تبیان، دستیار زندگی

نگاهی راهبردی به پایگاه شورای عالی حوزه خراسان

پایگاه شورای عالی حوزه علمیه خراسان به آدرس http://www.shora-kh.com/home در دسترس مخاطبان قرار دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پایگاه شورای عالی حوزه خراسان
پایگاه شورای عالی حوزه علمیه خراسان به آدرس http://www.shora-kh.com/home در دسترس مخاطبان قرار دارد. در هنگام ورود به سایت تصویر نورانی قرآن به چشم می خورد و مخاطبین می توانند با کلیک بر روی تصویر قرآن، از تفاسیر آیات فقهی توسط حجج اسلام والمسلمین محمد مروارید و محمد حسن ربانی بیرجندی، آیات سیاسی اجتماعی از آیت الله سید احمد علم الهدی، آیات اعتقادی از آیت الله سید جعفر سیدان و حجج اسلام والمسلمین محمد حسن خزاعی و محمد حسن رستمی، آیات اخلاقی و تربیتی از حجج اسلام والمسلمین محمد جواد نظافت، مهدی زمانی، اشرفی شاهرودی، سید محمود مرویان، حمید درایتی و آیت الله سید جعفر سیدان به همراه تفسیر ترتیبی از حجت الاسلام والمسلمین مهدی زمانی و ابراهیم رئیسی در کنار دیگر محتوای سودمند این سایت استفاده و بهره کافی ببرند.

در صفحه اصلی این سایت و در ادامه بخش ها، ماموریت اعضای شورای عالی، وظایف و اختیارات اعضای این شورا، متن انتصاب اعضا، آیین نامه ها و مصوبه ها در دسترس قرار گرفته که توضیحات هر یک از بخش ها در ذیل به تفصیل ارائه شده است.

آیین نامه ها
مخاطبین این سایت در بخش آئین نامه می توانند تا آئین نامه نشریات داخلی مدارس حوزه علمیه خراسان سطح یک و دو، آئین ناه برگزاری کرسی های نظریه پردازی در حوزه علمیه خراسان، آئین نامه برنامه مقطع عمومی این حوزه، آئین نامه پذیرش و ساماندهی تدریس اساتید این حوزه، آئین نامه جذب و پذیرش داوطلبان تحصیل در مقطع عمومی این حوزه، آئین نامه و شرح وظائف کمیسیون های شورای عالی و آئین نامه تلبس طلاب این حوزه را مشاهده کنند.

ماموریت های اعضای شورای عالی حوزه علمیه خراسان
در بخش دیگری از سایت به حوزه وظایف و اختیارات اعضای شورای عالی اشاره و 31 بند از مهمترین ماموریت ها و رسالت آنان در حوزه های مختلف تدوین اسناد راهبردی، سیاست گذاری ها در راستای ارتقا فعالیت های علمی، سطح معنویات، جذب و احیای موقوفات حوزه، تامین شهریه طلاب و اتخاذ تصمیماتی در زمینه ساماندهی نظام پرداخت ها و .... ارائه شده است.

متن انتصاب اعضای شورای عالی از سوی رهبر انقلاب
همچنین در این سایت متن انتصاب اعضای شورای عالی حوزه علمیه خراسان از سوی مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای (حفظه الله) در موعد اسفندماه 1394 ارائه شده که در ذیل می آید:

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم
حوزه‌ی علمیه‌ مشهد مقدس یکی از کهن‌ترین و پربارترین مراکز علمی تشیع و مَهد پرورش بزرگان نام‌آور در دانشهای عقلی و نَقلیِ اسلامی در طول چندین قرن است. مجاورت بارگاه منور رضوی علیه آلاف التحیة مایه‌ی جذب علمای برجسته‌ئی از دیگر حوزه‌های علمیه نیز به این دیار علم و معنویت شده و در دوره‌های گوناگون به سرمایه‌ی ارزشمند آن افزوده است. اکنون این حوزه با سوابق علمی و تاریخی و سیاسی کم‌نظیر، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گسترش کمّی و کیفیِ درخور توجّهی یافته و ظرفیت شایانی برای پرورش علماء و محققان اسلامی در رشته‌های گوناگون پدید آورده است. شکوفائی این ظرفیت نیازمند مدیریتی جامع و پویا است، بدین لحاظ حضرات آیات و حجج اسلام آقایان حاج سید حسن مرتضوی، حاج شیخ رجبعلی رضازاده، حاج شیخ مهدی مروارید، نماینده‌ی اینجانب در استان، تولیت آستان قدس رضوی، حاج شیخ محمدباقر فرزانه، و حاج سیّد مصباح عاملی را به عضویت شورای عالی حوزه و جناب آقای فرزانه را به دبیری این شورا و جناب آقای عاملی را به مدیریت حوزه منصوب می‌کنم. انتظار میرود که این ترکیب کارآمد و کامل با برنامه‌ی زمان‌دار بتواند زمینه‌ی بالندگی و ظهور دهها نظریه‌پرداز در هر یک از عرصه‌های مورد نیاز جامعه‌ی اسلامی از جمله فقه و کلام و تفسیر و حدیث، و صدها پژوهشگر و نویسنده و سخنران و قاضی و دیگر متصدیان شئون علمی و اجتماعیِ اسلامی را فراهم سازد. لازم میدانم از زحمات و خدمات ارزشمند فقید سعید مرحوم حجة‌الاسلام والمسلمین آقای طبسی رضوان‌الله‌علیه در این مسئولیت مهم یاد کرده و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت نمایم.

والسلام علیکم و رحمة‌الله

سیّد علی خامنه‌ای 18 اسفندماه 1394

نگاهی به اهداف و چشم انداز
آنچه خود را در ادامه سایت جلوه می دهد، تبیین اساسنامه، آینده پژوهی، حوزه پژوهی و چشم انداز شورای عالی حوزه علمیه خراسان است؛ در حقیقت این شورا گروه پژوهشی است که در دفتر طرح و برنامه دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان با هدف زمنیه سازی جهت مدیریت کلان، جامع و پویای شورای عالی شکل گرفته است و انجام مطالعات راهبردی، بررسی، رصد و دیده بانی روندهای مرتبط با حوزه و روحانیت که با هدف شناخت پیش دستانه آینده های ممکن حوزه های علمیه صورت می گیرد از جمله اهداف آن ذکر شده است. از سوی دیگر این شورا به دنبال انجام مطالعات راهبردی در گذشته، حال و آینده حوزه های علمیه به دنبال شناخت و تبیین هر چه بهتر ضعف ها، قوت ها، تهدیدها و فرصت ها در راستای ترسیم و اولویت بندی شبکه مسائل و موضوعات حوزه است و سند راهبردی تدوین شده نیز بالاترین سند در جهت دهی به حرکت رو به رشد می باشد که عملا افق حوزه علمیه خراسان را به عنوان دومین حوزه علمیه جهان تشیع تا سال 1414 ترسیم نموده است.

شورای تحول
در بخش دیگری از سایت به شورای تحول حوزه علمیه خراسان اشاره شده است؛ در حقیقت شورای تحول با تصویب شورای عالی حوزه علمیه خراسان در راستای تحول حوزه علمیه در اسفندماه سال 1395 آغاز به کار نموده و تا کنون نیز فعالیت های خود را ادامه داده است؛ اعضای شورای تحول با حکم دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان به مدت یکسال منصوب شدند که جلسات شورای تحول نیز هر ساله به طور مستمر در طی سال برگزار می شود و این شورا برای تحقق تحول در حوزه علمیه و هماهنگ شدن کمیسیون های تخصصی دبیرخانه شورای عالی تشکیل می شود و اعضای آن نیز متشکل از رووسای کمیسیون های تخصصی شورای عالی حوزه علمیه خراسان، دبیر شورا و همچنین مدیر حوزه علمیه آیت الله سید مصباح عاملی است.

معرفی اعضا و تبیین مصوبات کمیسیون های مختلف شورای عالی حوزه علمیه خراسان
در بخش دیگری از سایت، اعضای کمیسیون های مختلف آموزش، پژوهش، اجتماعی و سیاسی، فرهنگ و اخلاق، خدمات و معیشت، تبلیغ و کارگروه آمار به همراه دبیر و رئیس کمیسیون معرفی و اسامی آنان در این سایت ارائه شده است. همچنین در ادامه مهمترین مصوبات هر یک از کمیسیون ها ارائه شده و برای کمیسیون آموزش گزارشی از نظام جامع آموزش، مقطع عمومی، آئین نامه مقطع عمومی، آئین نامه پذیرش و تبیین رشته های تخصصی ارائه شده است. همچنین برای کمیسیون فرهنگ و اخلاق ضمن ارائه سیاست های کلان، آئین نامه، سند راهبردی، منشور اخلاقی، گزارشی از نشست های اخلاقی و نیز کارگروه های تخصصی ارائه شده و دیگر کمیسیون ها نیز در این سایت نیز گزارشی از مهمترین مصوبات خود را ارائه کرده اند.

اخبار و گزارشات تصویری
در بخش اخبار سایت دبیرخانه شورای عالی از دیدارها، نشست ها، کارگروه های مختلف، تشکیل جلسات و کمیسیون ها و برنامه های مختلف این شورا گزارشاتی ارائه و هر یک از این نشست ها به تفکیک در معرض رصد و دید مخاطبان قرار دارد.

منشورات دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان
در بخش دیگری از سایت هر یک از تالیفات دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان ارائه شده که درآمدی بر تحول با اشاره ای به محوریت حوزه شناسی و در راستای آشنایی طلاب و فضلا با خدمات بزرگی که حوزه های علمیه به جوامع اسلامی در طول سالیان سال ارائه داده و بزرگانی که تربیت کرده است از جمله این کتاب هاست.

کتب دیگری که در سایت ارائه شده سند راهبردی اجتماعی و سیاسی حوزه علمیه خراسان است که شامل  10 جلسه بحث و بررسی و مشاوره‌‌های متعدد با صاحب‌نظران، تدوین و ارائه گردیده و بناست تا با پیگیری و نظارت کمیسیون اجتماعی و سیاسی و بر اساس مأموریت‌ها، سیاست‌ها و راهبردهای یادشده، «برنامه سه‌ساله اجتماعی و سیاسی حوزه علمیه خراسان» توسط معاونت‌های مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان نیز طراحی و اجرا شود.

کتب دیگر معرفی شده نیز ماخذ شناسی توصیفی منادیان تحول از حضرات آیات سید هادی میلانی، شیخ مجتبی قزوینی و شیخ هاشم قزوینی می باشد که تالیف آن بر عهده دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان قرار داشته است.

راه های ارتباطی
در بخش پایانی سایت نیز راه های ارتباطی در دسترس قرار گرفته و مخاطبین می توانند تا از طریق شماره های 32008497 و 32008118، کد پستی 9152656386، رایانامه shora@mailkh.com و یا آدرس مشهد مقدس، خیابان طبرسی، بلوار شارستان، خیابان شهید شوشتری 7، جنب بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی به دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان مراجعه و با مسئولین مربوطه ارتباط برقرار کنند.

آنچه ارائه شد گزارشی مبسوط از سایت شورای عالی حوزه علمیه خراسان به نشانی http://www.shora-kh.com/home بود که در دسترس مخاطبان قرار دارد و این گزارش به تبیین و توضیح بخش های مختلف این سایت جهت مراجعه آسان تر بازدید کنندگان محترم پرداخت.


منبع: حوزه نیوز