تبیان، دستیار زندگی

شناسایی ویروس زامبی

ویروس‌ها را نمی‌توان با چشم دید، با این وجود انسان همواره از ویروس وحشت دارد، زیرا با قدرت اعجاب‌ انگیز و مرگبار این موجود بسیار کوچک آشناست. یکی از ویژگی‌های ویروس، شیوع سریع آن است. در این بین وجود و شیوع ویروسی بنام ویروس زامبی می‌تواند وحشتی را ایجاد کند که به اندازه خود بیماری خطرناک است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ویروس زامبی
امکان شناسایی ویروس زامبی قبل از ابتلا انسان های بیشتر به آن یکی از سوالاتیست که بسیاری علاقمند به یافتن پاسخی برای آن هستند؛ اینکه اگر قرار باشد ویروس تبدیل انسان به زامبی شیوع پیدا کند، آیا راهی برای شناسایی ویروس و پیشگیری از اشاعه آن وجود دارد؟

ژانر زامبی یکی از ژانرهای پرطرفدار در میان علاقمندان به سینماست. این ژانر بخصوص در کشورهای غربی طرفداران بسیاری دارد و به کرات دستمایه فیلم ها و سریال های مختلف بوده است. در این ژانر منشا شیوع بیماری نوعی ویروس تلقی می شود، بر همین اساس این سوال برای برخی پیش آمده که آیا امکان شناسایی ویروس زامبی قبل از شیوع آن وجود دارد؟

در خصوص شناسایی ویروسی مانند ویروس زامبی، زمان اهمیت بسیاری دارد، زیرا باید در کمترین زمان این ویروس شناسایی شود تا از شیوع مرگبار آن پیشگیری به عمل آید.



ویروسها را نمی توان با چشم دید، با این وجود انسان همواره از ویروس وحشت دارد، زیرا با قدرت اعجاب انگیز و مرگبار این موجود بسیار کوچک آشناست. یکی از ویژگی های ویروس، شیوع سریع آن است. در این بین وجود و شیوع ویروسی بنام ویروس زامبی می تواند وحشتی را ایجاد کند که به اندازه خود بیماری خطرناک است. سناریوی شیوع ویروس زامبی یک سناریوی بدور از ذهن است، با این وجود این سوال مطرح می شود که در صورت تحقق چنین سناریوی وحشتناکی آیا امکان شناسایی ویروس زامبی برای دانشمندان و محققان وجود دارد.

پزشکان همواره تاکید داشته اند که بهترین شیوه برای مقابله با ویروس ها، شناسایی آنها و پیشگیری از شیوع ویروس است. در سریال‌ها و فیلم‌های سینمای در ژانر زامبی شاهد هستیم که شیوع سریع این ویروس شرایط آخرالزمانی را بتدریج ایجاد می کند و در این بین افرادی هستند که در میان مردگان متحرک، عزم خود را بر بقا گذاشته‌اند و به هر قیمتی قصد فرار از ویروس زامبی را دارند.

امکان شناسایی ویروس زامبی با فناوری های پیشرفته

البته شیوع ویروس زامبی تنها یک مقوله فانتزی و سینمایی است، با این وجود دانشمندان تاکید دارند در صورتی که یک سناریوی واقعی از شیوع ویروس زامبی رخ دهد قادر به شناسایی و مهار ویروس خواهند بود.

موثر ترین راه برای شناسایی ویروس، شناسایی اسیدهای نوکلوئیک ویروس است که می تواند شامل اسید دی اوکسی ریبونوکلوئیک و اسید ریبونوکلوئیک باشد. اسیدهای نوکلوئیک مواد مولکولی هستند که به ویروس می گویند چگونه خود را بسازد. این وظیفه اسید نوکلوئیک در تمامی موجودات مشترک است.

توالی منحصر به فرد اسیدهای نوکلوئیک، راهی مطمئن برای شناسایی هر نوع ویروس است.  البته ویروس ها رفتارها متفاوتی دارند که شناسایی آنها را ساده و یا پیچیده خواهد کرد، اما در نهایت شناسایی آنها ممکن خواهد بود. فناوری های موجود به اندازه ای پیشرفت کرده اند که می توان ظرف کمتر از ۳۰ دقیقه ویروس مورد نظر را شناسایی کرد.

در خصوص شناسایی ویروسی مانند ویروس زامبی، زمان اهمیت بسیاری دارد، زیرا باید در کمترین زمان این ویروس شناسایی شود تا از شیوع مرگبار آن پیشگیری به عمل آید. شناسایی ویروس زامبی باید در یک بازه زمانی مشخص صورت گیرد، در غیر این صورت ممکن است کنترل ویروس دیگر امکان پذیر نباشد.

دانشمندان با تاکید بر وجود فناوری‌های پیشرفته حال حاضر، با اطمینان اظهار کرده‌اند که در صورت تحقق سناریویی واقعی از شیوع ویروس زامبی، می توان به سرعت این ویروس را شناسایی کرد و از شیوع آن پیشگیری به عمل آورد زیرا ویروس ها از قوانین ژنتیکی پیروی می کنند و دانشمندان با این قوانین ژنتیکی آشنا هستند. قوانین یاد شده و پیروی ویروس‌ها از اسیدهای نوکلوئیک، قدرت مانور اعجاب انگیز و تعریف نشده از سوی آنها را از بین می برد.
منبع: گجت نیوز