تبیان، دستیار زندگی

ترجمه شعرهای دبلیو.اس.مروین چاپ شد

مجموعه‌شعر «از این تپه‌ها هیچ‌یک» سروده دبلیو.اس.مروین به تازگی با ترجمه مجتبی ویسی توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب شصت و ششمین عنوان از مجموعه «شعر جهان» است که این ناشر چاپ می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مجموعه‌شعر «از این تپه‌ها هیچ‌یک»


برخی از منتقدان این شاعر آمریکایی را در زمره شاعران کشف‌وشهودگرا دانسته‌اند اما او گفته «من هیچ‌گاه در کار بسط و رواج نظریه‌ای نبوده‌ام. از جمله انواع زیباشناسانه انتزاعی‌اش، و روحم هم خبر ندارد که به دسته و گروه خاصی از شاعران تعلق داشته باشم.»

شعر مروین همان‌طور که خودش اذعان دارد، فرم‌ها و موتیف‌های متنوعی دارد: شیوه‌های بیانی گوناگون، مضامین واقعی و انتزاعی، این جهانی و آن جهانی. برخی شعرهای او کاملا سوررئال هستند و برخی دیگر رئال و واقع‌گرا. او هم شعر ساده و هم شعر پیچیده دارد. او در شعری از شاعران دیگر از جمله حافظ یاد می‌کند و سپس با اشاره به این که بسیاری از مسائل کلان را آن‌ها گفته‌اند، از چاره نداشتش برای نوشتن از جزئیات می‌گوید.

این شاعر علاوه بر سرایش شعر، به ترجمه اشعار دیگر شاعران همچون اوسیپ ماندلشتام، پابلو نرودا و فدریکو گارسیا لورکا پرداخته  از اوریپید، دانته و اشعار حماسی قرون وسطای انگلستان نیز ترجمه‌هایی دارد. مروین علاوه بر جایزه پولیتزر و کتابی ملی آمریکا، بیشتر جوایز شعری این کشور را دریافت کرده است. او دو بار ملقب به ملک‌الشعرای آمریکا شده است. «هدف متحرک»،‌ «گل قطب‌نما»، «سفرها»،‌ «گل و دست»، «نوای رودخانه»، «دوستان حاضر»، «ماقبل از سپیده» و «وقت باغ» عناوین دیگر مجموعه‌شعرهای دبلیو.اس.مروین هستند.

«از این تپه‌ها هیچ‌یک» ۸۳ قطعه شعر را از این شاعر در بر می‌گیرد که عناوین برخی از آن‌ها عبارت است از: به‌وقتش، تشکرها، رودخانه زنبوران، مارس است، مرگ آسیایی، برای سالگرد مرگم، وقتی که می‌روی، بریمن، شاگردان عدالت، میخ‌ها، شبی تابستانی، نیوشیدن، منظره، صبح دور، اقتدار، به نور سپتامبر، مردمان خوب، راه رودخانه، درختان بومی، به بازتاب، به خطاها، به تسلاهای فلسفی، به نثر، قدسیان، پرنده ناشناس، کوتاه‌ترین شب و ...

شعر «مارس است» را از این کتاب می‌خوانیم:

مارس است و از کتاب‌ها غباری سیاه بیرون می‌ریزد

به‌زودی خواهم رفت

روحی بلند که این‌جا ساکن بود

از این پیش‌رفته است

در خیابان‌ها نواری بی‌رنگ

زیر قیمت‌های قدیمی نشسته است

به عقب که بنگرید

پیوسته گذشته‌ای هست

حتا اگر رنگ باخته باشد

جلو را اما اگر بنگرید

با بندانگشت‌هایی پلشت

و پرنده‌ای بی‌بال بر دوش‌تان

چه می‌توان نوشت

هنوز از معادن قدیمی تلخی برمی‌خیزد

از درون تخم مشت بیرون می‌آید

و دماسنج از دهان اجساد

در ارتفاعی مشخص

دنباله بادبادک‌ها لحظه‌ای

پوشیده می‌شود از جاهای پاهایی

شروع نشده آن کاری که باید انجام بدهم

این کتاب با ۱۷۲ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۷ هزار تومان منتشر شده است.

منبع: مهر