تبیان، دستیار زندگی

نتشار مجموعه شعر‌های طنز آمیرزا صالح

آرام‌ترین طنزنویس از نظر باستانی پاریزی

مجموعه شعر طنز «مشکل حکایتی‌ست»، اثر محمد صالحی‌آرام از سوی انتشارات مروارید راهی بازار نشر شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
مشکل حکایتی‌ست»

محمد صالحی‌آرام متخلص به «آمیرزا صالح»، «دادای همدانی» و «صالح الشعرا» که بیش از 50 سال سابقه فعالیت در مطبوعات را دارد به تازگی دست به انتشار مجموعه شعر طنزی به نام «مشکل حکایتی‌ست» زده که این اثر از سوی انتشارات مروارید راهی بازار نشر شده است.

این مجموعه از 71 شعر کوتاه و بلند تشکیل شده است که این شعرها در قالب رباعی، دوبیتی، غزل، نیمایی و سپید سروده شده‌اند.

آمیرزا صالح در این مجموعه موضوعات مختلف اجتماعی را دستمایه طنز خود قرار داده است. موضوع یارانه، خرید و فروش فیش حج، مشکلات کارمندان، ترامپ، کم‌آبی، داعش و چند موضوع دیگر سوژه‌های شعرهای طنز دادای همدانی بوده است.

زنده‌یاد محمدابراهیم باستانی پاریزی که علاقه بسیار زیادی به طنزهای آمیرزا صالح داشت پیش از مرگ در مقدمه یکی از مجموعه‌های صالحی‌آرام به نام «همچو شرر خندیدن» نوشته است: «محمد صالحی آرام «آمیرزا صالح» که من -ظاهر او را- آرام‌ترین طنزنویس معاصر می‌توانم خطاب کنم - از همکاران قدیم مطبوعاتی است و در جرایدی که دیگر تنها نامی از آنها می‌توان یافت- مثل تهران مصور و کشکیات و کاریکاتور و فردوسی و فکاهیون و گل آقا- شعر و یادداشت می‌نوشته است- و اینک بسیاری از آن یادداشت‌ها و در این‌جا شعرها را گرد آورده و به صورت کتابی درآورده است. اما درباره‌ اثر کتاب صالحی‌آرام باید گفت: نه، آن‌قدرها زودگذر هم نیست که بگوییم: شرری بود و در هوا افسرد/ در تو زاد این زمان و در من مرد
بلکه سال‌های سال باقی خواهد ماند، تسکین‌دهنده است، همان آب آتش‌سوزی‌ست که مستی می‌‌آورد بدون آن‌که آدم را به هشتاد تازیانه محتسب آشنا کند.»

در پایان این کتاب متن دو نامه گل‌آقا و محمدابراهیم باستانی پاریزی به محمد صالحی‌آرام آمده است.

در یکی از شعرهای این کتاب می‌خوانیم:
«من ریش خویش را نه از آن کرده‌ام بلند
تا شیخ شهر خصلت من را کند پسند
دستم در این زمانه، به جایی چو بند نیست
خواهم به موی ریش کنم دست خویش بند!»

مجموعه شعر طنز «مشکل حکایتی‌ست»، اثر محمد صالحی‌آرام در 118 صفحه، شمارگان 330 نسخه و به‌بهای 13 هزارتومان از سوی انتشارات مروارید راهی بازار نشر شده است.

منبع: ایبنا