تبیان، دستیار زندگی

برنامه «نگاهی بر سینمای چین» در موزه سینما افتتاح شد

آیین افتتاحیه برنامه سه روزه «نگاهی بر سینمای چین» با همکاری مشترک سفارت چین در ایران و بخش بین الملل گروه هنر و تجربه عصر دیروز در موزه سینما برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
برنامه «نگاهی بر سینمای چین» در موزه سینما افتتاح شد

آیین افتتاحیه برنامه «نگاهی بر سینمای چین» بعدازظهر چهارشنبه 24 مرداد ساعت 17 با حضور مقامات و مهمانان بین المللی و داخلی در سالن سینماتوگراف موزه سینما برگزار شد.

مراسم پس از پخش سرود ملی دو کشور و قرائت قرآن آغاز شد.سخنرانان این مراسم، وانگ چینگ چون، رایزن فرهنگی سفارت چین و جعفر صانعی مقدم، مدیرعامل گروه سینمایی هنر و تجربه بودند. مجری برنامه پس از خوشامدگویی به مهمانان و حضار در سالن، از سخنران اول این مراسم که رایزن فرهنگی سفارت چین بود، دعوت کرد که برای ایراد سخنانش پشت تریبون بیاید.

وانگ چینگ چون نیز سخنانش را با خوشامدگویی به مهمانان آغاز کرد: «مهمانان گرامی، دوستان ارجمند، خانم ها و آقایان سلام. در ابتدا به نمایندگی از سفارت چین در ایران مایلم به همه خوشامد بگویم که در مراسم امشب که نگاه کوتاهی است به سینمای چین است،حضور پیدا کرده اید. همچنین مایلم که از آقای جعفر صانعی مقدم، مدیرعامل گروه سینمایی هنر و تجربه و گروه ایشان به دلیل تلاش زیادی که برای موفق برگزار شدن این اتفاق سینمایی داشته اند، تشکر کنم».

رایزن فرهنگی سفارت چین در ادامه گفت: «سینما از ابتدای پیدایش در اواخر قرن نوزدهم شاهد پیشرفت های زیادی بوده است و تبدیل به زبان بین المللی و فرم محبوبی از هنر شده است که در سراسر دنیا مخاطبان زیادی دارد. فیلم ها دانش مردم را نسبت به زندگی های متنوع و رنگارنگ کشورهای دور وسعت بخشیده، فهم انسان ها را از تاریخ، فرهنگ ها و سنت های گوناگون عمق داده اند و آنها را به فهم مشترک، پذیرش و ارزش قائل شدن رای یکدیگر و نزدیک کردن ملتها و نژادهای مختلف یاری رسانده است».

وانگ چینگ چون در ادامه درباره دلیل و اهمیت برگزاری چنین برنامه های مشترکی گفت: «با این نگرش و برای ارتقاء قرابت های فرهنگی بین ایران و چین با همکاری گروه سینمایی هنر و تجربه، به طور مشترک برنامه امشب که «نگاهی بر سینمای چین» است را برنامه ریزی کردیم. سه فیلم چینی «پس لرزه»، «کوه ها ممکن است متلاشی شوند» و «داستان سه شهر» در شش شهر ایران از جمله تهران، شیراز، اصفهان، تبریز، کرمان و بابل به نمایش درخواهد آمد. امید قلبی من این است که این فیلم ها به تماشاگران ایرانی در درک چین تاریخی، فرهنگی و سرزنده کمک کند».

رایزن فرهنگی سفارت چین سپس توضیحاتی درباره فیلم «پس لرزه» که اولین فیلم این برنامه سه روزه است، ارائه کرد: «فیلم «پس لرزه» که امشب پخش خواهد شد به زلزله 8/7 ریشتری که در سال 1976 در شهر تانگ شان در شمال چین رخ داد، می پردازد. زلزله ای که باعث مرگ 250 هزار نفر از جمعیت یک میلیون نفری شهر شد و خسارات جبران ناپدیری را وارد کرد.

چهل سال پس از آن واقعه تانگ شان به شهر صنعتی با شکوهی تبدیل شد. ایران هم مثل چین کشور زلزله خیزی است که آسیب های زیادی نیز از این بلای طبیعی تجربه کرده است. امیدواریم که از طریق این فیلم بتوانیم تجربیات و احساسات خودمان  را در مواجهه با زلزله های ویرانگر، خشم طبیعت، عشق به زندگی و اراده قدرتمند برای چیره شدن بر فجایع به اشتراک بگذاریم».

او سخنانش را اینگونه پایان داد: « و در آخر برای رویداد امشب موفقیت، برای شما شادی و شب به یادماندنی آرزو میکنم».

سید علی عصاران مترجم و مجری برنامه با تشکر از وانگ چینگ چون، از جعفر صانعی مقدم، مدیرعامل گروه هنر و تجربه دعوت کرد تا برای ایراد سخنانش به جایگاه بیاید.

جعفر صانعی مقدم، مدیرعامل گروه هنر و تجربه ، سخنانش را با خیرمقدم به مهمانان آغاز کرد:»به نام خدا، سلام خانم ها، آقایان. من به نمایندگی از گروه سینمایی هنر و تجربه (کارکنان ، هیئت مدیره ، هیئت امنا) خیر مقدم عرض می کنم به جناب آقای وانگ چینگ چون رایزن فرهنگی و سیاسی چین و نمایندگانی که از سفارتخانه های کشورهای مجارستان، سوئیس، فنلاند، ونژوئلا، برزیل، صربستان و دانمارک در این جلسه حضور دارند و نیز به ویژه آقایان امیرحسین علم الهدی،مشاور مدیرعامل و عضو هیات مدیره گروه هنر وتجربه، محمد صلواتی فرد، قائم مقام دبیر جشنواره فیلم فجر، رائد فریدزاده معاون امور بین الملل بنیاد سینمایی فارابی، دکتر کیاسالار مدیر جشنواره فیلم سلامت و تمامی فیلمسازان، هنرمندان و خبرنگاران و مهمانانی که امشب در خدمت شان هستیم. این برنامه تحت عنوان نگاهی بر سینمای چین با نمایش 3 فیلم همزمان در تهران و شهرهای شیراز ، کرمان ، تبریز ، اصفهان و بابل برگزار می شود».

مدیرعامل گروه هنر و تجربه در ادامه در مورد الگوی توسعه صنعت سینما در کشور چین گفت: «برنامه توسعه صنعت سینما در کشور چین در سال های اخیر از طریق افزایش سرمایه گذاری در ایجاد سالن های نمایش و سرمایه گذاری در تولید فیلم بوده است که نتیجه این اقدام امکان نمایش فیلم های روز ساخته شده جهان در کشور چین را فراهم آورده است و عرضه تولیدات سینمای چین در سایر کشورها با هدف شناساندن فرهنگ کشور چین و توسعه صنعت سینما را امکان پذیر کرده است».

جعفر صانعی مقدم در ادامه این بحث، اشاره ای به موفقیت های بین المللی سینمای ایران داشت و گفت: «ایران کشوری است با زمینه تولیدات فرهنگی در حوزه سینما ، که با موفقیت های زیاد و معتبر بین المللی روبرو بوده است و علاقه مند است که مناسبات اقتصادی و فرهنگی خود را با چین در حوزه صنعت سینما بهبود بخشد. این مسیر می تواند با برگزاری هفته فیلم در ایران و چین و نیز نمایش آثار فیلمسازان ایرانی در سینمای چین و بالعکس محقق شود. همچنین تولید مشترک راه دیگری برای ارتباط فی مابین است».
 
صانعی مقدم در بخش پایانی سخنانش از کسانی که زمینه ساز برگزاری این مراسم بودند، تشکر کرد: «در پایان از مدیر محترم موزه ملی سینمای ایران و همه همکاران ایشان، خانم «دو شیاوچین» رئیس بخش فرهنگی سفارت چین و نیز همه همکارانم در تهران و شهرهای مختلف در گروه سینمایی هنر و تجربه بالاخص خانم الهه گودرزی مدیر امور بین الملل گروه هنر و تحربه تشکر می کنم».

پایان بخش سخنان مدیرعامل گروه هنر و تجربه اطلاع رسانی درباره برنامه های آینده بخش بین الملل و تشکری دیگر بود: «به اطلاع همه علاقه مندان می رسانم که «هفته فیلم صربستان» از یکم تا هفتم شهریور در تهران، شیراز و تبریز برگزار می شود که در همین جا از جناب آقای دکتر دراگان تودوروویچ سفیر محترم صربستان قدردانی می کنم و تشکر آخر از سرکار خانم کاترینا بالامتی نماینده اتحادیه اروپا و برگزار کننده هفته فیلم اروپایی در ایران می کنم که قرار است با نمایش 14 فیلم از چهارده کشور از 21 تا 27 مهرماه در 7 شهر ایران برگزار گردد».

در ادامه فیلم «پس لرزه» برای حاضرین در سالن به نمایش درآمد.
گفتنی است؛رایزن فرهنگی سفارت چین، سفیر صربستان، رئیس امور فرهنگی سفارت چین، معاون سفیر فنلاند، معاون سفیر مجارستان، رایزن فرهنگی سفارت سوئیس، رایزن فرهنگی سفارت هلند و مسئول فرهنگی سفارت دانمارک از مهمانان بین المللی این مراسم بودند که در کنار مسئولان سینمایی، هنرمندان و سینماگران ایرانی حضور یافتند: رائد فرید زاده، معاون امور بین الملل بنیاد سینمایی فارابی، محمد صلواتی فرد، قائم مقام دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر، محمد کیاسالار، دبیر جشنواره فیلم سلامت، دکتر سید روح الله حسینی، مدیرعامل مدرسه ملی سینما، امیرحسین علم الهدی، علیرضا امینی، ابراهیم ایرج زاد، مهدی قربان پور، کیوان کثیربان، نگار اسکندرفر، ارد عطارپور، مهدی رضا،  محمد حسین نژاد، جعفری عضو انجمن دوستی ایران و چین، فاطمه محسنی، کارشناس بخش بین الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ... در کنار علاقه مندان به سینمای چین در آیین افتتاحیه برنامه حضور داشتند.

منبع : باشگاه  خبرنگاران جوان