تبیان، دستیار زندگی

غریق نجات هوشمند

در این پروژه ،پژوهشگران سعی دارند با ساخت وسیله ای به عنوان غریق نجات فرد در معرض غرق شدن را به سطح آب آورده و به سمت ساحل هدایت کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: غریق نجات هوشمند
نام ارائه دهنده/دهند گان: یاسمن نوربخش و سارا سلیم پور
زمینه و نوع پروژه: روان شناسی
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دبیرستان فرزانگان 3
غریق نجات هوشمند
 چکیده پروژه
در پژوهش حاضر پژوهشگران سعی دارند با ساخت وسیله ای به عنوان غریق نجات فرد در معرض غرق شدن را به سطح آب آورده و به سمت ساحل هدایت کند.

مقدمه
هر ساله شاهدیم که صدها نفر از هموطنانی که برای تفریح به دریا می‌روند، به یکی از بدترین اشکال مرگ که همان غرق‌ شدگی است دچار می‌شوند. یکی از مهمترین علل این حادثه ناگوار پدیده ای به نام جریان شکافنده است امواج دریا با حرکت به سمت ساحل همواره حجم زیادی از آب را به طرف خشکی منتقل می‌ کنند. این حجم وسیع از آب می‌ باید دوباره به داخل دریا برگردد و برای این منظور در نقاطی از ساحل، به صورت تقریباً غیر قابل پیش ‌بینی، درون آب دریا آب‌ راهه ‌هایی به طرف دریا ایجاد می ‌شود که در آن آب با سرعت زیادی بر خلاف جهت امواج (یعنی از سمت ساحل به سمت دریا) جریان می‌ یابد. این جریان ها کاملاً از امواج آب متفاوت بوده و به آن ها جریان های ساحلی، جریان های شکافنده، یا جریان های مرگبار گفته می ‌شود.

روش هایی که تاکنون برای نجات وجود دارند:
1. دستبند هوشمند وسیله ای است که یک بادکنک نایلونی در کنار کارتریج دی اکسید کربن قرار داده شده است فرد در حال غرق شدن می تواند در کمتر از یک ثانیه اهرم فلزی را بکشد و به این ترتیب، سیلندر دی اکسید کربن تحریک شده و بادکنک پر می شود. ولی دستبند غریق نجات به دلیل اینکه نمی تواند تعادل را در بدن انسان به وجود بیاورد، نمی تواند تاثیر به سزایی در نجات فرد در معرض غرق شدن داشته باشد.

 2. جلیقه های دارای کمربند هوشمند (سنسوردار) همزمان چند غریق را در دریا نجات می دهند. این کمربندها دارای حسگر است و ناجیان را در فاصله 2 متری به سوی غریق پرتاپ می کنند و پس از 45 ثانبه با باز شدن کمربند، غریق به ناجی متصل و به خارج از آب هدایت می شود. پوشیدن جلیقه برای شناگر بسیار مشکل است و جلو حرکت او را می گیرد پس بسیاری از شناگران از آن استفاده نمی کنند.

 در پژوهش حاضر پژوهشگران سعی دارند با ساخت وسیله ای به عنوان غریق نجات فرد در معرض غرق شدن را به سطح آب آورده و به سمت ساحل هدایت کند.
 
هدف
در پژوهش حاضر پژوهشگران سعی دارند با ساخت وسیله ای به عنوان غریق نجات فرد در معرض غرق شدن را به سطح آب آورده و به سمت ساحل هدایت کند.

غریق نجات هوشمند
 روش
در پژوهش حاضر ابتدا دانش آموزان با روش های ایده پردازی و انتخاب موضوع آشنا شدند و موضوع پروژه را انتخاب نمودند. سپس در رابطه با روش تحقیق و روش جستجوی پیشرفته و پایگاه های اطلاعاتی معتبر آموزش هایی دیدند. همچنین مبانی برنامه نویسی، انواع متغیر و نامگذاری آن، دستور شرطی if، حلقه for و ... را آموزش دیدند.

پژوهشگران پروژه منابع مرتبط با علل غرق شدن شناگران و انواع روش های نجات غریق را مطالعه نمودند. سپس با بردهای آردوینو، انواع آن و کابردهای آن آشنا شدند. برای آشنایی بیشتر با آردوینو چند نمونه مدار مربوط به آن را بسته و برنامه مربوطه را نوشتند. در این مرحله از پروژه دانش آموزان به جمع آوری اطلاعات در مورد وسایل لازم برای انجام پروژه پرداختند. سپس مدار را بسته و سپس برنامه مرتبط با آن را نوشتند. وسیله را تست کرده و برای اجرای نهایی آماده کردند. در نهایت مراحل انجام پروژه را مستندسازی کردند.

 مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3.آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4.آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با نحوه انجام آزمایش
9. آشنایی با اصول نجات غریق
10.  آشنایی با علل غرق شدن افراد در دریا
11.  آشنایی با راه های نجات افراد در حال غرق
 
در پروژه حاضر پژوهشگران در پی ساخت چه وسیله ای بودند؟ نجات غریق
1. نجات غریق
2.کپسول آتش نشانی
3.کمربند
4. لباس ورزشی

مطالب مرتبط:
شناگران غرق نمی شوند، دستاورد برتر دوره اول دبیرستان فرزانگان 8
شناور ماندن و غرق شدن

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت