تبیان، دستیار زندگی

علاقه‌ای به فضای مجازی ندارم

عضو هیچ‌کدام از شبکه‌‌های اجتماعی و فضای مجازی نیستم و علاقه‌ای هم ندارم ولی متاسفانه الان در لحظه ژست می‌گیرند و عکس می‌گذارند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پروانه معصومی
دولتمردان از وضعیت مردم خبر ندارند چون با آن‌ها زندگی نمی‌کنند، آن‌ها از دور تنها نظاره‌گر هستند. وضع اقتصادی و معیشتی مردم اسفناک است و شرایط روزبه‌روز بد و بدتر می‌شود. این را پروانه معصومی؛ بازیگر تلویزیون و سینما می‌گوید و معتقد است برخورد‌‌ها در جامعه‌مان در حد برخورد با دستفروشانی که نان‌آور خانواده‌اند تنزل یافته و عزمی برای برخورد با کسانی که اقتصاد و معیشت مردم را دچار اختلال کرده‌اند وجود ندارد. در ادامه گفت‌وگو با این هنرمند پیشکسوت را می‌خوانید.

خانم معصومی مثل این‌که خارج از تهران زندگی می‌کنید؟

بله. من الان در حوالی حدود چهل کیلومتری شهر رشت و در منطقه صومعه‌سرا هستم. هوا بسیار گرم و شرجی است و گاهی تا چند روز از منزل بیرون نمی‌آیم. بیشتر روزها هم بیش از پنج ساعت برق قطع می‌شود.

این قطع شدن برق و حتی آب در چند سال اخیر بی‌سابقه بوده است و تقریبا تمام کشور با آن درگیر هستند.

درست است. متاسفانه بخش عمده‌ای از مشکلات هم به خود ما برمی‌گردد که از انرژی‌‌های موجود به‌نحو مطلوب استفاده نمی‌کنیم و هوای سایر هم‌وطنانمان را نداریم که با کمبود آب و برق و گاز روبه‌رو هستند.

خود شما صرفه‌جویی در برنامه روزانه‌تان هست؟

شاید باورش سخت باشد ولی من در تمام روزهای زمستان نمی‌گذارم دمای خانه از ۲۰ و ۲۱درجه تجاوز کند معمولا در روزهای سرد لباس گرم می‌پوشیم. هم هزینه سوخت کم می‌شود و هم کمک می‌کنیم که بقیه هم از نعمت گاز برخوردار باشند. برای مسواک زدن هم یادم نمی‌آید که شیر آب را باز گذاشته باشم با یک لیوان آب این کار را انجام می‌دهم. می‌توانم بگویم بسیار صرفه‌جویی می‌کنم. الان ببینید مردم خوب و خونگرم خوزستان که روی چشم همه ما جا دارند از لحاظ آب‌وهوا سال‌هاست که چه سختی و مشقتی را با جان و دل تحمل می‌کنند.

الان مشغول کاری هستید؟

اخیرا مجموعه «شرایط خاص» را با آقای وحید امیرخانی برای شبکه سوم سیما کار کردم که ژانر کمدی دارد و بازیگران خوبی ازجمله سیروس گرجستانی، کامبیز دیرباز، بهرام افشاری، نادر سلیمانی، مریم سعادت، شهره سلطانی، اسداله یکتا و... در آن ایفای نقش می‌کنند و به احتمال فراوان به‌زودی پخش شود.

با وجود این‌که کارهای زیادی درتلویزیون و سینما داشتید اما خیلی کم سمت تئاتر رفتید، چرا؟

واقعیتش کار تئاتر وقت‌گیر است همین چند وقت پیش یک پیشنهاد خوب داشتم اما به‌دلیل زمان‌بر بودن و انرژی گذاشتن زیاد برای کارهای تئاتری رغبت چندانی ندارم چرا که باید چند ماه مداوم تمرین کنید و یک ماه هم هر شب روی صحنه بروید. به هر حال خیلی با شرایط من سازگار نیست.

انگار مردم سریال «پلیس جوان» که با شهاب حسینی و فرهاد اصلانی هم‌بازی بودید را بیشتر از سایر کارهایتان دوست داشتند؟

تقریبا می‌شود گفت «پلیس جوان» در آن زمان سریال پرمخاطبی بود و مردم خیلی این مجموعه را دوست داشتند. ولی خودم نقش بانو «تیه» همسر آمن‌هوتپ در «یوسف پیامبر» را بیشتر دوست داشتم چون کاراکتر متفاوتی بود.

به نظر شما وضعیت بازیگری ما نسبت به گذشته پیشرفت داشته است؟

می‌توان گفت که بازیگری در ایران رو به رشد بوده و رئال شده است. الان هم بازیگرهای خوبی پیدا کرده‌‌ایم که کارشان را خوب بلدند و خوشبختانه بازی‌‌ها هم ملموس و باورپذیر‌تر از قبل شده و مخاطب هم این را به‌خوبی درک کرده است.

مثل این‌که شما مدتی تدریس هم می‌کردید؟

بله. مدتی کلاس بازیگری در شهرستان داشتم و استقبال خوبی هم شد. راستش از هنرجوها هم پولی نگرفتم کارم بیشتر دلی بود و ساعت‌‌ها بدون این‌که متوجه گذشت زمان بشوم با بچه‌‌های علاقه‌مند کار می‌کردم مقطعی هم در دانشگاه تدریس داشتم.

الان مشکل بسیاری از بازیگران پیشکسوت و باتجربه، بیکاری است این موضوع را چطور می‌بینید؟

اغلب بازیگران نیاز دارند کار کنند هم به‌لحاظ مادی و هم روانی. ما یک عده داریم این‌قدر پرکارند که هر وقت و هر زمان اراده کنید و تلویزیون را روشن کنید آن‌ها را می‌بینید و یک عده هم سال‌هاست که کسی از آن‌ها سراغی نمی‌گیرد. چند وقت پیش با یکی از دوستان درمورد یکی از بازیگرهای خانم صحبت می‌کردیم که این بنده خدا چطور می‌رسد این همه بازی کند بازیگری که اصلا دوست‌داشتنی نیست. متاسفانه روابط در سینما و حتی تلویزیون زیاد شده و دیگر بحث تجربه و پیشکسوت مطرح نیست. در حالی‌که در تمام دنیا به بازیگران باتجربه احترام می‌گذارند و همیشه برای آن‌ها کار هست ولی این‌جا عکس دنیا رفتار می‌کنیم.

شما که با مردم ارتباط خوبی دارید این بیکاری و وضعیت اقتصادی بیشتر در بین مردم دیده می‌شود؟

متاسفانه دولتمردان از وضعیت مردم آن طوری که باید خبر داشته باشند خبر ندارند چون با آن‌ها زندگی نمی‌کنند، آن‌ها از دور تنها نظاره‌گر هستند. وضع اقتصادی و معیشتی مردم اسفناک است و شرایط روزبه‌روز بد و بدتر می‌شود. برخورد‌‌ها در جامعه‌مان در حد برخورد با دستفروشان که نان‌آور خانواده هستند تنزل یافته و عزمی برای برخورد با کسانی که اقتصاد و معیشت مردم را دچار اختلال کرده‌اند وجود ندارد.

اهل فضای مجازی هستید؟

خودم عضو هیچ‌کدام از شبکه‌‌های اجتماعی و فضای مجازی نیستم و علاقه‌ای هم ندارم ولی متاسفانه الان در لحظه ژست می‌گیرند و عکس می‌گذارند. یا ملاقات رفتن‌‌ها شاید بیشتر برای گرفتن عکس و نشان دادن آن در فضای مجازی باشد. بازیگر یا هنرمند مریض دوست دارد خودش را همیشه شاداب و باانرژی به مردم نشان دهد این‌که برخی بی‌اجازه این‌ کار را انجام می‌دهند کار درستی نیست.

مطالعه هم می‌کنید؟

مگر می‌شود مطالعه نکرد من همه چیز مطالعه می‌کنم و باتوجه به این‌که زبان هم می‌دانم کتاب‌‌های لاتین هم می‌خوانم و از تجربیاتی که به دست می‌آورم استفاده می‌کنم. الان هم بیشتر کتاب‌‌های حوزه دفاع مقدس را مطالعه می‌کنم.

نقشی بوده که دوست داشتید به کارنامه کاریتان اضافه شود و هنوز بازی نکرده‌اید؟

خوشبختانه خیر. تا حالا هم به این موضوع فکر نکرده‌ام. از شرایط کلی زندگی‌ام راضی بودم و هیچ وقت حسرت نخوردم که فلان کار را بازی کنم.

شبکه آی‌فیلم برخی از فیلم‌های قدیمی را با احترام به نظر مخاطبان بازپخش می‌کند. شما چقدر به نوستالژی علاقه دارید؟

من در زمان حال زندگی می‌کنم. گاهی که به یاد گذشته می‌افتم افسوس نمی‌خورم. گذشته‌‌ها برای من دوران خوبی بود الان خدا را شکر که نفس می‌کشم و راه می‌روم و با مردم هستم. زندگی قشنگ است و دوستش دارم. ضمن این‌که گذشته ارزشمند است و بخشی عمده‌ای از زندگی ما را تشکیل می‌دهد. مردم هم بالطبع علاقه دارند فیلم‌های قدیمی که برای آن‌ها خاطره‌‌انگیز بوده را ببینند.

کدام‌یک از کارهایتان را دوست دارید دوباره ببینید و بازپخش شود؟

من فیلم سینمایی «ناخدا خورشید» را خیلی دوست دارم و اگر پخش شود حتما با اشتیاق نگاه می‌کنم.

صحبت پایانی ؟

برای همه مردم آرزوی خوشبختی و آرامش می‌کنم و امیدوارم وضع اقتصادی‌شان بهتر شود و همین‌طور از دولتمردان و تصمیم‌گیران می‌خواهم که توجه جدی به موضوع مهم معیشتی مردم داشته باشند.

منبع: صبا/ میثم بشیرنژاد