تبیان، دستیار زندگی
طی چهار ماه گذشته بیش از 90 نفر در اثر مسمومیت با قرص برنج به بیمارستان لقمان‌الدوله حكیم تهران مراجعه و 30 درصد آنان فوت كرده‌اند. این در حالی است كه طی سال گذشته حدود 322 نفر دچار مسمومیت با این قرص شده بودند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسمومیت 322 نفر ‌با قرص برنج‌

طی چهار ماه گذشته بیش از 90 نفر در اثر مسمومیت با قرص برنج به بیمارستان لقمان‌الدوله حكیم تهران مراجعه و 30 درصد آنان فوت كرده‌اند.

قرص برنج

این در حالی است كه طی سال گذشته حدود 322 نفر دچار مسمومیت با این قرص شده بودند و انتظار می‌رفت با تبلیغات و اطلاع‌رسانی گسترده‌ای كه در خصوص خطرات این قرص و جلوگیری از سوء مصرف آن شده بود، شاهد كاهش چشمگیر مسمومیت با قرص برنج باشیم.

مطابق آمار معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، میانگین سنی مسمومین مراجعه كننده به بیمارستان لقمان 25 سال بوده و حدود 80 درصد بیماران كمتر از 30 سال سن داشته‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد كه بین مردان و زنان در استفاده از این قرص تفاوت چشمگیری وجود نداشته و از نظر میزان مرگ و میر نیز اختلاف معنی داری بین دو جنس دیده نمی‌شود.

دكتر امام هادی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در این باره  اظهار داشت: "قرص برنج، قرصی با وزن حدود 3 گرم با بوی سیر یا ماهی گندیده است كه دارای جذب خوراكی و استنشاقی بالا و فاقد جذب پوستی است."

این قرص تركیب خطرناكی از فسفیدها (فسفید روی، كلسیم و بطور شایع تر فسفید آلومینیوم) است و جهت جلوگیری از آفت زدگی برنج انبار شده، مصرف می‌شود. قرص برنج همچنین جهت دفع آفات سایر غلات انبار شده و جلوگیری از كپك زدگی خوراك دام، تنباكو و غیره نیز استفاده می شود.

وی گفت: "حدود یك‌سال پیش به دنبال مسمومیت چهار دختر دانش آموز در اثر مصرف قرص برنج و اضافه شدن قربانیان دیگر به این مجموعه، جمله غلطی بر زبان‌ها جاری شد كه به دنبال خود اتفاق تلخی را رقم زد. این جمله كه سهوا بیان شد این بود: "قرص برنج همان اكستازی است كه به تازگی و با نام جدید قرص برنج به ایران وارد شده است."

به گفته دكتر امام هادی، این جمله آغازی بود برای افزایش قربانیان ناشی از این قرص مهلك كه با تصور واهی ایجاد لحظاتی توهم زا از آن استفاده می‌كردند، اما واقعیت بسیار متفاوت و دردناك بود.

*مطلب مرتبط:

قرص برنج، بسیار کشنده است

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.