تبیان، دستیار زندگی

محمود عزیزی :

مرحوم انتظامی همیشه کم حاشیه بود

بازیگر کشورمان گفت: مرحوم انتظامی با وجود فراز و نشیب‌هایی که در زندگی اش داشت، همیشه کم حاشیه بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
مرحوم انتظامی همیشه کم حاشیه بودمرحوم انتظامی همیشه کم حاشیه بود

متأسفانه ساعاتی پیش عزت الله انتظامی بازیگر مشهور تئاتر، سینما و تلویزیون کشورمان، در سن 94 سالگی دار فانی را وداع گفت. مدت ها بود که حال این پیشکسوت هنر، نامساعد بود و وی چند سالی از دنیای بازیگری فاصله گرفته بود.

محمود عزیزی بازیگر، نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر، تلویزیون و سینما که سابقه همکاری با مرحوم انتظامی را در کارنامه خود دارد، در خصوص این هنرمند فقید به خبرنگار ؛ گفت: عزت الله انتظامی مردی بزرگ در تئاتر و بعد از آن سینمای ایران است. او به جایگاهی رسید که همه ما نسبت به او ارادت داریم. بسیار ناراحتیم که در این روز‌ها، او در بین ما نیست و نمی‌توانیم از تجربیاتش استفاده کنیم. مسیر زندگی و کارهایی که کرد، همیشه در تاریخ تئاتر، سینما و به طور کل هنر ایران ثبت شده است. خط و مشی او در جامعه ماندگار خواهد شد.

این بازیگر کشورمان در خصوص فعالیت های هنری مرحوم انتظامی از گذشته های دور و نقش موثر او در توسعه تئاتر کشور اظهار کرد: مرحوم انتظامی با وجود فراز و نشیب‌هایی که در زندگی داشت، همیشه کم حاشیه‌ بود. او از آغاز شکل گیری انجمن‌های تئاتر در این عرصه فعال بود و با تلاشش سبب شکل گیری تئاتر سنگلج شد. او با پشتکاری که داشت، نخستین اجرای تئاتر در شهرستان ها را روی صحنه برد. او نقش بسزایی در توسعه نمایش داشت و نامش در تاریخ معاصر تئاتر ماندگار شد.

وی افزود: او شخصیتی بود که به نیرو‌ی جوان اهمیت فراوانی می داد. من در چند کاری که تولید کردم، از وی کمک گرفتم و او هم با کمال میل و دلسوزی فراوان، توصیه  هایی را به من می کرد. مدت ها پیش قرار بود که برنامه ای بسازیم، وی آمد و نکاتی را به من گوشزد کرد که بتوانم بهتر کارم را انجام دهم. یک دوره هم در فرهنگستان هنر گروه تئاتری تشکیل دادیم که او باز هم به  خواسته ما، به تمرین هایمان آمد و کمک‌های فراوانی به گروه ما کرد. تشکیل موزه تئاتر که با جلسات متمادی ما و گروه ما با مسئولان فرهنگی مطرح شده بود، با همت ایشان به نتیجه رسید.

عزیزی در پایان اضافه کرد: حضور ایشان پر از روشنگری برای جوانان بود. وقتی کنار عزت الله انتظامی می نشستیم، اطلاعات بسیار خوبی به ما می داد. همیشه حرف هایی می زد و توصیه هایی می کرد که گره  گشای بسیاری از مشکلات ما می شد. دست نوشته ها و خاطرات فراوانی از ایشان به جای مانده که امیدواریم افرادی که به ایشان نزدیک بودند و خاطراتشان را ثبت کردند، در کنار هم بگذارند و یادداشت‌هایی که از ایشان به جا مانده است را تنظیم و تدوین کنند و در اختیار هنردوستان و دوستداران این هنرمند ارزشمند قرار دهند. متاسفانه از بسیاری تئاترهایی که وی در آنها ایفای نقش کرده بود، فیلمی باقی نمانده است و تنها بازمانده از مرحوم انتظامی فیلم های سینمایی و یادداشت های این بزرگوار است که باید از آن ها به خوبی نگه داری شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان