تبیان، دستیار زندگی

اتحادیه خبرنگاران کشورهای عضو اکو ایجاد می شود

رئیس موسسه فرهنگی اکو - نهاد فرهنگی سازمان همکاری‌های اقتصادی - از ایجاد اتحادیه خبرنگاران کشورهای عضو این سازمان در آینده نزدیک خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اتحادیه خبرنگاران کشورهای عضو اکو

 محمد مهدی مظاهری عصر سه شنبه در نشست خبری با نمایندگان رسانه های کشورهای خارجی مقیم ایران، با تشریح روند فعالیت ها و عملکرد موسسه فرهنگی اکو طی دوسال گذشته، گفت: این موسسه در تلاش است همکاری هرچه بیشتر خود را با کشورهای عضو این موسسه در سطح گسترده ای ادامه دهد.
وی در ادامه دیپلماسی فرهنگی و عمومی را از دیپلماسی های مطرح در عرصه بین الملل عنوان کرد و افزود: دیپلماسی عمومی مولفه‌هایی چون خبرنگاران، دانشگاه، ورزش، فرهنگ را به عنوان زیرشاخه های خود در برمی گیرد.
مظاهری همچنین به برنامه ها و اولویت های دوره جدید موسسه فرهنگی اکو اشاره کرد و پژوهش محوری در واقع فرهنگ علمی را از محورهای اصلی این دوره برشمرد.
عضو شورای راهبردی مدیریت توسعه وزارت امور خارجه در ادامه ظرفیت های دیپلماسی عمومی را بسیار وسیع‌تر و تاثیرگذارتر از دیگر دیپلماسی ها دانست و اظهار داشت: باید از این ظرفیت ها در جهت صلح جهانی بهره گیری شود از این رو ما نیز بر این مهم همواره تاکید داشته و داریم.
مظاهری تصریح کرد: بر این باوریم عینیت بخشی به صلح باید در ارتباط با موضوعات فرهنگی، هنری و ادبی فعال باشد تا اهداف از پیش تعیین شده تحقق یابد.
وی همچنین در ادامه، تفرقه را تولد جنگ دانست و افزود: معتقدم عینیت بخشیدن به صلح با پرداختن به فرهنگ و هنرمی‌تواند تجلی، بروز و ظهور پیدا کند لذا یادآوری دیپلماسی عمومی را همواره مورد تاکید قرار داده ایم.

شکل‌گیری فراکسیون گفتمان اکو در مجلس


رئیس موسسه فرهنگی اکو در ادامه سخنان خود از شکل‌گیری «فراکسیون گفتمان اکو در مجلس شورای اسلامی» خبر داد و گفت: از سفرای 9 کشور دیگر عضو این موسسه درخواست شد تا با راه اندازی این فراکسیون در مجالس کشورهای خود به تعامل هر چه بیشتر مجالس عضو اکو کمک کنند.
مظاهری راه اندازی سایت اکو را برای تقویت اطلاع رسانی این موسسه، از دیگر اقدامات عنوان کرد و افزود: معتقدیم اطلاع‌رسانی نیازمند همکاری اصحاب رسانه است.

همواره خواهان مشارکت10کشور عضو اکو در فعالیت‌ها هستیم


عضو شورای راهبردی مدیریت توسعه وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری آناتولی ترکیه مبنی براینکه چرا درباره ضعف اطلاع رسانی اکو، زمان راه اندازی تلویزیون اکو و همچنین انتشار نشریه به زبان ترکیه ای اعلام کرد: تلاش ما بر این است که مجلات موسسه اکو به زبان‌های مختلف ترجمه و منتشر شود اما نباید فراموش کنید که این مهم نیازمند تامین بودجه است برای این منظور از سفارتخانه‌ها درخواست شده تا در این امر با ما همراهی و همکاری کنند.
مظاهری در عین حال به امضای تفاهم نامه صدا و سیما با موسسه اکو اشاره کرد و گفت: این آمادگی وجود دارد که دیگر رسانه ها به ویژه صدا و سیمای سایر کشورهای عضو اکو را داشته باشیم.
به گفته وی تلاش داریم تا با همکاری اصحاب رسانه‌، سمن ها (ان جی اوها) وافرادی که با حوزه بین‌الملل مرتبط هستند این کار عملی شود.
رئیس موسسه فرهنگی اکو در ادامه گفت: این موسسه با فعالیت10کشور اداره می‌شود و ما همواره خواهان حضور و مشارکت تمامی کشورهای عضو در فعالیت‌های مختلف هستیم اما این مهم تاکنون محقق نشده و بیشتر وقتها تنها با حضور دو یا سه کشور عضو اکو برنامه‌ها برگزار و پیگیری می‌شود.

امضای تفاهم نامه همکاری تولید کارهای مشترک سینمایی و موسیقایی با کشورهای عضو اکو


مظاهری همچنین در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار ترکیه ای که چه برنامه های برای انجام کارهای مشترک سینمایی و حوزه موسیقی با کشورهای عضو دارید؟ از برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌ها و کنسرت‌های مشترک در قالب کشورهای اکو خبر داد وافزود: بنیاد سینمایی فارابی تفاهم‌نامه خوبی برای انجام کارهای مشترک سینمایی با چند کشور همسایه ایران که عضو اکو هستند در مشهد منعقد کرد که امیدوارم این فیلم های سینمایی بزودی آماده و به نمایش درآیند.
وی درباره همکاری های موسیقایی با کشورهای عضو اکو هم گفت: کار مشترکی را با برخی کشورهای عضو آغاز کردیم که با عنوان موسیقی ملل با همکاری افغانستان، پاکستان، تاجیکستان و ایران انجام خواهد شد.

 تاکید بر همکاری های فرهنگی هنری کشورهای جاده ابریشم


مظاهری درادامه در پاسخ به سوال خبرنگار یورونیوز لبنان مبنی بر اینکه کشورهای عضو چه میزان برای این موسسه اهمیت قائل هستند و همچنین ادعای این خبرنگار مبنی بر حذف ایران از جاده ابریشم چیست، اظهار داشت: درباره جاده ابریشم و اشتراکاتی که کشورهای عضو اکو در این خصوص دارند، ایران از جاده ابریشم حذف نخواهد شد.
رئیس موسسه فرهنگی اکو تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در همایش ترکمنستان نیز حضور خواهد داشت. جاده ابریشم جاده‌ای مشخص با جغرافیای مشخص است و کشورهایی که عبور می‌کنند کاملا مشخص هستند.
به گفته مظاهری بنیاد ایران‌شناسی نیز تاکنون همایش‌های متعددی در این خصوص برگزار کرده و همکاریهای مختلف فرهنگی، هنری و... نیز ادامه دارد.

مشارکت کشورها در فعالیت ها، بیانگر اهمیت اکو است


رئیس موسسه فرهنگی اکو در خصوص سوال خبرنگار لبنانی که برخی اعضا به این موسسه اهمیت نمی دهند، تاکید کرد: نفس حضور و مشارکت کشورهای عضو اکو در فعالیت ها، همایش ها، کنفرانس ها و همکاری های مشترک بیانگر اهیمت دادن به این موسسه بوده و همواره بر این حضور و مشارکت تاکید داشته و دارند.

آغاز گفت و گو با اتحادیه اروپا، آمریکای لاتین و آ.س.آن


مظاهری در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به خبرنگار «ای پی آمریکا» که چه برنامه های مشترکی موسسه فرهنگی اکو با کشورهای حوزه تمدنی مدیترانه خواهد داشت؟ از دیدار با بیش از90سفیر طی دوره مسئولیت خود بر این موسسه خبر داد و افزود: در دیدارهای جداگانه با سفرای کشورهای مختلف موضوعات و موارد مختلفی برای همکاری های دوجانبه مطرح شده است.
وی ابراز امیدواری کرد که این موسسه در آینده نزدیک بتواند مقدمات گفت‌وگوی اتحادیه‌های مختلف سازمان ملل را با اعضای این موسسه مهیا و عملی کند از این رو با آمریکای لاتین، آ.س.آن، اتحادیه اروپا و گروه شانگهای گفت ‌و گوهایی آغاز شده که امیدواریم این گفت ‌و گوها به مراحل اجرایی برسد.

برگزاری هفته مشترک فیلم اسپانیا – مکزیک در موسسه اکو


مظاهری در ادامه از برگزاری هفته مشترک فیلم اسپانیا – مکزیک در موسسه اکو خبر داد و اظهار داشت: از آنجایی که یکی از عناصر مهم دیپلماسی فرهنگی فیلم و سینما است، موسسه اکو موفق شده از این دیپلماسی برای گردهمایی دو کشور اسپانیا و مکزیک بهره بگیرد.
عضو شورای راهبردی مدیریت توسعه وزارت امور خارجه در عین حال از برگزاری ‌گفتارهایی با عنوان مولاناشناسی، سعدی‌شناسی و ملاقات شمس با مولانا در موسسه فرهنگی اکو خبرداد و گفت: از کشورهای مختلف برای حضور در این برنامه ها دعوت به عمل آمده است.
مظاهری تاکید کرد: تلاش موسسه فرهنگی اکو این است که گفتمان فرهنگی مشترک را با همه کشورهای مختلف همواره در دستور کار داشته باشد و با جدیت آن را دنبال کند.

مردم منطقه اکو پیوندی محکم و جدا نشدنی دارند


رئیس موسسه فرهنگی اکو به جایگاه کشورهای عضو این موسسه در ارتقا و توسعه دیپلماسی فرهنگی در منطقه اشاره کرد و افزود: با دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی و دانشکده هنر همکاری‌های خوبی آغاز شده و در این راستا با دانشگاه‌های خارجی شامل کشورهای عضو اکو مانند کره جنوبی، آ.س.آن و... نیز در حوزه پژوهش، میراث فرهنگی مشترک، ترویج آداب و رسوم و ... نیز رایزنی هایی را در دستور کار قرار داده و به مرحله اجرا نیز رسانده ایم.
به گفته وی دراین راستا از کشور تاجیکستان چند تن از مفاخر ادبی مطرح را تکریم، آثار آنها را احیا وکتاب‌های آنها را چاپ و منتشر کردیم.
مظاهری افزود: حتی توانستیم بعد از هفت سال وقفه روسای کتابخانه‌های ملی را در شهر دوشنبه گردهم آورده و برخی از کتاب‌های مفاخر منطقه اکو را چاپ کنیم.
رئیس موسسه فرهنگی اکو تاکید کرد: مردم منطقه اکو با آداب و رسوم و سنن مشترکی که دارند به یکدیگر وصل هستند و با توجه به پیوند محکمی که بوجود آمده است هرگز نمی‌توان آنها را از یکدیگر جدا کرد.
مظاهری در ادامه سخنان خود در نشست خبری با خبرنگاران نمایندگان رسانه های خارجی در ایران همچنین از گردهمایی روسای موزه‌ها و دانشگاه‌های هنر اکو در آینده نزدیک خبر داد که بزودی اجرایی خواهد شد.

باید از ظرفیت های فرهنگی، هنری و ادبی منطقه اکو بهره گیری شود


عضو شورای راهبردی مدیریت توسعه وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار تلویزیون افغان درخصوص اینکه انتقادهایی وجود دارد که اکو نتوانسته آنچنان که باید و شاید نقش تاثیرگذاری داشته باشد و اینکه در حوزه افغانستان این موسسه چه اقداماتی کرده است؟ با تبریک قرار گرفتن درآستانه فرا رسیدن روز استقلال افغانستان، اظهار داشت: ظرفیت‌های فراوانی درحوزه فرهنگ، هنر و ادب منطقه اکو وجود دارد که متاسفانه برخی سوء برداشت‌ها و عوامل ثانویه سبب ‌شده که نتوانیم از این مهم بهره برداری لازم را به عمل آوریم.
به گفته مظاهری، از زمانی که افغانستان عضو اکو شده است هر برنامه‌ای که این کشور اعلام کرده بود را به شرط تامین بودجه و بدون هیچ کم و کاستی انجام داده ایم.
رئیس موسسه فرهنگی اکو تاکید کرد: افغانستان، تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران سه کشور دارای زبان مشترک شیرین فارسی هستند.
مظاهری به ارتباط و تعامل خوب ایران با کشور دوست و برادر افغانستان اشاره کرد و افزود: درحوزه دانش بنیان نیز با افغانستان رایزنی‌هایی انجام شده است.
وی با یادآوری اینکه طی هفته های گذشته از استاد مجید مایل هروی (از مولانا پژوهان افغانستان) در بستر بیماری تجلیل شد، تاکید کرد: نخستین کنسرت موسیقی مشترک سه کشور نیز به سرپرست سراج در حال ساماندهی است و بزودی ارائه کار مشترک اجرایی و معرفی می شود.

 پیوستن کشورهای جدید به موسسه فرهنگی اکو مستلزم تجمیع نظر اعضا است


عضو شورای راهبردی مدیریت توسعه وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری از تلویزیون العهد عراق درخصوص شرایط پیوستن کشورهای جدید به موسسه فرهنگی اکو، گفت: طبق پروتکل بین‌المللی برای پیوستن سایر کشورها باید تجمیع نظر کشورهای عضو مدنظرقرار گیرد.
مظاهری ادامه داد: کشورهایی مانند عراق، هند و مغولستان به همراه 10کشور عضو اکو با تلاش توانستند نوروز را در فهرست جهانی یونسکو به صورت مشترک ثبت کنند.

تهدیدها را تبدیل به فرصت می کنیم


مظاهری در ادامه و در پاسخ به خبرنگاری از ترکیه درخصوص همکاری های اقتصادی ایران با برخی کشورها و اینکه برنامه ای برای تبدیل تهدیدها به فرصت ها دارد؟، اظهار داشت: ایران، ترکیه، چین و روسیه می‌توانند به تعاملات اقتصادی خوبی در وضعیت کنونی دست یابند اما پیشنهاد می کنم در این خصوص اینگونه موضوعات را به کارشناسان اقتصادی بسپاریم.
عضو شورای راهبردی مدیریت توسعه وزارت امور خارجه در عین حال تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره ثابت کرده که قادر است در همه مواقع و صحنه ها و عرصه ها با توانایی، ظرفیت ها و ملت با بصیرتی که دارد با تلاش مضاعف همواره تهدیدها را به فرصت تبدیل کند.
وی درخاتمه به برخی از برنامه های این موسسه در سالهای اخیر اشاره کرد و برگزاری نمایشگاه نقاشی، بازخوانی شاهنامه به روایت تصویر، برگزاری کنگره نکوداشت فردوسی، کنسرت موسیقی خنیاگران، چوگان، جام بیلیارد و تنیس روی میز سفرا، بزرگداشت روز جهانی صلح را از جمله آنها دانست.
منبع : خبرگزاری ایرنا