای ۴۰۰ اسیر نوجوانی است که در اردوگاه رمادی ۲ که از سوی عراقی به اردوگاه اطفال اطلاق می‌شد پرداخته است. برخلاف کتاب «آن بیست و سه نفر» که همه ما یک دست و همدل بودیم در این کتاب، علاوه بر دشمن عراقی یک دشمن نانجیب ایرانی هم داشتیم که متاسفانه در بین ما به وجود آمده بود و یک جنگ نابرابر بین این ۴۰۰ نوجوان اسیر و دو لبه قیچی دشمن عراقی و جاسوسان ایرانی وجود داشت.

سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران هم در این مراسم اظهار داشت: همان موقعی که این بزرگواران در اردوگاه رمادی۲ بودند ما هم در کنار این‌ها در اردوگاه رمادی۱ بودیم، برای همین تمام خاطراتی که در این کتاب آمده برای ما هم قابل لمس است.

اوحدی افزود: معمولا دو قرائت از دنیای اسارت وجود دارد. یک قرائت ظاهری که بر اساس این قرائت یک رزمنده به دست دشمن اسیر می‌شود و  از خانه و کاشانه و خانواده و دوستان و هم‌وطنانش جدا می‌شود و دوران سختی را در کشور بیگانه و در بند دشمن سپری می‌کند.

وی اضافه کرد: اما برای فهمیدن این‌که این ۴۰۰ نوجوان اسیر هم‌چون احمد یوسف زاده و مهدی طحانیان در طی این دوران چه کاری کرده‌اند که تا این حد مغضوب رژیم بعث شدند، باید به یک قرائت باطنی از اسارت هم توجه داشته باشیم. این‌که چطور می‌شود که یک نوجوان سیزده ساله مثل مهدی طحانیان یا احمد یوسف زاده و سایر اسرای نوجوان در مقابل تمام سختی‌ها و مرارت‌ها اسارت مقاومت می‌کنند و تمام هجمه‌ها را تحمل می‌کنند و سر خم نمی‌کنند و دشمن را مایوس می‌کنند، نیازمند یک قرائت باطنی است.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران اظهار داشت: معمولا در کشورهای دیگر افرادی که اسیر می‌شود افرادی توسری خورده، بدبخت و دست و پا بسته تعبیر می‌شوند که از دست رفته‌اند و حتی زمانی هم که از اسارت برمی‌گردند مردم این کشورها دنبال این هستند که بدانند این‌ها چه اطلاعاتی را به دشمن داده‌اند، اما اسرای جنگ تحمیلی ما کسانی بودند که مقام معظم رهبری درباره این‌ها فرمودند: «اسرا ذخایر بزرگ و عظیم انقلاب اسلامی هستند». این خیلی حرف است که ایشان اسرا را با یک نگاه عظیم می‌بینند.

وی افزود: آن سِر و راز مگو چه بود که مقام معظم رهبری درباره اسرا اینگونه فرموده‌اند؟ به اعتقاد من آن چیزی که باعث سرافرازی اسرای ما و علی‌الخصوص اسرای نوجوان ما شد توجه ویژه ایشان به اخلاق و ایمان به باورهای مذهبی‌مان بود که باعث این روحیه مقاومت و ایثار شد.


منبع :پایگاه خبری حوزه هنری