تبیان، دستیار زندگی

اختصاص ۵ میلیارد ریال برای مرمت و استحکام‌بخشی قنات قصبه

مسئول پایگاه قنات جهانی قصبه گناباد گفت: «۵ میلیارد ریال، امسال برای مرمت و استحکام‌بخشی این اثر جهانی اختصاص یافت.»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
اختصاص ۵ میلیارد ریال برای مرمت و استحکام‌بخشی قنات قصبه

به‌ نقل از روابط‌ عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی؛ مسئول پایگاه قنات جهانی قصبه گناباد گفت: «۵ میلیارد ریال، امسال برای مرمت و استحکام‌بخشی این اثر جهانی اختصاص یافت.»

رسول صنوبری مسئول پایگاه قنات جهانی قصبه گناباد امروز ۲۱ مرداد ماه با بیان این مطلب افزود: «از ۶.۲ میلیارد ریال که در ۲ سال گذشته برای استحکام بخشی و توسعه زیرساخت‌های گردشگری قنات قصبه تعیین شده بود، تنها پارسال ۱.۵ میلیارد ریال محقق شد و اعتبار امسال در مقایسه با پارسال رشد قابل توجهی دارد.»

او گفت: «برای توسعه کیفی گردشگری قنات قصبه باید سازه و حفظ اصالت آن و در مرحله بعدی عناصر وابسته مانند آسیابها، آب انبار‌ها و کوچه باغ‌ها را حفظ کرد و توسعه داد و این امر در اولویت برنامه‌های پایگاه جهانی این قنات قرار دارد.»

او تصریح کرد: «این قنات تنها یک اثر تاریخی نیست بلکه اثری چندوجهی است که برای حفظ و توسعه آن باید همه مسائل مانند کشاورزیمورد توجه قرار گیرد و اگر به یک بخش ضربه بخورد سایر بخش‌ها تحت تاثیر منفی آن قرار می‌گیرند.»

صنوبری گفت: «توسعه زیرساخت‌های گردشگری قنات قصبه باید به صورت یک مجموعه کامل گردشگری در این شهرستان، منطقه و کشور مورد توجه قرار گیرد و شهرداری، جهاد کشاورزی و ... هم در آن قالب به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.»

گفتنی است؛ قنات قصبه گناباد ۲۵ تیرماه ۱۳۹۵ به عنوان تنها اثر استان خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید. این قنات از ۲۵۰۰ سال قبل و در زمان هخامنشیان برای تامین آب شرب در منطقه گناباد ایجاد شده و همچنان در تامین آب این منطقه نقش آفرین است.

شهرستان گناباد دارای ۲۵۰ اثر تاریخی و معنوی است که از این تعداد ۱۴۵ اثر به ثبت آثار ملی رسیده است. گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان