تبیان، دستیار زندگی

استفاده از نانوحباب برای پاکسازی دریاچه ها

محققان با استفاده از نانوحباب ها توانستند جلبک‌ ها و خزه‌ های سبز-آبی یک دریاچه را پاکسازی کنند، فناوری که در کانال های انتقال آب نیز کاربرد دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دریا
جلبک‌ ها و خزه‌ های دریایی با ایجاد ترکیبات سمی آب را آلوده و حیات موجودات آبزی را تهدید می کنند. راهکارهای مختلفی برای خلاصی از جلبک ‌ها و خزه ‌ها ارائه شده و اخیرا یک شرکت آمریکایی از نانوحباب ها برای از بین بردن آنها استفاده کرده‌ است.
شرکت یاد شده که در زمینه صنایع مرتبط با آب فعالیت دارد، اخیرا توانسته با طراحی و تولید نانوحباب هایی آب دریاچه یا آبراهه ها را از این مواد پاکسازی کند.
بر اساس این فناوری که قابل استفاده در دریاچه ها یا کانال های آبرسانی نیز هست، نانوحباب های محتوی اکسیژن و ازون داخل آب می ترکند و محتویات خود را به آب وارد می کنند که باعث حل شدن خزه ها می شود.
همچنین حباب ها به داخل بستر رود یا آبراهه ها تزریق می شوند و به این شکل فقط سطوح رویی آب ها پاکسازی نمی شود بلکه همه دریاچه یا آبراهه تحت تاثیر قرار می گیرد.
این نانوحباب‌ها روی آب نمی‌آیند، بلکه در کف و بستر دریاچه قرار می‌گیرند. این فناوری در حال حاضر مراحل آزمایشی خود را سپری می‌کند.
منبع:ایرنا