تبیان، دستیار زندگی

دویدن بر روی ابرها

جنگل ابر شاهرود واقع در شمال شرق استان سمنان میزبان اولین ماراتن جنگلی ایران است، ظرفیتی که باید علاوه بر معرفی جاذبه های منحصر به فرد طبیعی به توسعه صنعت گردشگری بینجامد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
جنگل ابر

اگر 45 کیلومتر از شهر شاهرود به سمت شمال برانید، با نزدیک شدن به مرز سلسله کوه های البرز با استان سمنان، گویی به مرز بین زمین و آسمان می رسید، می توانید پا در توده های ابر بگذارید و در آغوش جنگلی از ابر آرام بگیرید.
جنگل ابر سرشار از انواع پوشش گیاهی از چمنزار و درخت های سر به آسمان ساییده، در بالادست، در فاصله ای که چندان هم دور از دسترس نیست، توده های ابر خیال انگیزی وجود دارد، گویی از زمین جداشده اید و بخشی از آسمان در دسترس شماست، هر چه بالاتر بروید ابرناکی این جنگل بر شما چیره تر می شود، این منطقه از جاذبه های مهم گردشگری و طبیعی استان سمنان است.
از آن جا که 'استان سمنان، مقصدی تازه برای سفر' هدفگذاری و شعار توسعه استان برای سال 1400 تعیین شده است، مدیریت استان در تلاش است با تعریف رویدادهای مختلف، نقاط مستعد سمنان را به هموطنان معرفی کند، در حقیقت، رویدادها زمینه معرفی جاذبه ها شده اند که بهترین روش تبلیغ برای فرصت های متنوع گردشگری استان سمنان است.
برگزاری اولین ماراتن جنگلی ایران در جنگل ابر شاهرود در شرق استان سمنان در حال برنامه ریزی است، هشتم شهریور شهرستان شاهرود میزبان این مسابقات است و با توجه به ضرورت های زیست محیطی منطقه، نهادهایی مانند حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی، هلال احمر، دانشگاه علوم پزشکی و حوزه های امنیتی نیز مشارکت و همکاری مطلوبی برای برگزاری هر چه بهتر این رویداد مهم گردشگری- ورزشی دارند.

معرفی ظرفیت های گردشگری هدف اصلی این رویداد


مدیر کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری سمنان گفت: ماراتن جنگلی یک رویداد گردشگری ورزشی است که با برنامه ریزی این اداره کل هشتم شهریور در جنگل ابر شاهرود برگزار می شود و هدف آن معرفی ظرفیت ‌های گردشگری استان، توسعه پایدار و حفاظت از منابع طبیعی است.
محمد جهانشاهی در گفت و گو با ایرنا با بیان این که رویداد ماراتن پیش از این در ایران در سال های 2016 و 2017 در بیابان لوت استان کرمان برگزار شد، افزود: معرفی ظرفیت ‌های گردشگری، فراهم شدن زمینه حضور گردشگران خارجی و پخش مستندهای این برنامه از شبکه های ملی و بین المللی از جمله دستاوردهای این رویداد بود که برای ماراتن جنگلی در استان سمنان این هدفگذاری انجام شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی سمنان با اشاره به این که این رویداد در مسیر جنگل ابر شاهرود یکی از قطب‌ های گردشگری کشور برگزار می‌شود ، گفت : با توجه به قرارگیری بخشی از ارتفاعات البرز در شهرستان شاهرود و تلفیق شگفت انگیز جنگل و ابر، این مسیر برای ماراتن پیش بینی شده است.

ماراتن جنگلی امسال مقدمه بین المللی شدن این رویداد در آینده


مدیر اجرایی اولین ماراتن جنگلی ایران با اشاره به این که برگزاری این رویداد هم افزایی همه جانبه در استان سمنان را طلب می کند، گفت: مسابقه ماراتن امسال در جنگل ابر شاهرود مقدمه ای برای بین المللی شدن این رویداد در اردیبهشت سال 1398 است.
معین افضلی افزود : ماراتن جنگل ابر شاهرود در 2 بخش ماراتن 42 و 21 کیلومتری برنامه ریزی شده است که از روستای ابر، روستای قطری، جنگل های باستانی هیرکانی و درختان سرخدار در خط الراس البرز عبور می کند و به روستای ابر در نقطه پایان باز می گردد.
وی با تاکید بر این که برگزاری این رویداد بیشتر حمایت معنوی در استان سمنان نیاز دارد تا حمایت های مادی، خاطرنشان کرد : در طی مسیرِ دوندگان 6 پایگاه کنترلی در ارتفاعات جنگل ابر نقطه گذاری شده است.

مستندسازی و پوشش رسانه ای داخلی و خارجی


مدیر اجرایی اولین ماراتن جنگلی ایران در استان سمنان با اشاره به حضور و مشارکت شبکه پرس. تی. وی و شبکه مستند و یک شبکه اسپانیایی زبان برای پوشش رسانه ای این رویداد در استان سمنان، افزود: این مستندسازان حضوری پنج روزه در استان دارند و از تمام جاذبه های گردشگری مستند تهیه می کنند.
افضلی با بیان این که تمام جاذبه های گردشگری استان هدف مستندسازی این شبکه هاست، خاطرنشان کرد: استفاده از رسانه های حرفه ای در قالب برنامه های مستند، تبلیغ خلاقانه ای برای توسعه گردشگری استان است.

ماراتن جنگلی شاهرود با 50 دوند ایرانی و آکادمی بین اللمی از ایتالیا


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمنان گفت: 50 دونده ایرانی تاکنون اعلام آمادگی کرده اند که ظرفیت این تعداد تکمیل شده و هنوز علاقه مندانی برای حضور اعلام آمادگی می کنند.
جهانشاهی با اشاره به حضور مسوولان آکادمی بین المللی وُرد رانینگ ایتالیا در برگزاری اولین ماراتن جنگلی کشور در استان سمنان، افزود: پائولو بارگینی مدیر آکادمی و خانم دانیلا مدیر بازرگانی این آکادمی زمان برگزاری دونده ایتالیایی را در ایران همراهی می کنند.
وی با اشاره به برنامه ریزی برای بین المللی شدن ماراتن جنگلی استان در سال 1398، تاکید کرد: هدف از حضور آکادمی بین المللی از ایتالیا، جلب مشارکت این مجموعه برای برگزاری ماراتن سال آینده به صورت بین المللی است.
مدیرکل میراث فرهنگی سمنان گفت: علاقه مندان برای شرکت و ثبت نام در نخستین ماراتن جنگل کشور در شاهرود می توانند تا یکم شهریور به پایگاه اینترنتی به نشانی www.luttravel.com مراجعه کنند.

ماراتن چندفصلی برای معرفی جاذبه های گردشگری ایران


مدیر اجرایی اولین ماراتن جنگلی ایران گفت: برگزاری ماراتن بیابانی در پاییز در بیابان لوت استان کرمان، ماراتن جنگلی در بهار در جنگل ابر شاهرود در استان سمنان و برگزاری ماراتن زمستانه در استان سیستان و بلوچستان هدفگذاری شد تا جلوه های متنوع جاذبه های گردشگری کشور به طور کامل معرفی شود.
افضلی، بر رعایت تمام ضوابط زیست محیطی در برگزاری اولین ماراتن جنگلی در شاهرود تاکید و خاطرنشان کرد: به منظور رعایت اصول گردشگری در مناطق جنگلی، دوندگان موظف به استفاده از قمقمه هستند و اگر بطری آب معدنی دونده که دارای کد دونده است در مسیر جنگلی رها شود، دونده از مسابقات کنارگذاشته می شود.

جنگل بازمانده از عصر یخبندان زیر پای دوندگان


رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهرود با اشاره به هماهنگی های کامل برای برگزاری اولین ماراتن جنگلی ایران در این شهرستان، گفت: جنگل ابر به عنوان منطقه ای به جامانده از عصر یخبندان بهترین شرایط میزبانی این رویداد مهم را دارد.
حمید رضا حسنی تاکید کرد: جنگل ابر منطقه بکر و طبیعی شهرستان شاهرود در استان سمنان ظرفیت های متنوع طبیعی و گردشگری دارد و برگزاری ماراتن جنگلی به میزبانی جنگل ابر نشانگر ظرفیت قابل توجه این منطقه است.
وی ،ماراتن جنگلی را رویدادی ماجراجویانه و مبتنی بر رشته ای ورزشی به منظور معرفی جاذبه های طبیعی گردشگری ذکر و اضافه کرد : به طور معمول، دوی ماراتن در مناطق بیابانی برگزار می شود ولی برنامه ریزی مناسب زمانی در موسم خاصی از سال، اجازه برگزاری ماراتن در منطقه جنگلی را نیز فراهم کرده است.

مناطق طبیعی و بکر استان سمنان جاذبه گردشگران


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمنان گفت : ظرفیت ورزش و مناطق بکر طبیعی با قابلیت ماجراجویی یکی از ابزارهای توسعه گردشگری در این استان قابل استفاده است.
جهانشاهی افزود : استفاده از تمام ظرفیت های استان برای توسعه گردشگری مدنظر قرار دارد و برای تمام بخش هایی که چنین قابلیتی برای جذب گردشگر داشته باشد برنامه ریزی متناسب با قابلیت ها و ظرفیت های بومی و فرهنگی انجام می شود.
وی تاکید کرد: 'استان سمنان 1400 مقصدی تازه برای سفر'، شعار اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان برای تحقق تبدیل شدن استان سمنان به مقصد سفر گردشگران داخلی و خارجی است.

 استان سمنان مقصدی نوظهور برای گردشگری ایران


رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود با اشاره به هدفگذاری توسعه استان سمنان بر مبنای گردشگری، یادآور شد: تنوع جاذبه های فرهنگی، بومی، طبیعی، صنایع دستی و آثار تاریخی و عرفانی در استان سمنان، ایجاب می کند برنامه ریزی اساسی برای جذب گردشگر برای این استان انجام شود.
حسنی، برخی جاذبه های گردشگری استان سمنان را در کشور منحصر به فرد دانست و افزود: شهرستان شاهرود علاوه بر داشتن جنگل ابر به عنوان میزبان اولین ماراتن جنگلی کشور، دارای جاذبه های متنوع فرهنگی، عرفانی و طبیعی است.
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان شاهرود تاکید کرد: تمام آثار تاریخی و طبیعی که به عنوان جاذبه های گردشگری معرفی می شوند یادگاران گذشتگان است که باید با حفاظت لازم به عنوان سرمایه ملی برای آیندگان حفظ شود.
استان سمنان بیش از یکهزار اثر تاریخی، طبیعی، معنوی و فرهنگی شناسایی شده دارد که حدود 700 اثر به ثبت ملی رسیده است.
منبع : خبرگزاری ایرنا