تبیان، دستیار زندگی

بیشترین گردشگران مذهبی ورودی به کشورمان، عراقی هستند

رئیس انجمن دفاتر خدمات زیارتی ایران گفت: آژانس‌های مسافرتی باید روی گردشگری مذهبی سرمایه گذاری و با برگزاری هفته‌های فرهنگی مختلف در کشور‌های دیگر، به جذب توریست مسلمان کمک کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
گردشگران مذهبی

بهروز کمالیان رئیس انجمن دفاتر خدمات زیارتی ایران در خصوص ظرفیت‌های گردشگری مذهبی در کشورمان اظهار کرد: کشور ما به طور کلی پتانسیل‌های بسیاری در زمینه گردشگری دارد؛ از جمله اماکن تاریخی، شرایط اقلیمی و اماکن مقدس بویژه مشهد و حرم امام رضا (ع) که نه تنها برای شیعیان، بلکه برای مسلمانان جهان حائز اهمیت است. این‌ها مواردی است که می‌توانیم از طریق آن‌ها صنعت گردشگری مذهبی را توسعه دهیم و مسلمانان کشور‌های مختلف را برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری خود جذب کنیم.


وی درباره وضعیت گردشگری مذهبی در سال‌های اخیر گفت: گردشگری زیارتی در سال‌هایی بسیار پر رونق بود، اما در سال‌های اخیر گردشگری زیارتی به دلیل برخی مشکلات با کشور‌های عربی افت کرده است. برای مثال در مشهد شاهدیم که مراکز اقامتی در برخی موارد خالی هستند. درحالی که این توان بالقوه وجود دارد که بتوانیم از روش‌های مختلف برای جذب گردشگر  استفاده کنیم.

کمالیان با بیان اینکه از کشور عراق بیشترین تعداد زائران را داریم، تصریح کرد: ما بیشترین زائران خود را از کشور عراق داریم این درحالی است که آژانس‌های مسافرتی و گردشگری در کشور عراق کم است. اعزام زائران ایرانی از سازمان حج و زیارت به صورت انحصاری انجام می‌شود و این در حالی است که شرکت‌ها و آژانس‌های عراقی هم مایل هستند تبادل توریست زیارتی داشته باشند؛ اما این حالت انحصاری باعث شده این امر یک طرفه شود. البته رئیس سازمان حج و زیارت معتقد است که این انحصار می‌تواند شکسته شود و شرکت‌های زیارتی هم می‌توانند در اعزام زائر ایرانی به عراق فعال شوند، اما متاسفانه تا الان عملی نشده است. در واقع اگر اینگونه شود، ما می‌توانیم کیفیت خدمات را برای زائر عراقی بالا ببریم و آن‌ها هم در قالب تور‌های مسافرتی سفر کنند تا از خدمات حرفه‌ای بهره‌مند شوند.

وی افزود: امیدواریم با تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه جایگاهی شاخص برای گردشگری زیارتی در نظر گرفته شود، تا ما از این پتانسیل بهره بیشتری ببریم. آژانس‌ها باید روی گردشگری مذهبی سرمایه گذاری کنند و تبلیغات بیشتری در این زمینه صورت گیرد. به طور مثال برگزاری هفته‌های فرهنگی مختلف در کشور‌های دیگر می‌تواند به جذب توریست مسلمان کمک کند.

کمالیان گفت: وقتی بحث عمره هم به حج و زیارت واگذار شد، دفتر‌های خدماتی کارشان تعطیل شد؛ زیرا آن‌ها در گذشته ثبت نام و کار‌های اجرایی کاروان را برعهده داشتند، اما هم اکنون یا تعطیل شدند یا دیگر کاری انجام نمی‌دهند.

وی در پایان بیان کرد: در برخی موارد گردشگران کشور‌های مسلمان همچون مالزی، برای رفتن به عمره از مسیر ایران عبور می‌کردند. آن‌ها مدتی در ایران اقامت داشتند و از جاذبه‌های گردشگری ما بهره می‌بردند، اما متاسفانه این موضوع چند سالی است که قطع شده است و  به نظر می‌رسد آژانس‌های مسافرتی باید فعالیت بیشتری در جذب گردشگر مسلمان انجام دهند. در این راستا ایام اربعین فرصت خوبی است تا شیعیان کشور‌های مختلف جهان، ایران را برای مسیر پیاده روی تا کربلا انتخاب کنند و ما بتوانیم خدمات خوبی را به آن‌ها ارائه بدهیم.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان