تبیان، دستیار زندگی

ویروس هرپس سیمپلکس در زنان

6 علامت جدی ویروس تبخال

به نظر می‌رسد که هرپس یک عفونت منتقل‌شونده از راه جنسی (STI) است که می‌توان به راحتی آن را تشخیص داد. اما بیشتر کسانی که دچار ویروس هرپس سیمپلکس هستند هیچ نشانه‌ای را بروز نمی‌دهند و بیماری هرپس تشخیص داده نمی‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ویروس هرپس
این ویروس بسیار شایع است به طوری که در برخی از جوامع حدود 60 تا 70 درصد از جمعیت به ویروس هرپس سیمپلکس نوع یک و نوع دو و یا هردو مبتلا هستند.
هرپس به دو نوع تقسیم می‌شود: ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 (HSV-1)، که هرپس دهانی نیز نامیده می‌شود و ابتدا بر روی زبان و لب‌ها اثر می‌گذارد و ویروس هرپس سیمپلکس نوع 2 (HSV-2) یا هرپس تناسلی.

علائمی که نباید نادیده گرفته شوند:
متأسفانه بر خلاف سایر عفونت‌های جنسی مانند کلامیدیا، هرپس قابل درمان کامل نیست. این بدان معنی است که اگر شما به این ویروس دچار باشید، بهترین کاری که می‌توان انجام داد تشخیص علائم، رفع علائم و انجام رفتارهای جنسی سالم است. در اینجا نگاهی به علائم ابتلا به ویروس هرپس سیمپلکس خواهیم داشت:

هرپس، همیشه خود را با تاول‌های معروفش نشان نمی‌دهد. گاهی اوقات ممکن است لکه‌های قرمزی که در قسمت میانی آن‌ها چرک وجود داشته باشد، دیده شوند

1. علائم شبه آنفلوانزا

اولین شیوع ویروس هرپس معمولاً در فردی بسیار شهوتران آغاز می‌شود. اگر شما دچار این ویروس باشید، احساس مریض بودن خواهید داشت و ممکن است علائمی شدید شبیه علائم آنفلوانزا را تجربه کنید. دردهای بدنی، خستگی شدید، تورم، گره‌های لنفاوی حساس در ناحیه کشاله ران در اولین بار بسیار شایع است.

2. تاول‌های دردناک

یکی از علائم کلاسیک هرپس تناسلی، تاول‌های شدید در اطراف ناحیه تناسلی است. باید بدانید که هیچ تاولی خوب نیست. برخلاف سایر زخم‌هایی که ممکن است در اطراف ناحیه تناسلی مشاهده شوند، زخم تبخال بسیار دردناک است.
تاول‌ها به طور ناگهانی سر برمی‌آورند زیرا احتمالاً پوست، ناحیه انتقال است (در طی رابطه جنسی یا دهانی). بافت ناحیه تناسلی و ناحیه اطراف آن به راحتی دچار جراحت، تخریب و سپس سر برآوردن ویروس می‌شوند.
این نکته را به یاد داشته باشید که دیدن اولین تاول به این معنا نیست که بروز، نشانه اولین عفونت شماست. ویروس هرپس یک خانواده موذی است که درون سلول‌هایتان وارد شده و در آنجا در سکوت به خواب می‌رود. عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند این گروه از ویروس را از خواب بیدار کنند: مانند استرس زیاد و سایر بیماری‌ها.

تبخال تناسلی

3. خارش شدید

آیا متوجه هیچ تاولی نشدید؟ ممکن است احساس خارش شدید در اطراف نقاط داغ یا یک منطقه خاص از ناحیه تناسلی داشته باشید. این یک واکنش دیگر از ویروس در تماس با پوست شما است.

4. لکه‌های قرمز حساس

هرپس، همیشه خود را با تاول‌های معروفش نشان نمی‌دهد. گاهی اوقات ممکن است لکه‌های قرمزی که در قسمت میانی آن‌ها چرک وجود داشته باشد، دیده شوند. ممکن است این لکه‌ها به صورت زخم‌هایی جزئی ناخوشایند در میان موهای ناحیه تناسلی ظاهر شوند. اما وقتی دقیق‌تر نگاه می‌کنیم این نقاط دردناک هستند که قرمز می‌شوند و درد بسیار بسیار شدیدی را ایجاد می‌کنند.

5. زخم‌های سرد اطراف دهان

هرپس دهانی، معمولاً به وسیله HSV-1 ایجاد می‌شود و می‌تواند به جای ناحیه تناسلی، زخم‌های سردی در اطراف دهان ایجاد کند. این زخم‌ها ممکن است شبیه زخم‌های دردناکی باشند که در ناحیه تناسلی ظاهر می‌شوند، همراه با خارش بوده و زمانی که در حال بهبودی هستند حالت پوسته‌پوسته به خود بگیرند.

6. کرختی و مورمور شدن

هرپس معمولاً با یک احساس غیرمعمول مانند حس کرختی و احساس مورمور شدگی در اطراف دهان یا ناحیه تناسلی و حتی احساس پرتاب‌شدگی در پاها و ناحیه لگن، حتی قبل از سر برآوردن تبخال همراه است. این حالت می‌تواند به این دلیل باشد که همه عفونت‌های منتقله از راه جنسی فقط بر بافت پوست اثر می‌گذارند اما ویروس هرپس علاوه بر پوست، عصب‌ها را نیز درگیر می‌کند که این حالت، خود می‌تواند موجب تخریب عصبی در موارد نادر شود.


چگونه هرپس را درمان کنیم؟
ویروس تبخال از طریق یک نمونه از یک زخم یا یک آزمایش خون که آنتی‌بادی‌های شناسایی شده دارد تشخیص داده می‌شود. به یاد داشته باشید که نمی‌توان این ویروس را به طور کامل درمان کرد. اما اگر شما از شیوع بیماری رنج می‌برید، داروهای ضدویروسی خوراکی مانند Zovirax، Famvir یا Valtrex برای کاهش شدت و طول عمر ویروس تجویز می‌شوند.
نشستن در یک وان آب سرد کم عمق نیز می‌تواند به کاهش درد شدید کمک کند. فقط باید از صابون‌های بسیار خوش‌بو جلوگیری کنید.
از آنجا که احتمال بروز تبخال بسیار بالا است (حتی اگر علائم دیگری هم وجود نداشته باشد، هنوز می‌توانید ویروس را منتقل کنید.) هرکسی که دوست ندارد هرپس را تجربه کند باید در هنگام رابطه از وسایل جلوگیری کننده استفاده کند. برای افرادی که مبتلا به عود مجدد ویروس هستند، می‌توان روزانه از داروهای ضدویروسی برای سرکوب ویروس استفاده کرد و خطر انتقال را به کمتر از 10 درصد کاهش داد.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.