تبیان، دستیار زندگی

برگزاری شب های شعر عاشورایی در محرم از سوی بنیاد شعر

معاون فرهنگی امور استان های بنیاد شعر گفت:شب های شعر عاشورایی قرار است با حضور نویسندگان، متن خوانی عاشورایی داشته باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
معاون فرهنگی امور استان های بنیاد شعر و ادبیات داستانی

بهروز جلالی معاون فرهنگی امور استان های بنیاد شعر و ادبیات داستان در خصوص برنامه های این مرکز برای ایام محرم گفت:بنیاد شعر و ادبیات داستانی قصد دارد یک برنامه عاشورایی مانند شب های شعر عاشورایی برگزار کند، در این برنامه قرار است نویسندگان مطرح کشورمان متن خوانی عاشورایی داشته باشند البته بنیاد شعر و ادبیات داستانی این کار را ابداع نکرده بلکه ادامه آن را دوباره پیگیری می کند.مانند متن خوانی که برای شهادت امام رضا ( ع ) داشتیم،برای شب عاشورا هم متن خوانی خواهیم داشت.

وی افزود: قرار است در دوره جدید فعالیت مجله ادبی «الف یاء» ، مجله ادبی بنیاد شعر و ادبیات داستانی در زمینه جریان شناسی و محتواهای ادبی متمرکز شود، یکی از برنامه هایی که این مجله ادبی دنبال می کند معرفی دوازده به اضافه یک اثر است دوازه به اضافه یک، کتابی است که مقام معظم رهبری مطالعه آن را توصیه کردند، دوازه به اضافه یک غزل از جمله این دوازده به اضافه یک هایی است که در راه است و این حرکت جدید در مجله ادبی «الف یاء» آغاز شده است.

معاون فرهنگی امور استان های بنیاد شعر و ادبیات داستانی  درباره برنامه های بنیاد برای نویسندگان جوان اظهار داشت: آثار نویسندگان جوانی را که در بنیاد شعر و ادبیات داستانی نقد کردیم در رسانه هایی که کار انتشار داستان را انجام می دهند، منتشر می کنیم که البته تا کنون برخی داستان ها را در کرگدن منتشر کرده ایم.

جلالی با اشاره به برگزاری دوره های پیشرفته رمان و داستان کوتاه در بنیاد شعر و ادبیات داستانی بیان کرد: استاد دوره رمان پیشرفته برخورداریان و داستان کوتاه احمد دهقان بود.

وی افزود:از بین دوستان رمان نویسی که قرار بود ده یا دوازده ماه در منزل آقای دهقان شاگردی و رمان نویسی کنند و از محضر ایشان بهره مند شوند 15 نفر به مرحله نهایی رسیدند البته از بین این پانزده نفر نهایی 14 تا 15 رمان برای انتشار آماده شد و برخی از این کتاب ها هم اکنون در بازار کتاب وجود دارد و برنامه هایی برای سالروز فوت جلال آل احمد خواهیم داشت.

جلالی تصریح کرد: استاد دوره پیشرفته داستان کوتاه برخورداریان بود. در این دوره علاوه بر اینکه کتاب«قرار ساعت بیست و دو» منتشر شد، 5 تا 7 داستان هم در انتشاراتی های معتبر چاپ شد.

وی بیان کرد:نویسندگان این 7 داستان نویسندگانی هستند که در دوره پیشرفته داستان کوتاه شرکت کردند اگر جمع بزنیم در مجموع حدود 13 اثر از شرکت کنندگان در دوره پیشرفته رمان و داستان کوتاه منتشر شده است که هفت تا ده اثر از این افراد به زودی منتشر می شود و بنیاد شعر و ادبیات داستانی مراسم رونمایی از این کتاب ها را برگزار خواهد کرد.

معاون فرهنگی امور استان های بنیاد شعر و ادبیات داستانی با اشاره به اینکه تلاش بنیاد شعر و ادبیات داستانی براین بود با وجود اینکه انتشاراتی تحت عنوان عصر داستان دارد اما شرکت کنندگان در دوره های پیشرفته رمان و داستان کوتاه را مانند پرنده هایی که پرواز را آموختند رها کند تا خودشان انتشارات را انتخاب کنند، اظهار داشت: استادهای بنیاد شعر و ادبیات داستانی به شرکت کنندگان در دوره های پیشرفته رمان و داستان کوتاه در زمینه محتوا کمک کردند اما به این افراد در زمینه انتخاب انتشاراتی پیشنهادی ندادند از این رو هرکدام با توجه به محتوای اثرشان انتشارات خود را انتخاب کردند مانند یک نویسنده حرفه ای قرارداد بستند و درصد گرفتند و  فعالیت خود را در عرصه ادبیات آغاز کردند.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان