تبیان، دستیار زندگی
آژانس فضانوردی آمریكا (ناسا) اعلام كرد كه مریخ‌نورد «ققنوس» و راكت حامل آن برای پرواز از پایگاه فضایی «كندی» در «كیپ كاناورال» فلوریدا در روز شنبه آماده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرواز ققنوس به سیاره سرخ

مریخ نورد ققنوس

به نقل از خبرگزاری ایسنا: آژانس فضانوردی آمریكا (ناسا) اعلام كرد كه مریخ‌نورد «ققنوس» و راكت حامل آن برای پرواز از پایگاه فضایی «كندی» در «كیپ كاناورال» فلوریدا در روز شنبه آماده است.

به گزارش سرویس «فن‌آوری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دو زمان پیش‌بینی شده برای پرتاب راكت DELTAII حامل كاوشگر «ققنوس» (Phoenix) در روز شنبه، ساعت 5 و 26 دقیقه و 34 ثانیه (09:26:34 به وقت گرینویچ) و 6:02 بامداد به وقت شرق آمریكا اعلام شده است.

یك راكت DELTAII قرار است «ققنوس» (Phoenix) را به مدار زمین حمل كند و حدود 90 دقیقه بعد نیروی فشار لازم برای ارسال این كاوشگر فضایی به مریخ از سوی راكت به فضاپیما وارد خواهد شد.

این فضاپیمای اكتشافی روباتیك با مدیریت JPL برای اكتشاف و مطالعه بر روی منطقه قطب شمال یخی بر روی سیاره سرخ طراحی شده و اعزام می‌شود.

مریخ نورد ققنوس

«ققنوس» بر خلاف ماموریت های قبلی همچون روح و فرصت به جای حرکت در میان دشت ها یا دره ها، در جای خود ثابت می ماند. در این ماموریت «ققنوس» با حفاری به عمق سنگ ها و یخ های قطب شمال مریخ نفوذ می کند تا به طور مستقیم آنها را بررسی کند. دانشمندان امیدوارند به کمک این ماموریت به آثاری از حیات میکروبی باقیمانده از گذشته دست پیدا کنند و یا ذوب احتمالی یخ‌ها در دوره های مشخص را بررسی كنند.

«باری گولداشتین» مدیر پروژه ققنوس در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا;در این زمینه اظهار داشت: ما چهار سال برای رسیدن به این نقطه تلاش كردیم و به همین دلیل همه ما الان هیجان زده هستیم.

وی افزود: توجه ما پس از پرتاب بر روی پرواز این فضاپیما به محل‌های انتخاب شده برای فرود، آماده كردن عملیات بر روی سطح سیاره و نیز ادامه آزمایش‌ها متمركز خواهد شد.

به گزارش ایسنا، «ققنوس» اكتشافات اخیر ادیسه در یخ‌های نزدیك به سطح در دشت‌های شمالی مریخ را بررسی و كاوش می‌كند.

مریخ نورد ققنوس