تبیان، دستیار زندگی

نامزد ایرانی جایزه آسترید لیندگرن:

مشکل کتابخوانی با برنامه های از بالا به پایین حل نمی شود

مروج کتابخوانی و کاندید جایزه آسترید لیندگرن معتقد است گزارشات عوامل منطقه ای پایین بودن سطح کتابخوانی در ایران نشان می دهد لزوما با برنامه ای بدون انعطاف از بالا به پایین نمی توان مشکل کتابخوانی را حل کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
مشکل کتابخوانی با برنامه های از بالا به پایین حل نمی شود

سید علی اصغر سیدآبادی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار  اعلام کرد: تحقیقات پراکنده و گزارش هایی که از کتابخوانی در ایران وجود دارد نشان می دهد که میزان کتابخوانی در کشور پایین است اما مساله مهم چرایی این امر و پاسخ به این چرایی است که در این زمینه تحقیقات زیادی نداریم.
وی افزود: از نتایج تحقیقات و گزارشات و پژوهش هایی که به طور پراکنده در این زمینه انجام شده می توان چنین استنباط کرد که سه دسته عامل در پایین بودن میزان کتابخوانی ما موثر است.
سیدآبادی گفت: یکی از این دلایل عوامل جهانی مانند وجود رسانه های رقیب و زیادشدن سرگرمی هایی است که در همه جای جهان در کتابخوانی تاثیر می گذارند و در ایران هم اثرات خود را دارند و تنها در ارتباط با مسائل ملی، کم و زیاد می شود یا شکل آن تغییر می کند.
مروج کتابخوانی و ایده پرداز باشگاه های کتابخوانی در کشور ادامه داد: دومین دلیل از دلایل پایین بودن کتابخوانی عوامل ملی است که مهمترین آن تلقی نظام رسمی و مردم از آموزش و پرورش است، آموزش و پرورش ما یک آموزش تک بعدی است اما در دنیا به این شکل نیست.
وی در این باره افزود: سیاست های رسمی مربوط به کتاب هم می تواند تاثیرات منفی یا مثبت در این زمینه داشته باشد.
سیدآبادی افزود: دلیل بعدی هم عوامل منطقه ای است، آخرین پیمایش ارزش ها و نگرش های ایرانیان نشان می دهد که متوسط مطالعه ما 12 دقیقه در روز است اما همین پیمایش نشان می دهد در برخی استان ها این میزان به 24 دقیقه و بیشتر و در برخی استان ها به پنج دقیقه و کمتر می رسد.
نامزد ایرانی جایزه آسترید لیندگرن گفت: بنابراین علاوه بر عوامل جهانی و ملی عوامل منطقه ای هم در کاهش سرانه مطالعه موثرند و این در واقع نشان می دهد ما لزوما با برنامه ای بدون انعطاف از بالا به پایین نمی توانیم مشکل کتابخوانی را حل کنیم؛ زیرا در منطقه ها و شهرهای مختلف عوامل کتاب نخواندن متعدد است بنابراین راه حل ها هم باید متفاوت باشد.
سیدآبادی با اشاره به پایه ریزی و اجرای طرح های «پایتخت کتاب»، «روستاهای دوستدار کتاب» و «باشگاه های کتاب» در راستای ترویج کتابخوانی افزود: در این رویدادها ظرف و ساختاری تشکیل و سعی شده است محتوای آن را خود برنامه ریزان محلی تعیین کنند و بر این اساس برنامه ها و طرح ها با توجه به نیازها و امکانات خود منطقه نوشته می شود.
به گفته وی اجرای طرح هایی همچون دوستدار و باشگاه کتاب بر اساس ایده منطقه، مسلما اثرگذارتر از برنامه هایی است که از پایتخت ابلاغ می شود.
جایزه آسترید لیندگرن از جوایز معتبر بین‌المللی در رشته ادبیات کودک و نوجوان است، این جایزه پس از مرگ آسترید لیندگرن در سال 2002 هر سال به بهترین برنامه یا برترین افراد در رشته ادبیات کودک و نوجوان اهدا می‌شود و مبلغ آن پنج میلیون کرون سوئد است.
آسترید آنا امیلیا لیندگرن (Astrid Anna Emilia Lindgren) نویسنده سوئدی کتاب‌های کودکان و نوجوانان بود که در سال 2002 در سن 90 سالگی درگذشت، تعداد زیادی از کتاب‌هایش به 85 زبان ترجمه و در بیش از 100 کشور جهان منتشر شده ‌است.
«پی‌پی جوراب ‌بلند» از جمله آثار شناخته شده این نویسنده است.
جمشید خانیان به عنوان نویسنده و علی اصغر سیدآبادی به عنوان مروج کتابخوانی از سوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برای دریافت این جایزه انتخاب و معرفی شده اند.
راه اندازی طرح کتابخوانی روستایی و باشگاه های کتابخوانی، طرح «لاک پشت پرنده» و جایزه «گوزن زرد» در امر کتابخوانی از جمله فعالیت های سیدآبادی است.

منبع : خبرگزاری ایرنا