تبیان، دستیار زندگی

روحانی در دیدار علی‌اف: تحول بزرگی در سطح روابط تهران - باکو ایجاد شده است

رئیس‌جمهور اسلامی ایران گفت: امروز به واسطه اراده‌ای که وجود دارد شاهد تحول بزرگی در سطح روابط و مناسبات تهران – باکو هستیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
روحانی
به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در حاشیه اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر در شهر آکتائو قزاقستان و در دیدار الهام علی‌‌اف رئیس جمهور آذربایجان، با بیان اینکه دو ملت ایران و آذربایجان از اشتراکات فرهنگی و دینی ریشه‌دار برخوردارند،گفت: جمهوری اسلامی ایران رابطه با جمهوری آذربایجان را فراتر از مناسبات همسایگی، یک رابطه عمیق برادرانه می‌داند و بر این مبنا به دنبال تعمیق هر چه بیشتر روابط دو کشور است.

وی با تأکید بر اینکه بدخواهان دو ملت از نزدیکی روابط دو کشور ناراحت و عصبانی هستند، تصریح کرد: تهران و باکو با افزایش سطح همکاری‌ها و هماهنگی‌های خود اجازه نخواهند داد، بدخواهان خدشه‌ای در روابط دو کشور ایجاد کنند.

رئیس‌‌جمهور با تأکید بر اینکه اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برقراری روابط نزدیک‌تر و صمیمی با جمهوری آذربایجان است، اظهارداشت: امروز به واسطه اراده‌ای که وجود دارد شاهد تحول بزرگی در سطح روابط و مناسبات تهران – باکو هستیم.

روحانی تسریع در اجرای موافقتنامه‌ها و پروژه‌های دوجانبه را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: دو کشور ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه و تحکیم روابط دارند و استفاده از این ظرفیت‌ها و برقراری روابط صمیمانه و نزدیک به نفع دو ملت است.

**اعتماد صددرصدی در روابط دو کشور حاکم است

الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان نیز در این دیدار با تأکید بر اینکه کشورش به دنبال افزایش روزافزون سطح همکاری‌ها و هماهنگی‌ها با ایران است، گفت: طی 5 سال اخیر با اعتماد کاملی که دو کشور ایجاد شده، سطح روابط تهران – باکو به بالاترین سطح روابط ارتقاء یافته که با گذشته قابل مقایسه نیست.

رئیس جمهور آذربایجان خاطرنشان کرد: امروز اعتماد صددرصدی در روابط دو کشور حاکم است و این روند را حتماً ادامه خواهیم داد و جمهوری آذربایجان همیشه در کنار ایران خواهد بود.

علی‌اف تصریح کرد: جمهوری آذربایجان بارها تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران را محکوم کرده است و موضع ما در رابطه با ایران منطبق با برادری و حقوق بین‌الملل است.

رئیس‌جمهور آذربایجان همچنین تلاش مضاعف برای تحکیم مناسبات دو جانبه را مورد تأکید قرار داد و گفت: حتماً تکمیل طرح‌ها و توافقات دو جانبه بویژه راه‌آهن رشت آستارا را با سرعت پیگیری خواهیم کرد و مطمئن باشید، هیچ‌کس نمی‌تواند در روابط برادرانه دو کشور خدشه ایجاد کند.
منبع: تسنیم