تبیان، دستیار زندگی

پیوند آب و آیینه؛ اسوه ای برای آیندگان

پیوند دومعصوم وبرگزیده، علی و فاطمه سلام الله علیهما ازدواجی ساده با سازو برگی اندک، اما صفا و صمیمیتی بسیارکه تحسین همگان را بر انگیخت و اسوه ای برای آیندگان شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حضرت زهرا و حضرت علی

 در شب اول ذیحجه که هلال ماه با کرشمه خودنمایی می کرد، خورشید به خانه علی علیه السلام وارد شد. باد صبا همه را خبر رسانید که زیور ببندید؛ نور با نور پیوست و جهان روشن شد. درختان شکوفه های خود را بر زمینیان ارزانی داشتند. ابرها مُشک بر زمین باریدند و از خاک صد هزار لاله بر آمد. هلهله ای از شادی و پایکوبی برخاست و جهان یکسره در شور و ولوله شد. ازدواجی ساده با ساز و برگی اندک، اما صفا و صمیمیتی بسیار، که تحسین همگان را بر انگیخت و اسوه ای برای آیندگان شد. آن پیوند ساده و بی ریا جز پیوند دو معصوم و برگزیده، علی و فاطمه سلام الله علیهما نبود.

شاخص اصلی ازدواج در اسلام بر اساس آیات و روایات ائمه (ع) بدست آمده است و ملاک اصلی در ازدواج کفویت و به تعبیر فارسی همتایی و هماهنگ‌بودن است یعنی ویژگی‌هایی در طرفین وجود داشته باشد تا آنها را به یک نوع تفاهم و هماهنگی در سبک زندگی دینی برساند.

ملاک اصلی در سه مرحله انتخاب، ازدواج و تشکیل زندگی مشترک؛ کفویت است اما در عرصه‌های اعتقادی، مذهبی، اقتصادی و فرهنگی و در درجه‌بندی کفویت و اینکه کدام‌یک می تواند محور اصلی باشد باید گفت محور عقیدتی مهم‌ترین محور در همتایی است که قرآن از آن به ایمان تعبیر می‌کند.

محور اصلی همتایی و کفویت میان دو زوج ایمان آنهاست که می‌تواند آنها را به یک زندگی سعادتمند راهنمایی کند، به عنوان مثال ازدواج دو وجود علوی و فاطمی، به عنوان مظاهر تامّ اسمای جلال و جمال، نورانی‌ترین نکاح در همه عوالم است و پیوند این دو دریا، به مصداق کریمه «مرج‌البحرین یلتقیان» والاترین ثمرات را تقدیم جهان هستی نموده است.

ازدواج کردن چنان که از آیات و روایات بر می آید مستحب مؤکد و حتی فراتر از آن، در مواردی خاص، واجب شده است. ازدواج ساده حضرت زهرا علیهاالسلام و حضرت علی علیه السلام گواه روشنی بر این مدعاست. به راستی چه کسی غیر از علی بن ابی طالب علیه السلام لیاقت همسری فاطمه زهرا علیهاالسلام را داشت؟ و چه کسی غیر از او می توانست قدر فاطمه علیهاالسلام را بداند؟ و چه کسی جز فاطمه علیهاالسلام شایسته همسری علی علیه السلام بود؟

منبع: خبرگزاری شبستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.