تبیان، دستیار زندگی

جزئیات جشنواره بین‌المللى نمایش عروسکى تهران تشریح شد

جزئیات هفدهمین جشنواره بین المللى نمایش عروسكى تهران در نشست خبری امروز تشریح شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
جزئیات جشنواره بین‌المللى نمایش عروسکى تهران

 مرضیه برومند در نشست خبری هفدهمین جشنواره بین المللى نمایش عروسكى تهران که امروز برگزار شد، با تبریک روز خبرنگار گفت: جشنواره شهریور سال پیش كلید زده شد و تقریباً یک سال است كه بچه ها فعالیت می کنند و تقریبأ در دو دوره بازبینى جشنواره حداقل ٢٠٠٠ نفر حضور داشتند و در مرحله نهایى حداقل ١٢٠٠ نفر از جوان هاى ما درگیر جشنواره شدند. اتفاق خوبى كه در جشنواره امسال افتاد این بود كه ما از داوران خواهش كردیم تا كار ها را در شهر هاى دیگر از نزدیك ببینند و خود من نیز در دو سفر آنها را همراهى كردم.

وى با اشاره به رشد نمایش عروسكى در چند سال اخیر ادامه داد: مراقبت هایى كه در این سه دوره توسط همكاران من و با همراهى مدیر كل مركز هنر هاى نمایشى و مجموعه آن ها انجام گرفت باعث شد تا ارتقاء تئاتر عروسكى و رشد كیفى و كمى آن را شاهد باشیم كه رشد كیفى این آثار براى من بسیار خوشحال كننده است؛ كیفیت بسیار بالا رفته، به خصوص كار هایى كه در شهر هاى دیگر دور از مركز تشكیل شدند و همین موضوع براى رضایت خاطر شخصى من كافى است.

پیمان شریعتى مشاور دبیر جشنواره افزود: حضور خانم برومند براى ما بسیار محترم و مؤثر بوده است و معتقدم مهمترین بخش آن همگرایى تمامى ارگان ها به واسطه خانم برومند به عنوان دبیر جشنواره است. از میراث فرهنگى، آموزش پرورش، شهردارى، كانون پرورش فكرى كودكان، سازمان صدا و سیما و حتى اجمن سینماى جوان هم مشاركت داشتند.

وی افزود:ما امسال در جشنواره میزبان هفده استان كشور هستیم؛ همچنین تعداد نمایش هاى صحنه اى ٣٤ نمایش است كه ٢٨ نمایش از ایران و ٦ نمایش از ٥ كشور دیگر است؛ در بخش فضاى باز ١٧ نمایش داریم ، در بخش دانش آموزى ٧ نمایش و در بخش تجربه از ١٦ نمایش استقبال می كنیم.

در اردیبهشت امسال چهار کارگاه آموزشی در رابطه با طراحی صحنه و موسیقی در نمایش عروسکی، جانبخشی عروسک و تکنیک‌های ساخت عروسک برگزار شد. قابل ذکر است که در بخش ملل از پنج کشور، تایوان، فرانسه، کرواسی و افغانستان، شش نمایش میزبانی می‌شود.

برومند در ادامه گفت: در جشنواره امسال از سه هنرمند ایرانی تقدیر می‌شود. در بخش ملل، ما فراخوان جشنواره را برای سراسر جهان فرستادیم و ۱۷۰ گروه از ۳۰ کشور اعلام آمادگی کردند و پس از بازبینی آثار، نمایش‌های مد نظر انتخاب شدند. در این میان گروهی از روسیه به علت ترس از مسائل سیاسی حضور پیدا نکردند و از طرفی گروهی از فرانسه بودند که حتی پس از ماجرای برجام از طرف ترامپ از ما عذرخواهی هم کردند و با استقبال از ما در جشنواره حضور پیدا کردند.

برومند در ادامه صحبت‌های خود خطاب به ترامپ و سیاست‌های مخرب او گفت: خطاب به آقای ترامپ می‌گویم که دود آتش این محدودیت‌ها و سیاست گذاری ها، مستقیم به چشم مردم می‌رود. با این حال ما فرهنگی‌ها از پا نمی‌نشینیم، چراکه ما آینده نگرتر از این هستیم که امروز را رها کنیم و به فردا فکر نکنیم؛ فردا روشن است و آسمان عروسک‌ها آبی.

وی درباره حضورش در جشنواره دوره بعد هم گفت: من مشتاقانه به عنوان مشاور در کنار دبیر جشنواره بعدی به شرط آن که صحیح انتخاب شده باشد، خواهم بود و هر کمکی از دستم بر بیاید دریغ نمی‌کنم. با این حال بهتر است که جشنواره بعدی از نیرو‌های جوان و دبیری با روشی متفاوت، خلاقانه و جوان‌تر استفاده کند.

شریعتی مشاور دبیر جشنواره عروسکی هم در پایان درباره، در خصوص یکی از نمایش‌های فرانسوی گفت: نمایش پادشاه سرگردان از کشور فرانسه در روز آخر جشنواره در سالن اصلی تئاتر شهر به اجرا می‌رود و دارای رابط ناشنوایان است که عزیزان کم توان در شنوایی و ناشنوایان هم می‌توانند به تماشای آن بنشینند.

وی در خصوص مراسم شادپیمایی عروسکی هم گفت: شادپیمایی جشنواره عروسکی، تنها برنامه بزرگ فرهنگی تهران در روز عیدغربان است و من فکر می‌کنم که با حضور پررنگ مردم در این شادپیمایی همانند دوره قبل راهپیمایی با شکوهی شکل خواهد گرفت.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان