تبیان، دستیار زندگی

امام جماعتی که پرچم مسجد را برافراشته نگاه داشته است

گاهی نام و آوازه امام جماعتی، از مسجد آن بیشتر است، واقعیتی که درباره آیت‌الله سیدکاظم ارفع؛ امام جماعت مسجد محمدیه، صدق می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
امام جماعت

شناخت ائمه‌جماعات اثرگذار در سطح مساجد و پیرو آن جامعه، علاوه بر معرفی الگوهای نیک به افراد، می‌تواند مشوقی برای ائمه‌جماعات جوان‌تر در مدیریت هر چه بهتر مساجد نیز باشد.

خبرنگار ما طی سلسله گزارش‌هایی به معرفی تعدادی از ائمه جماعات با سابقه و اثرگذار در محیطی که در آن قرار داشته یا دارند، می‌پردازد و در همین راستا در بعدازظهر یک روز بسیار گرم تابستانی به مسجد محمدیه تهران واقع در خیابان امام خمینی (ره) جنب سازمان اتکا رفتم، مسجدی که آیت‌الله سیدکاظم ارفع؛ امام جماعت آن از جمله خادمان قرآن کریم کشور است.

سیدکاظم ارفع در سال ۱۳۲۳ در تهران دیده به جهان گشود و به سفارش پدر و  البته علاقه خود به تحصیل علوم اسلامى پرداخت و ابتدا وارد مدرسه علمیه ملاجعفر شد.

وی سپس در سال ۱۳۴۲ به قم رفت و در کلاس درس آیات محمد فاضل لنکرانى، سیدمحمدباقر سلطانى، حسین نورى همدانى و شهید محمد مفتح شرکت کرد.

وی پس از ارتحال پدر به تهران بازگشت و در کلاس درس آیات میرزاعلى فلسفى و میرزاباقر آشتیانى شرکت کرد و همزمان به تدریس، پژوهش و امامت جماعت اشتغال داشت.

آیت‌الله سیدکاظم ارفع در سال ۱۳۶۸ به مسجد محمدیه تهران آمد مسجدی که سابقه ۱۳۵ ساله دارد و زمانی استقبال مردم از این مسجد آنقدر زیاد بود که شبستان آن برای اقامه نماز جماعت صبح فضا کم داشت.

وی از جمله نویسندگان و مترجمانی است كه آثار گوناگونی را در حوزه‌هاى علوم اسلامى نگاشته یا ترجمه کرده است که برخی از آن‌ها عبارتند از ترجمه روان نهج‌البلاغه، ترجمه صحیفه سجادیه، چهل منزل سلوك، اسماءالحسنى، درمانگاه معنوی، ۲۰۰ پرسش،۲۰۰ پاسخ در مورد جوانان، سیره عملی اهل بیت (ع)؛ امام علی (ع) و آسیب‌شناسی قدرت، ثروت، شهوت، علم و عبادت.

ارفع طی حدود ۳۰ سال فعالیت در مسجد محمدیه علاوه بر تداوم سنت نیکوی اقامه نماز جماعت صبح در این خانه خدا، دوشنبه‌ها شرح صحیفه سجادیه و جمعه‌ها نیز در آن تفسیر قرآن می‌گوید که چکیده‌ای از این جلسات تفسیر، در قالب کتاب‌هایی تدوین شده‌اند.

وی به دلیل علاقمندی به انقلاب اسلامی، پایه‌گذار پایگاه بسیج فعالی در مسجد محمدیه شده است که در دوران مختلف انقلاب اسلامی از دفاع مقدس تا رویدادهای سال ۱۳۸۸ به خوبی نقش‌آفرین بوده است.

امام جماعت مسجد محمدیه به دلیل باور بنیادین خود به اهمیت آموزش و پرورش نسل جوان، تعامل خوبی با کودکان، نوجوانان و جوانان دارد.

وی همواره خود را در کنار جوانان زنده و خوشحال می‌یابد از این‌رو همیشه مشوق فعالیت‌های متنوع آنان در حوزه‌های دینی، فرهنگی، علمی و ورزشی است.

ارفع نقد جدی به فعالیت‌های برخی از روحانیون و سیاسیون کشور دارد و باور دارد "سیاست برخی از این شخصیت‌های سیاسی کشور، نه تنها عین دین نیست، بلکه عین پدرسوختگی است."

ارفع همه روزه پس از اقامه نمازهای عصر و عشاء در شبستان مسجد محمدیه رو به مردم می‌نشیند و با شکیبایی و متانت به سخنان و درد و دل‌های آنان گوش می‌کند و در حد توان برای حل مشکلات آنان می‌کوشد.

سخن آخر اینکه، گاهی نام و آوازه امام جماعتی، از مسجد آن بیشتر است، این واقعیتی است که درباره آیت‌الله سیدکاظم ارفع صدق می‌کند، در واقع با وجود شهرت کم و بیش و فعالیت بسیار مسجد محمدیه، به نظر می رسد که ارفع پرچم این خانه خدا را برافراشته نگاه داشته است.


 منبع: خبرگزاری شبستان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.